Moi, eli kuten otsikko kertoo, haluaisin kuulla teiltä viisaammilta että onko v.1994 mopojen suurin rakenteellinen nopeus ollut 45km/h vai enemmän?
Sama se suurin rakenteellinen nopeus on ollut varmaankin 80 luvun puolesta välistä. Tosin osa mopoista (esim oma Suzuki PV 50 vm84.) kulki ihan vakiona 55Km/h. Tosin PV:t ollaan suunniteltu vieläkin vikkelämpään kulkuun. Japanista tuoduista Suitsista poistettiin yksi kytkinlevy (ja täten mopo muuttui 5 vaihteisesta 4 vaihteiseksi), myös sylinteri vaihtui 60cc:stä 50cc:ksi, ja 16mm kaasutin 14mm:seksi. Muista tuon aikaisista mopoista ainakin Tunturi Tiger Aqua oli toinen joka kulki helposti vakionakin tuon 50Km/h. Samoin teki Suzuki S1, S1:ssä on sama moottori kuin PV:ssäkin. Silloin kun itse mopolla vielä päristelin, niin aina kun poliisi setä tahtoi koe-ajaa omaa PV:täni uskoen sen olleen viritetty (usein se olikin) ja sai sillä tutkaan 50Km/h:n "huiput", ei sakkoja koskaan tullut. Aivan tarkkaan en muista koska nopeusrajoitus laski 45Km/h:iin ns.virallisesti. Mutta kuten jo totesin, ainakaan vielä 97-99 ei poliiseja kiinnostanut 50:kymppiä kulkevat mopot. Tiedä sitten miten nykyisin on. Pienenä OT:na on kuitenkin pakko sanoa, että nää uudet Derbit sun muut Enduro mopedit kyllä kuulostavat hauskoilta, 6 vaihdetta ja 45Km/h.. Ainakin nilkka saa uusia lihaksia kun saa koko ajan olla vaihdetta vaihtamassa
Itse asiassa suurin osa uusista mopoista kulkeee 55-60 vakiona jos jättää pois yamahan paskat ... Ja suurin osa kulkee 80 kun ottaa vain yhden holkin irti putkesta
Suzuki S1 kulki vakiona 45, mutta ainakin vuonna 1988 oli 40 km/h nopeusrajoitus. Ja vuodesta 1985 ylöspäin Suzuki s1:seen alettiin maahanatuojalla vaihtamaan heikompia laakereita mopoihin, jotta viritys muka saatais kuriin. (taisi muuten muuttua S1 sillon tuo ison "suzukin" nimi) Ja korjaus kooman tekstiin se ei ollu kytkinlevy vaan 5 vaihteen hammasrattaan paikalle oli laitettu holkki. Ja viritetyllä mopolla jos jäi kiinni niin sakko silloin oli 350 markkaa eikä mitään muuta seuraamuksia ollu. Eli käytännössä kun sai sakot niin oottaa että pollarit hävisi näköpiiristä niin ei muutako "mopo" käyntiin ja taas mentiin.
Omani kulki sen 42km/h vakiona. Holkittomana ja 17.5mm sen 55-72 riippuen ihan väleistä. Kerran poliisit käyneet sitä testaamassa ja kulki 100kg poiliisilla ja vielä kylmällä koneella onneksi vaan sen 50km/h. Ei kyllä holkin pois otolla mennä 80km/h paitsi jollain peugeotin enskalla joissa sama putki kuin joku metrakitin tehari mutta vain kuristettuna, näin ainakin joskus. Onhan se mahdolista mennä 80km/h todella pitkillä väleilla mutta mopo kyllä kiihtyy niin hitaasti että siinä olisi edes mittän järkeä ja missä edes päristelet sen 80km/h muutaku maalla. 60 riitti mulle kaupungissa, missään edes saanut ajaa kovempaa.
Esim Derbi senda r racer kulkee 60 vakiona ja holkin ottamisella ja katalysaattorin poistolla 85 ja sitten esim skyteam pbr (kiinanpaska) kulkee sekin 60 vakiona
Kyllä nuo vanhat kulkee ihan pirteästi kurien pois otolla. Kaverilla oli derbi bultaco joka myös kulki sen 85 kurittomana. Nykyään kaikissa cdi-boxissa kierros rajoitin joka vähän rajoitta menoa.