Sukulaiselle tarveis hommata halpa kannettava ja itsellä ei mitään tietoa / kokemusta moisista laitteista - siksi käännyn teidän puoleenne tässä asiassa :] Läppärin kriteerit: -Käyttämätön -Halpa -Pitkäikäinen -Muistia tarpeeksi, että kone peuhaa vaivattomasti perus softat jne Kone tulee perus netti & softa käyttöön (ei peli & leffa)- eli: -Näyttiksellä ei väliä (kuhan toimii ja ei kuumene yms) -Sama prossulle -Näyttö 15-15.4" Saako läppäreitä jostakin ilman käyttistä? Jaksaako 1GB muistilla varustettu _pyörittää_ vistaa? Saako visvan uninstall / asentaa rinnalle XP (tehojen puutteen vuoksi Xp mahdollisesti käyttikseks). Muita pointteja, mitä pitäis ottaa huomioon? Ja juu pöytäköne vaihtuu läppäriin syystä tilanpuutos(?). Ehdotuksia ja muita kivoi vastauksia, kiitos
http://www.netanttila.com/webapp/wc...Id=19651&compartmentId=20152&categoryId=31154 Tuolta löytyy myös 17"-kannettavia ihan "ulosheittohintaan". Ja varmaan vielä lisää tulee tarjouksia tammikuun alussa.
http://www.gigantti.fi/is-bin/INTER...bf?CatalogCategoryID=eWjD4QFH5rsAAAEO0lg03xil Tuolta löytyy halvalla
Kyllähän noita läppäreitä melko halvalla nykyään saa. Juurikin uusi kannettava se kannattaa ostaa johtuen akun nopeasta heikentymisestä ja takuusta. Itse suosittelen halvempaan ts. heikkotehoisempaan koneeseen XP:tä, sillä hidas prosessori ei jaksa kovin nopeasti Vistaa käynnistää, sekä XP:ssä on paljon vähemmän muistia ja prosessoriaikaa vieviä prosesseja. Tuo käyttishän luonnollisesti tuo lisää hintaa, joten varteenotettava vaihtoehto voisi olla tuollainen, jossa voi itse määrätä koneen sisällön. Tosiaan 1GB rammia ja Vista ei ole mitään muuta kuin hirveää jumittelua ja nykimistä, että jos ihan väkisellä Vista, niin min. 1,5G RAM. Ei mielestäni kannata maksaa 100€ turhaan Vistan lisenssistä jos sitä ei tule käyttämään, ja kun noissa paketti/kannettavissa koneissa on OEM-lisenssi, sitä ei voi muissa koneissa käyttää. Kannattaa huomioida myös, että mitä tehottomampi kone, sitä viileämpänä se käy ja siten se on hiljaisempi. Myös akun kestossa sen huomaa.
Tuollaiseen käyttöön soveltuu oikeastaan millainen tahansa nykyaikainen kone. Suosittelisin kuitenkin intelin prossua (tuplaydin) ja 2GB muistia. 600€ ja saa jo kunnollisen koneen. Kyllä nuo ~400€ koneetkin on aivan meneviä tuohon käyttöön. Tuo netAnttilan kone on ainakin mielestäni sopiva. Home Basic malli windowsista on riitävä, jos tarkoituksena on asentaa XP tilalle. Vistan jäädessä käyttöön suosittelisin Home Premiumia. XP:llä saisi valjastettua hiukan lisää tehoja käytettäväksi, eikä hukkuisi käyttikselle niin paljoa. Jos XP:tä ei entuudestaan löydy, on kannettavissa myös niitä malleja, joissa tulee XP lisenssi vistan ohessa. Myös joissain edullisemmissakin malleissa muistelisin kyseisen ominaisuuden nähneeni. Itse en suosittelisi tässä tapauksessa zepton konetta, huomioon ottaen tulevat käyttäjät. Tietääkseni jälleenmyyjiä on Suomessa vähän ja takuu ym asiat hoituu Tanskan kautta. Omaa kokemusta ei zeptosta ole, mutta lukenut olen foorumeita ja mielipiteet ovat kirjavia, niinkuin yleensäkin kaikesta. Linkki *edit* sanamuoto
Vista on kuitenkin grafiikaltaan parempi. Gigantista saa 350€ tuplaydinprosessorikoneen(moporossun mutta kuitenkin).
Kiitos kaikille vaivautuneille, nyt on läppäri hommattu. Ketuiksihan se sitten kuitenkin meni... ei nää vanhukset osaa. Gigantista kävi hakemassa ton 349e läppärin, otti siihen 39e asennuksen (joka mun piti tehä), osti wlan motun (joka sillä jo oli, mut eri merkkinen), otti 170e asennus ja huoltopalvelut...... x( Ei näitä saa näköjään ees kauppaan päästää yksin. No ainakin pääsen ite helpolla.. kai. Lopputulos 349e läppäri -> yli 600e x(