Eli vaihdoin virustorjunta ohjelmani avast!:iin ja otin palomuuriksi Kerion. Samantien kuitenkin netin selailusta tuli tökkivää ja esim. The All Seeing Eyella ei löytynyt servereitä ollenkaan. Kun pistää Kerion pois, alkaakin jo tapahtua. Kannattaako sitä nyt sitten pitää pois päältä vai ei? Kun eikös avast!:issa oo jonkunnäkönen suojausohjelma? Vai onko jotain toisenlaista palomuuria joka ei hidastaisi toimintaa niin paljoa?
Itse käytän kerioa ja olen ollut tyytyväinen valintaani, mitään ongelmia ei ole ollut tähän mennessä. Mitä tarkoitat sillä että netin selailusta tulee tökkivää? Latautuvatko sivut hitaasti vai? All-seeing eye ei löydä servereitä jos Kerio tukkii sen, oletko varmasti antanut sille oikeudet yhteyteen? Kannattaa laittaa myös Kerion asetuksista "Verkkoturvallisuus"-välilehdeltä alimmaisena sijaitseva "Joku muu ohjelma"-kohtaan kaikkiin sarakkeisiin valinta "kysy". Näin se ainakin kysäisee jos ohjelma yrittää nettiin, eikä päästä / tuki ohjelmia itsekseen. Mitä avastiin tulee, on se hyvä ohjelma (käytän itsekin Kerio+Avast!-yhdistelmää) mutta palomuuriahan siinä ei löydy. Ilman palomuuria ei kannata netissä seikkailla, pelkkä viirusturva ei auta kaikenmaailman hakkereita ja viruksia vastaan. Toinen suosittu palomuuri on Zonealarm, sitä käyttäisin itse mutta jostain syystä en saanut sitä toimimaan oikein Avast!:n kanssa. Varmasti kokeilemisen arvoinen. Edit, typoja
juu siis huomaan esim. Afterdawnin alkusivulle kun tulee niin nuo palkit tuossa ylhäällä (etusivu, uutiset ym...) eivät lataudu ollenkaan. Mutta kun pistin Kerion pois niin nekin tulivat siihen normaalisti. Ja sivujen lataaminen tuntui muutenkin kestävän kauan. Mistähän se mahtaisi johtua? EDIT: Vaihdoin tästä sitten Sygaten Personall firewalliin ja näyttää ainakin netti näyttää toimivan sukkelasti. Mutta tuo Sygatehan on ihan jees, eikö?
Sygate on ihan ok. Jos haluut vielä kokeilla keriota, löytyy siitä erittäin toimiva ja kevyt vanhempi versio: http://www.lauspalo.com/freewarehouse/#keriofirewall
Kerio ja mm. Afterdawn epäyhteensopivuus johtuu Kerion www-suodatuksesta. Ottamalla www-suodatuksen pois päältä, aukeaa sivut normaalisti. Itse asiassa se mainossuodatuksen poiskytkeminen riittää