Uutta pelikonetta mutta ei taitoa/innostusta koota itse, minkälainen valmiskone?

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by Gassault, Nov 26, 2011.

1. Gassault

Gassault Member

Trophy Points:
    16
    Hei, olen jo jonkin aikaa aikonut ostaa pelikoneen ja olen löytänyt kaksi mieleistä, Katto Budjetti on noin 1500?. Gigantin Sivuilta olen löytänyt tuollaisen: gigantti.fi/product/tietokoneet/poytatietokoneet/ASM3970228/acer-aspire-m-poytatietokone-am3970_h Ja Jimms PC storesta tuollaisen: jimms.fi/tuoteinfo/CG8350-NRCH21?pid=1322165718087 en voinut laittaa linkkinä jostain kumman syystä...

Noista sitten yritä aloittelija selvittää, no se on selvää että toisessa on parempi näytönohjain, mutta kumpi näistä on siis parempi pelaamisen kannalta? Entä onko joitain muita hyviä koneita joita sillä alle 1500? saisi? Tiedän että Jimms PC storen sivuilta saisi valmiiksi koottuja koneita, mutta mikä niistä olisi paras? Haluaisin mielelläni asiallisia vastauksia, Kiitos jo etukäteen, toivon muuten että tämä tuli oikealle keskustelualueelle.

2. RatCon

RatCon Senior member

Trophy Points:
    193
    Unohda kaikki valmistapaketit, kootaan sulle itse.
    Tarvitsetko näytön mukaan, entä näppis tai hiiri ? Mitään muuta mukaan kuin keskusyksikkö ? Miten käyttöjärjestelmä, sekin mukaan eiks ? Kuulokkeet ? Mitään muuta ?

3. Gassault

Gassault Member

Trophy Points:
    16
    Tarvitsisin kaikki muut lisävarusteet mutta ehkä parempi että ostan joka tapauksessa valmiskoneen, ujostuttaa sen verran nuo itse kootut, ehkä sitten seuraava parin vuoden päästä... Mutta todella paljon kiitoksia, kaunis ajatus kyllä.

Last edited: Nov 29, 2011
  4. Viljis

Viljis Regular member

Trophy Points:
    48
    Last edited: Nov 27, 2011
  5. Gassault

Gassault Member

Trophy Points:
    16
    Kasaus- ja asennuspalveluista jopa tiesin mutta ainoa ongelma on se että pitäisi tietää mitkä komponentit sopivat yhteen jne. Täytyypä katsoa tuota tonnin konetta...

6. Axu_

Axu_ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    143
    Systemastoresta. Kasattuna ja käyttiksen kanssa vähän päälle 1500 euroa ja pesee minkä vaan markettimikron mennen tullen. Kovalevy on sikahintainen, mutta mahtuu juuri ja juuri budjettiin, niin pistin pakettiin kuitenkin. Tuo on nyt huippuluokkaa joka komponentin osalta. Jossain kohtaa voi säästää, jos tuntuu siltä ettei ko. ominaisuutta tarvitse (esim. prossujäähyksi voi ottaa kevyemmän mallin, jos kellotus ei kiinnosta, emolevyksi Z68 Pro (~100?), näyttikseksi GTX 570 tai HD 6950 jne.).

7. Toniman92

Toniman92 Regular member

Trophy Points:
    46
    Jep, kannattaa todellakin tuo Axu_n paketti ottaa.

8. Gassault

Gassault Member

Trophy Points:
    16
    Yritin katsoa mutta menee yli hilseen, mutta siis mikä äänikortti kannattaisi ottaa ja mun tuurilla sieltä tulis sellane kone joka ei toimi ku siellä on yks osa vääränlaine...

9. Axu_

Trophy Points:
    143
    Ääni- ja verkkokortti on valmiina emolevyssä. Pelikäyttöön en ainakaan ihan heti ostaisi erillistä äänikorttia, varsinkaan jos muu hifilaitteisto ei ole todella laadukasta.

Ei tässä ole kyse mistään tuurista. Tilaa sellainen paketti, jota täällä ehdotetaan. Porukka kyllä tietää mitä tekee, eikä noissa osissa juuri prossukantaa pidemmälle tarvitse yhteensopivuuksia miettiä. Kasauspalvelu nyt viimeistään huomauttaa, jos paketissa sattuisi olemaan joku moka.

10. RatCon

RatCon Senior member

Trophy Points:
    193
    Kuten Axu sanoikin niin kyllä täällä nopeasti kootaa yhteensopivia settejä, sekä aivan varmasti joku ilmoittaa jos jokin osa on väärä. Tuossa Axun setissä ei ole mitään ongelmaa, kaikki osat on laadukkaita ja todella kova pelikone kyseessä. Verkkokortti löytyy jo tuosta emolevystä niinkuin jo sanottiin.

11. Gassault

Gassault Member

Trophy Points:
    16
    No sitten, en tiennyt että tuo emolevy sisältää ne. No jos tuota nyt sitten alkaisi tosissaan katsomaan...

12. moka1977

moka1977 Member

Trophy Points:
    11
    joo toi vaikuttaa hyvältä hinnankin suhteen, olen itse kirjoittamassa kirjettä rakkaalle joulupukille jos vaikka toisi mulle uuden koneen kun nykyinen jo 4 vuotta vanha ja alkaa pikkuhiljaa yskimään. mutta kertokaas kaikki asiantuntijat että kannattaako laittaa toi core i5 vai core i7 prossu, olen kuullut kaikenlaisia mielipiteitä enemmän ja vähemmän asiantuntijoilta ja ovat suositelleet tota i7:aa vaikka kone on enemmän pelikäytössä jos vaikka täältä saisi vastauksen että kannattaako sijoittaa enemmän rahaa suorittimeen on kumminkin hintaeroa n. 100 ?.

Last edited: Nov 27, 2011
  13. Toniman92

Toniman92 Regular member

Trophy Points:
    46
    i5 2500K jollet tietäen tarvi HT ominaisuutta mihinkään. Esim. pelatessa se vain laskee suorituskykyä. Eli i5 2500K.

14. NoScape

NoScape Regular member

Trophy Points:
    26
    Gassault: Tää foorumi on oikea paikka, jos haluat itsellesi oikeasti tehokkaan ja erinomaisen hinta-laatusuhteen omaavan koneen. Vääriä osasia koneeseen ei tule. Täällä karsitaan turhat "yliheitot" pois, eli ominaisuudet, jotka maksaa hunajaa, muttei kuitenkaan tarjoa mitään hintansa vastineeksi. Samaten tällä foorumilla kootut koneet päihittää todella nuo markettien teho-pc:t, joilla "pyörii uusimmatkin pelit"... Toi Axu_n sulle kasaama kone ei ole enää millään tavalla vertailukelpoinen markettikoneiden kanssa. Tai no hinta nyt joo, mutta muuten...

Eräs huomioitava seikka on myös takuu. Jos otat kokoamispalvelun, niin siihen sisältyy vuoden kokoamistakuu. Takuun aikana myyjä selvittää koneeseen tulevat viat, mikäli vaikuttas olevan rautapuolen vika. Kokoamistakuun jälkeen komponenteille jää vielä omat yksittäiset takuut, joiden kesto vaihtelee osasta riippuen parista vuodesta viiteen, seitsemään vuoteen. Muisteilla on jopa elinikäisiä takuita. Markettikoneille saat vuodesta kahteen, lisähinnasta jopa kolmeen vuotta.

Itse hankin ensimmäisen kootun koneeni viime keväänä tämän foorumin kautta. Päivääkään ei ole tarvinnut katua. Olin tuolloin hankkimassa mielestäni tehokonetta ja laskeskelin paketin valmiiksi ja tarkistelin vielä osien yhteensopivuutta foorumin kautta. Kävikin niin, että kaikki osat tais vaihtua halvempaan ja tehokkaampaan. Kiitos vieläkin foorumilaisille. Alkuperäinen kokoonpano oli vanhempaa i7 (1366 -kanta, vai mikä se oli) ja paketille olis tullu hintaa vajaa 1400e. Foorumin avulla paketti päivittyi uuteen i5 sarjaan ja prossuksi 2500K, hintaa paketille tuli aikalailla tasan 1000e.

Omasta kokemuksestani voin lämpimästi suositella "itse koottua" konetta. Minun kohdallani Lapstore (nykyisin Systemastore) kokosi koneen ja itse asentelin käyttöjärjestelmän ja ajurit. Täällä AD:ssa on erinomainen opas Win7:n asennukseen.

15. Gassault

Gassault Member

Trophy Points:
    16
    Noniin, nyt olisi koneen osto lähellä mutta tuossa Axun paketissa oleva prosessori ja kotelo on loppuunmyyty, mitkä niiden tilalle? Entäs pitääkö tuohon sitten siis ostaa käyttis ja ''Komponenttien kasaus sisältäen ohjelmistojen asennuksen'' hinta 60,-? Ja sitten sellainen käytännön asia että miten tuonne sitten saa palautettua jos esim. kone hajoaa?

16. Axu_

Trophy Points:
    143
    Prossulle ei oikein korvaajaa ole. Tuossa hintaluokassa selkeästi paras ja sen verran suosittu, että luulisin niitä tulevan aika pian lisää. Koteloksi käy melkein mikä vaan ATX-kotelo (näyttikselle vaan täytyy olla tilaa, tuo 580 ei ole se pienin kortti) ja CM ainakin tekee hyviä koteloita: http://www.systemastore.fi/index.php?cPath=1_21_297

Ohjelmistojen (=Windowsin) asennuksesta ei kannata maksaa 30 euroa, jos multa kysytään. Jos osaa asentaa pelin, niin osaa asentaa Seiskankin.

Jos koneeseen tulee jotain ongelmia, niin postilla tai jotenkin muuten takaisin liikkeeseen, niinkuin missä vaan takuupalautuksessa.

17. NoScape

NoScape Regular member

Trophy Points:
    26
    Kannattaa kysyä systemastoresta toimitusaikaa noilla osilla. Voit lähettää ihan asiakaspalveluun viestiä, jossa luettelet noi osat ja tiedustelet erityisesti prossun ja kotelon tilannetta. Noita tuotteita tulee ja menee. Ei varmastikaan ole loppuunmyyty, vain väliaikaisesti loppu.

Toi Fractalin kotelo on oikeasti hyvä. Itselläni oli harkinnassa se tai CM 690II. Laatuvaikutelma oli kuitenkin Fractalin kohdalla kohdillaan, äänieristys omaa luokkaansa, joten päädyin siihen.

Sit se käyttiksen asentaminen. Oikeasti helppo homma. Tähän nykyiseen koneeseen asensin ensimmäistä kertaa käyttiksen (OEM -versio), eikä ongelmia tullut vastaan. Käytin foorumilta löytyvää opasta asennuksen tukena. Puolisen vuotta on kone nyt hyrrännyt, eikä rautapuolella tai softapuolella ole ollut häikän häikkää... (kannattikohan tuota ääneen mainita...). Ja jos asennuksessa tuntuu olevan jotain epäröitävää, niin tälle foorumille kannattaa kääntyä. Saa nopeasti avun. Ostat vaikka asennuslimua sillä rahalla, joka muuten uppoaisi kauppiaan pohjattomaan kassaan.

18. Gassault

Gassault Member

Trophy Points:
    16
    No tuttu kauppasi minulle tälläistä konetta, sillä on jonkinlainen tietokonekauppa: Intel core i7-2600 3.4GHz 8M LGA1155 4C/8T Prosessori, 8 Gb DDR3 1333MHz Keskusmuisti, GF GTX570 1280 Mt PCI-E Näytönohjain, 128Gt SSD, 1Tt SATA 7200rpm Kiintolevy, mukana tulee norton security scan vuodeksi, Logitech S120 Kaiuttimet, hiiri, näppis, Windows 7 Home Premium 64Bit käyttöjärjestelmä, HINTA:1399,-. Onko järkevä ostos? Liian kallis? Entä pyörittääkö tämä niitä ''raskaita pelejä''? Kiitos jos joku jaksaisi vastata. PS. Peleinä esim. Battlefield 3, Skyrim jne... Kun kyselin häneltä niin hän ehdotti tälläistä pakettia... On siis varmaan itse valinnut nuo komponentit.

19. NoScape

NoScape Regular member

Trophy Points:
    26
    No toi prossu ei oo pelien kannalta se parempi vaihtoehto. Toi on kerroinlukollinen versio kaiken lisäksi. Parempi olis se i5 2500K. Muuten noi vaikuttas olevan kohdillaan. Tota Nortonia et kyllä tarvitse, ilmaiset virusohjelmat on aivan yhtä päteviä. Noista kaiuttimista mulla ei ole kokemusta ja minkälaiset näppis ja hiiri siihen tulis? Onko kotelosta ja powerista tietoa, minkä merkkiset?

Jos vertaa tohon Axu_n tekemään pakettiin, niin Axu_n versiossa on parempi prossu ja tehokkaampi näytönohjain sekä loistava kotelo. Ja takuulla toimiva kokoonpano. Itse kyllä pidän tota sun tutun pakettia hintavana.

20. Gassault

Gassault Member

Trophy Points:
    16
    Hiirestä tai näppiksistä ei ole tietoa, mutta optisia ovat molemmat... No kaiuttimet minulla on. Mutta onko tuo sopiva hinta? Entä onko tuo mainitsemasi prosessori kalliimpi vai halvempi? Kun meinaan että kyllä hän siihen sellaisen laittaisi.

Share This Page