Vakoiluohjelmien poistajat ovat surkeita

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by LaLLi80, Nov 25, 2004.

  1. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Olen elänyt siinä luulossa että SpyBot on hyvä... :p

    "MBnetin uutiset
    25.11.2004: Vakoiluohjelmien poistajat ovat surkeita

    Tietoturvatutkija testasi haittaohjelmien poistajat ja pettyi.

    Tietoturva-asiantuntijan tekemän testin mukaan suosituimmat haittaohjelmien poistajat ovat surkeita. Niiltä jää huomaamatta ja poistamatta suuri osa esimerkiksi vakoilu- ja mainosohjelmiin kuuluvista tiedostoista.

    Paraskaan ei löytänyt kaikkea

    Tietoturvatutkija Eric Howes Illinoisin yliopistosta testasi lokakuussa kaksikymmentä suosituinta haittaohjelmien poistajaa. Parhaimmatkin skannerit jättivät 25 prosenttia haittaohjelmien asentamista niin sanotuista kriittisistä tiedostoista tunnistamatta. Howes suositteleekin ainakin kahden skannerin yhtäaikaista käyttöä.

    - Minulla oli ennen testin tekemistä aavistus, että tulokset voisivat olla tällaisia. Silti olin pettynyt huomatessani, että työkalut olivat monessa tapauksessa käytännössä hyödyttömiä., Howes toteaa eWeekille.

    Howes luokitteli kriittisten tiedostojen joukkoon paitsi suoritettavat .exe- ja .com-päätteiset tiedostot myös .dll-päätteiset dynaamiset linkkikirjastot sekä koko joukon erilaisia rekisterimerkintöjä.

    Uudelleenasennustiedostot jäivät huomaamatta

    Testatuista ohjelmista Giant AntiSpyware osoittautui parhaaksi. Se tunnisti sata kaikkiaan 134:stä kriittisestä tiedostosta. Huonoin skannereista löysi tiedostoista vain 18.

    - Anti-spyware-ohjelmat jättivät tunnistamatta tiedostoja, jotka yksinkertaisesti uudelleenasentavat sen, minkä ohjelma juuri tuhosi, Howes pahoittelee.

    Suosituimmista ohjelmista esimerkiksi McAfeen AntiSpyware tunnisti 56 kriittistä tiedostoa ja Spybot Search & Destroy vaivaiset 40. Lavasoftin suosittu Ad-Aware sentään sijoittui parhaiden skannereiden joukkoon 82:lla tunnistamallaan tiedostolla. InterMuten SpySubtract löysi 72 ja Alurian Spyware Eliminator 42 kriittistä tiedostoa."
     
  2. vaaris

    vaaris Guest

    No niin - pitihän tämä arvata! Itse käytän ykkösnyrkkinä AD-Awarea ja toisena Spybottia. Aina kun skannaan niin joka kerta toinen noista löytää jotain mitä toinen ei löytänyt (lähinnä cookiisseja).

    Mä kyllä laitan kolmanneksi vielä tuon Giant AntiSpywaren (testin paras). Se on kyllä maksullinen, mutta niin kuin kaikki tiedämme -> se ei ole ongelma!

    Kaikista parhaaksi spywaren tappajaksi on osoittautunut Firefox. Se on mulla käytössä kotona ja töissä + kaikille tutuille ja naapureille olen sen asentanut. Ne jotka käyttävät vain Firefoxia, soittelevat mulle vähiten: että nyt taas joku banneri hyppii silmille... Mä olen tähän mennessä nähnyt sellaisiakin spywaren järjestämiä esityksiä ettei niitä voinut kun silmät tapilla tsiigailla ja ihmetellä! :)
     
  3. poisoned

    poisoned Regular member

    Joined:
    Apr 25, 2003
    Messages:
    774
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    että silleen... täytynee "hakea" toi giantti sitten..
     
  4. Lerppu

    Lerppu Regular member

    Joined:
    Jun 22, 2004
    Messages:
    741
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    28
  5. turska

    turska Regular member

    Joined:
    Oct 20, 2004
    Messages:
    4,040
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Surullista luettavaa mutta valitettavan totta.Itse käytän SpyBottia ja Hacker Eliminator 1.2,saa olla suht "rauhassa" haittaohjelmilta.
     
  6. Arnolds2

    Arnolds2 Regular member

    Joined:
    Apr 9, 2004
    Messages:
    233
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Pitihän se Giant kokeilla. Ensin ajoin ad-awarella ja sitten perään Giantin. Tulos oli Giantilla muutama spyware lisää. Ilmeisesti testi oli oikea.On muuten tosi nopee scannaukseen meni aikaa noin 3,5 min. kun Aware pyörii 5-10 min. Sen muuten saa ladattua ja ainakin kokeiltua ilmaiseksi. Joku kun vielä sais siihen suomenkieliset tekstit niin vois olla ihan peto peli.
     
  7. Arnolds2

    Arnolds2 Regular member

    Joined:
    Apr 9, 2004
    Messages:
    233
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    No nyt on kokeiltu sitten toisinpäin elikkäs ensin pöpöt pois Giantilla ja heti paikko perään Ad-Aware SE.Ja Vola niinhän se kävi, että molemmilla tuli osumia. Ja seuraus on, että yksi pöpön poistaja ei ole tarpeeksi vaan on oltava kaksi.
     
  8. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    LOL :D
    Miksi päästää mitään spywarea koneelle...??
     
  9. extralow

    extralow Active member

    Joined:
    May 25, 2003
    Messages:
    1,493
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Joo taas linux juttuja ,mutta ne esto-ohjelmat windowssissa estää melkein kaiken muunkin toiminnan.
     
  10. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    En välttämättä tarkoittanut nyt mitään linux juttuja, mutta [bold]ideana[/bold] siis, että miksi päästää jotain koneelle, jos sitä ei sinne halua...
    btw. en ole noihin esto-ohjelmiin tutustunut (joten en osaa sanoa mitään niiden toiminnasta), mutta ideana ne kuullostaa paljon paremmilta, kuin poisto-ohjelmat...eikö..??
     
  11. coolkille

    coolkille Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2001
    Messages:
    250
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mut jos seikkaileen netissä paljonkin niin väistämättä niitä tulee koneelle.
    Jos taas käy vain parilla "luotettavalla" sivulla niin luultavasti koneelta ei löydy mitään.

    Itekkin heitin spybotin mäkeen ja laitoin Giantin ja pest patrollin.
     
  12. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Joined:
    May 5, 2003
    Messages:
    29,936
    Likes Received:
    124
    Trophy Points:
    143
    Ei ole mitään ongelmia kun IE ja sen johdannaisten käytön lopetaa. Todella hankala on tehdä hyvää ANTI-roska ohjelmaa kun noita pahiksia on todella paljon ja eri variantteja myös, sama tilanne kuin ANTI-virus puolella, joilla onneksi on paljon paremmat resurssit hommaan.
     
  13. extralow

    extralow Active member

    Joined:
    May 25, 2003
    Messages:
    1,493
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Se on kyllä totta ,mutta näissä professionaaliohjelmissa (lue ostetuissa) estävä ja poistava on sama ohjelma Ad-aware,pest patrol,giant,yms.
    Mutta kun estot on päällä ei juuri latailla/katsella sitä mitä pitäis.
     

Share This Page