http://www.autostudio.fi/bassopaketti-16-14937.html[color=red][Subbari + kotelo][/color] http://www.autostudio.fi/autostudio-reference-1500-1-vahvistin.html[color=red][Vahvistin][/color] Tollaset olleet autossa 2-3 vuotta. Olisi tarkoituksena tehdä uusi subbari kotelo, koska vanha ei enää kestä subin "wub wubia". Subbarin johdotukset muutettu ja tosta vahvistimelta lähtee se 1500W. Nyt olisi tarkoituksena tehdä uusi kotelo, mutta millainen? - MDF-levystä tai lastulevystä kotelo. - Kuinka iso tilavuus tollaselle subbari/vahvistin yhdistelmälle tarvitaan? - Ja kuinka isoa putkea tuohon? (mahdollisesti vain perus viemäri tms. putkea jos nurkistä löytyy, jos ei löydy niin sitten kaupasta kunnon vehkeitä.) Ei tarkoitusta nyt mitään Hifi laatua saada aikaiseksi, mutta jotain mikä kuulostaisi edelleen suhteellisen hyvältä. Ei riittävästi tietoa että voisi laskea tuon? Kysy lisään, koska en tosiaan tiedä miten noita lasketaan
maxboom.fi meneppä tuonne ja kysy, sieltä löytyy myös laskurit. ainut mitä pitää tietää on mitä haluat, se että matala basso soi, vaiko rock biisien basso jaksaa löydä jotain peliin. E: älä osta subi+kotelo pakettia, kotelot on lähes aina alimitoitettu jos haet äänenpainetta.
Selvä, koitetaan tuolta seuraavaksi. Kävin kyllä tuollakin nopeasti eilen illalla, mutta olisi pitänyt rekisteröityä, ja oli hieman kiire nukkumaan joten piti laittaa viestiä vain johonkin nopeasti. (tänne account kun jo olikin) Noi tosiaan ostettu silloin Ammattikoulun aikoihin ja silloin piti vain saada jotain nopeasti. Jos nyt lähtisin ostamaan, ostaisin tosiaan pelkän subin ja tekisin/teettäisin kotelon itse. Mutta laitanpa viestiä tonnekin
Elementin parametrit, kotelon koko ja refleksiputken viritys vaikuttavat kyllä aika lailla moneen asiaan, joten ihan säkällä tuota on kyllä vaikea saada onnistumaan hyvin. Elementin rakenteelle nyt ei käytännössä voi mitään, mutta sen ominaisuudet olisi hyvä saada tietoon - mikäli elementistä löytyy mallimerkintä, sen ns. thiele-small parametrit luultavasti löytyvät netistä. Näiden perusteella voi sitten laskea kotelolle sopivan tilavuuden ja viritystaajuden, joilla vaikutetaan mm. saatavan mökän määrään, taajuusvasteeseen, elementi liikepoikkeamaan jne.. Eli sekä kajarin kestävyys, äänenlaatu että äänenpaine riippuvat kaikista noista tekijöistä. Toinen tapa on tehdä samankokoinen ja samoin viritetty kotelo kuin nykyinen ja toivoa, että se on suunniteltu optimiksi. Putken voisi ottaa, tai sen mitat kopioida, nykykotelosta ja tilavuushan oli jo tiedossa. Kolmas helppo tapa on tehdä suljettu kotelo - diskobasson määrä jää hieman pienemmäksi, mutta tosi matalien äänien toisto on parempi ja yleensä myös äänenlaatu. Riskinä voi kuitenkin olla kuitenkin elementin liikepoikkeaman hallinta, on se tosin (varsinkin väärin mitoitetulla) refleksikotelollakin.