Uusi tuuletin ATI Radeon 9800 265MB Pro:hon vai kokonaan uusi näyttis

Discussion in 'Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä' started by LassE001, Jun 18, 2006.

1. LassE001

LassE001 Regular member

Trophy Points:
    26
    Niin elikkä mulla on ruvennu toi tuuletin pitämään aina välillä ärsyttävää kilinää ja välillä se ei taho lähteä käynnistyksessä pyörimään ja sen seurauksesta se ylikuumenee ja kone tilttaa. Aina välillä kyllä huomaan sen ettei se käynnisty kunnolla ja avitan sitä vähän että se rupee pyörimään. Niin tarkotuksena ois ostaa uusi tuuletin siihen tai sitten kokonaan uusi näyttis. Mistäs sais tohon mun näyttikseen uuden tuulettimen vai onko niitä ollenkaan valmistettu? Jos niitä ei mistään saa, tai saa mutta ei kohtuu hintaan niin mikä uus näyttis kannattais ostaa? Ja sitten kannattaako ostaa suomen nettikaupoista vai saako saksan nettikaupoista paljon halvemmalla? Kertokaa sitte nettikaupoissa sellasia luotettaviks todettuja kauppoja. Niin ja sen sitte pitäs olla AGP-yhteensopiva. Hinnasta en tiedä mut ehkäpä 300€ lähettyvillä. Tällä hetkellä mun koneen speksit on:

Amd Athlon 3000+ XP
    1Gb RAM
    160gb kovalevytilaa kahella kovalevyllä
    ATI Radeon 9800Pro 256MB

Mutta mistäs mä näkisin mun powerin tehon, ku en haluu laittaa sellasta näytönohjainta et mulla ei riitä enään powerissa teho.

Sitte vielä että kannattaako ton 1gb RAM:in vaihtaa johonki nopeempaan 1gb DDR:ään? Paljonkohan sellane maksais? Auttaakohan se paljoa edes?

Varmaan toi 7800GS AGP vois olla iha jees näyttis ettei tarttis prossuja ja muita päivittämään, mutta niitä malleja on nykyään niin sairaasti ja en oikee pysy perässä.

Kiitos avusta jo etukäteen!

Last edited: Jun 18, 2006
  2. -WK-

-WK- Active member

Trophy Points:
    66
    ATi Silencer 1 rev.2 esimerkiksi käy tuohon, tuolla liikkeessä se näyttää olevan loppu mutta tuo siis sopisi:

http://www.coolputer.fi/non-ses/tiedot.asp?T=885&lang=fin

Powerin tehot näet sen kyljestä, siinä pitäisi lueka mallinumero ja linja tiedot, esim. +12V 18A. Laita nuo tiedot tänne niin tietää sitten miten paljon powerista lähtee. Tuo Radeon 9800 Pro 256mb kelpaa kyllä vielä moniin peleihin vaikkei ole sitä uusinta uutta.

3. LassE001

LassE001 Regular member

Trophy Points:
    26
    Joo totanoin mun koneen takana (Fujitsu siemensin valmispaketti) lukee 200-240V ~50Hz 4,0A ja sitten sen Powerin yhessä kohtaa lukee 230V, mut missään powerin kyljessä ei lue mitään ampeerimääriä tai wattimääriä. Eikös oo olemassa joku ohjelma joka tietäis? Oon koittanu AIDA32-ohjelmasta ja DirectX Diagnosis toolsista kattoa mutten löytäny.

Toi näyttää aika pätevältä toi sun näyttämä tuuletin eikä ees oo kallis, mut oon ennenki koittanu saada tota vanhaa tuuletinta irti mutten oo saanu ku ne ruuvit on niin pirun kireellä ja mulla ei oo oikeen kokosta ruuvaria siihe :D

Tää menee nyt vähän offtopikiks mut:
    Mulla näyttää tää AIDA32-ohjelma että mun muisti on DDR SDRAM ja muistin nopeus PC2700 (166MHz)niin eikös mun muistin nopeus oo sitte 333MHz, koska se kerrotaan kahella jos se on DDR:ää?

Sitte toi AIDA32 väittää mun emon lämmöiks 43C ja suorittimen 65C ja laitoin koneen sisälle lämpömittarin ja näyttää et on 47C lämmintä, niin onko noi korkeet arvot? Mun huone on yläkerrassa ja kaikki lämpö tulee tänne ja täälä on nyt 26C lämmintä. Vai onko tohon AIDA32 ohjelmaan luottaminen? Tiiättekö muita ohjelmia jotka kertoo PC:n kaikki speksit?

Sitte mun emolevy on Asus A7V600, niin mistä tiiän mikä soketti se on? Epäilen et se olis Socket-A mut mitä mieltä te ootte? Ja onko se hyvä? :D

Kannattaako tota mun konetta päivitellä muutaku uus tuuletin näyttikseen? Mulla pyörii ihan ok:sti HL2 ja CSS ja en enää pelaa paljoa. Varmaan ei kantsi eli säästän sitte uuteen koneeseen.

4. LassE001

LassE001 Regular member

Trophy Points:
    26
    Joo nyt löyty mun Powerin speksit:

ATX-300 GTF 300W

AC Input: 230 V~, 4A, 50Hz. Max. Output Power: 300 W. DC Output: +3,3V / 20.0A (ORG); +5V / 30A (RED); +12V / 13A (YEL); +5Vsb / 2,0 A (PURP); -5V / 0,3A (WHITE); -12V / 0,8A (BLUE); P.G. SIGNAL (GRAY); GROUND (BLACK)

Niin riittääkö powerin teho GF7800GS:ään? Entä pysyykö prossu mukana?

5. -WK-

-WK- Active member

Trophy Points:
    66
    Prossun pitäs kyllä riittää ihan OK, mutta tuon powerin +12V-linja on aikas heikko eli voi tulla powerin vaihto eteen jos 7800GS:n hankit, voit toki ostaa tuon näyttiksen ja testata mitä poweri sanoo, mutta aika vahvasti epäilen että koneestasi tulee epävakaa ilman tehokkaampaa poweria.

EDIT: Esimerkkinä mulla oli vanhassa 250watin powerissa 14A +12V ja tässä uudessa 22A.

6. NUIJJA

NUIJJA Active member

Trophy Points:
    66
  7. LassE001

LassE001 Regular member

Trophy Points:
    26
    Kumpis noista on parempi? Toi Zalman vai Arctic Cooler? Zalman on ainaski vähä kalliimpi ja cruzbrokersilta saisin kätsysti ton arcticin. Vanhan tuulettimen kannen sain ruuvarilla helposti auki, mutta se itse tuuletin on sellasella nupilla kiinni siinä virtapiirissä niin miten sen saa irti? Jollain pihdeillä vaan vetämällä? Tosiaan voisin kyl pyytää cruzbrokeria asentamaan sen koska näyttiskin on sieltä ostettu.

8. NUIJJA

NUIJJA Active member

Trophy Points:
    66
    Tossa jotain arvostelua.
    http://plaza.fi/harrastukset/muropaketti/artikkelit/jaahdytys/naytonohjaincoolerit
    Tossa vähän kuvaa, jos samanlainen. Puristat pihdeillä tuota päätä läjään ja työnnät sen läpi. Varovasti mutta varmasti.
    http://tinyurl.com/relgj

Ton zalmanin saat myös tuolta cruzbrokerilta, jos ei ole hyllyssä voi tilata Beesting.in kautta tonne crb.ille ilman kuluja.
    Jotain 28€ risat.
    Eidit: Kannatta tinkasta vähän. Beesting/Poron.Pekka/Cruzbroker, samaa yhtiö rypästä.

9. jartar

jartar Senior member

Trophy Points:
    143
    Osta halvempi. Noiden erot ovat täysin merkityksettömiä tuolla kortilla.
    No mulla oli nuo "nupit" muovia ja se siili+tuuletin lähti tosi helposti irti kun lämmitti niitä nuppeja ensin hiustenkuivaajalla.

10. LassE001

LassE001 Regular member

Trophy Points:
    26
    Joo no mä puristin ne "nupit" pihdeillä pienemmiks ja lähti iha nätisti. Ostin nyt sen kalliimman Zalmanin, koska se oli makeemman näköne :D ja hitusen parempi. Mut yllätys yllätys, tuli pieni ongelma, jouduin ottamaan toiselta CD asemalta sen poweriliittimen( http://www.guru3d.com/tech/casemod/4pin_connector3.jpg ) veke et saan sen tuulettimen toimimaan. Niin eikös tollaseen löydy sellane jakaja joka jakaa yhden kahteen tollaseen liittimeen? Jos löytyy niin eikös se sitte myös puolita tehot siitä? Mulla on yks tälläne vapaana
    http://www.allelectronics.com/images/gold/full/CON-244.jpg
    niin saakohan tosta myös 12V liittämällä sen jollain adapterilla näyttiksen tuulettimeen?

Ja sitte aattelin kellottaa ton sen muropaketin testin innoittamana. Niin ati tool on hyvä, mut mikä versio niistä kannattais ottaa? Ja paljonko kellotan? En haluu sillee kokeilemalla et millo kaatuu koska se on niin hidasta ja luulis netissä olevan joku taulukko et paljon tota voi kellottaa.

11. NUIJJA

NUIJJA Active member

Trophy Points:
    66
    Noissa malli kohtaista kellotettavuus, josain törmäsin listaan katos tuonne netti avaruuteen.
    Tuolla jotain juttua....
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/259734
    Laita googleen esim. [bold]club-3d radeon 9800 pro overclock[/bold], elikkä valmistajan mukaan jotain löytyneeen.
    Eiköhän tuo virta hommakin onnistu joku tietävämpi vastatkoon siihen.

12. jartar

jartar Senior member

Trophy Points:
    143
    Ainakin tuota jakajaa voi käyttää. Ei puolita tehoja.
    Se antaa periaatteessa yhdestä liittimestä ihan yhtä paljon tehoa ulos kuin kaikista yhteensä. Mikäli löytyisi laite joka siihe pystyisi.
    Tuohon toiseen liittimeen en ota kantaa kun en tiedä.
    Atitool on iahn hyvä siihen. Ota vaan se uusin versio.
    Siinä on automaatti asetukset jotka osaavat hyvin lähelle hakea ne maksimi kellot.
    Mutta se on sitten ihan eriasia miten hyödyt tuosta kellotuksesta.
    Nykypeleillä ei omalla kortilla huomaa eroa onko vakiona vai maksimi kelloilla. On kehitys ajanut niin rankasti kortin ohitse että kellotuksen hyöty on nykymittapuulla häviävän pieni.

13. LassE001

LassE001 Regular member

Trophy Points:
    26
    Joo tein CSS:N video stress testin vakiokelloilla 5kertaa ja sen jälkee kellotettuna ja kaikki tulokset oli huonompia ku vakiokelloilla paitsi yks. ELi siitä ei taija olla mitää hyötyy. Mut pitääpä tollane liitin hankkia jos joskus tarttis toistaki CD asemaa.

14. jartar

jartar Senior member

Trophy Points:
    143
    En tiedä mikä tuo ohjelma on mutta kyllähän se näyttistesti ohjelmista pätevin on 3dmark.
    Tuossa tekemässäsi testissä on saattanut pisteet tippua koska jos kellot ovat liian korkealla niin tulee artifakteja jotka huonontavat kuvanlaatua.

15. -WK-

-WK- Active member

Trophy Points:
    66
    Tämä oma näyttis laskee kelloja ali vakioiden (ja virtaa?) ilmoittamatta jos jokin osa kuumenee liikaa ja peli jatkaa pyörimistään niin ettei mitään välttämättä edes huomaa (teki noin vaikka se "ilmoita kun lämpö nousee yli rajan" tms. oli valittuna), nykyään ei enää ole tuota ongelmaa, mutta tuo Radeon saattaa tehdä samoin kun ei kestäkään kellotuksia.

16. EsaMa

EsaMa Regular member

Trophy Points:
    26
    Last edited: Jun 21, 2006
  17. LassE001

LassE001 Regular member

Trophy Points:
    26
    Mistäs muuten näkee näyttiksen lämmöt ja prossun ja emon lämmöt?

Ja toi CSS video stress test on Counter Strike sourcen testi joka mittaa vaa keskimääräsen FPS:än sellasessa hienossa HL2 videossa.

18. jartar

jartar Senior member

Trophy Points:
    143
  19. NUIJJA

NUIJJA Active member

Trophy Points:
    66
    Last edited: Jun 21, 2006
  20. EsaMa

EsaMa Regular member

Trophy Points:
    26
    Ei oo mullakaan lämpötila-anturia kortissa, mutta fan controllerissa, joka mulla on on 4 asennettavaa lämpöanturia ja niistä on yksi asennettu näyttikseen.

Share This Page