Valinnan vaikeus

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Huliopsis, Nov 12, 2006.

  1. Huliopsis

    Huliopsis Guest

    Eli ei ihan vielä ulkomuistissa ole nuo eri linux distrojen tukemat laittteet josta päästäänkin jo itse kysymykseen että mikäköhän distro olisi paras tälle kokkoon panolle.

    Asus P5B
    Pentium4 P650
    2GB DDR2 533MHz
    Radeon 1900GT
    3com905TX
    TerraTec Cinergy 2400i DVB-T
    74GB WD-Raptor

    Juu eli kevyeesenn kotiteatteri käyttöön ja pelaamiseen joten winen joutuu varmaan asentamaan vai onko parempia vaihto ehtoja..??

    Koetin asentaa susea mutta se ei ilmeisestikkään tue tuota jmicronin sata/ide ohjainta koskapa asennus tökkää jo ennen kuin se ehtii kunnolla edes alkamaan..

    Tarkoitus olisi löytää sellainen distro jolla toimisi emon kaikki ominaisuudet piirisarjasta lähtien..


    EDIT: Prossu oli unuhtua

    Edit: Typon perkele
     
    Last edited by a moderator: Nov 12, 2006
  2. Miitti

    Miitti Regular member

    Joined:
    Feb 11, 2005
    Messages:
    1,610
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    No ihan ensimmäiseksi tarvii sanoa, että jos tulee pelaamiseen niin sitten Windows.

    EDIT: Oishan se ihan hyvä jos siitä dualbootista mainitsisi etukäteen, ettei tule näitä "vinkkejä". Tosiaan, meinasit siis tolla ohjaimella hakata Cubea? http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=91993
    tai Quake III. No mutta ei se mitään.

    En tiedä onko ajureita missä, kernelissä ne yleensä ovat jos ovat :)

    Kannattaa kokeilla esim. livecd. Nehän ovat nyt muotia: www.ubuntu.com

    PS. Prossa on prosentti, prossu on prosessori.
     
    Last edited: Nov 12, 2006
  3. Huliopsis

    Huliopsis Guest

    Niimpä mutta ajattelinkin dual boottia.

    Kyllä kaikki varmaan sen tietää että Winukka on enämpi pelaamiseen kun pingviini pohjaiset järjestelmät mutta voipi sillä linuxillakin pelata.

    Eikä tässä nyt mistään pelaamisesta ollutkaan kyse vaan minun koneeseeni sopivasta distrosta...?

    Jotenka tietääkö kukaan jotakin distroa joka tukee emoni piirisarjaa + emollani olevaa jmicronin ohjainta.???


    Mitäs vikaa tossa mun atissa on..??

    No joo eli kernelin versiosta kiinni vai.??

    Mistäs mä löydän jonkun näköisen listan jossa kerrotaan mikä kerneli tukee tota mun piiri sarjaa ja jmicronin levy ohjainta.???

    En ole hirveän Pro näissä linux hommissa mut olis kiva tietää joku versio jostakin distrosta joka tukisi em. laitteita jos ei moista ole niin tahtoisimpa tietää kuinka ko. ajurit saisin lisättyä esim. Susen asennuksen aikana ja mistä löytyisivät moiset.??


     
    Last edited by a moderator: Nov 12, 2006
  4. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Jos katsoisit vaikka tuolta infoa http://www.jmicron.com/JMB363.html
    Ja kertoisit sata vai mikä limppu sulla on. Koeta Knoppix liveCD ja kotiteatterikäyttöön on olemassa muutamia ihan hyviä LiveCD Linukoita myös.

    Unohtui mainita, että kerneli sisältää tarvittavat modulit. On hyvin harvinaista, jos asennuksessa tarvitaan jotain ajuri-korppua ym. Menee sillon jo aika vaikeeksi aloittelijalle. Asennuksen jälkeen sitten on helpompi lisätä ulkopuolisten tekemiä ajureita kerneliin.
     
    Last edited: Nov 13, 2006
  5. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Tuo Asus P5B:n JMicron PATA/SATA -ohjain tuottaa tällä hetkellä "päänvaiva" lähes jokaiselle distrolle, koska esim. kernel 2.6.17.xx ei sitä tue. Uudemmassa 2.6.18 -sarjassa tuki pitäisi olla jo kunnossa tai löytyä siihen sopiva patch. Eli luultavasti joudut odottelemaan hetken - tai ehkäpä tuo uusin Fedora voisi sopia?
     
    Last edited: Nov 13, 2006
  6. Huliopsis

    Huliopsis Guest

    ÖÖh limppu..????

    Tota distro on Suse 10.1

    DVD-asema on IDE väyläinen LG:n supermuliti DVD Burneri mallinumeroa en muista mutta voin kyllä tarkastaa sen jos siitä on apua.

    Joo eipä ton korpun köyttö ongelmax tuu jos vain jonkin laista osviittaa saapi joutuuhan tossa Winidowssin asennuksessakin käyttämään esim. sata ajuri korppua.

    Juu elikkäs ainakin suse näyttäis olevan tuettujen käyttiksien listalla...


    Ei live cd:tä paitsi jos siltä saa asennettua.

    Koetin Gentoon live-cd:tä mutta asennus ei kauhean hyvin siltä onnistunut, onnistuin kyllä asentamaan gentoon tosin kyllä vähän vanhempaan koneeseen mutta en saanut siinä koskaan Graafista tilaa toimimaan. Siispä ajattelin jotain helpompi selkoista distroa nykyiselle koneellleni.

    Gentoo vasta sitten kuin Pingviinin käyttö syrjäyttää windowssin kokonaan...



     
    Last edited by a moderator: Nov 14, 2006
  7. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Voihan sitä liveCD:tä kokeilla. Jos pyörii sun raudassa, niin kyllä sitten saa jonkun linukankin asennettua.

    Gentoon graafinen installointi ohjelma on käsittääkseni vielä kovin keskeneräinen. Itse olen asentanut Gentoon Knoppix liveCD:llä. Ekaksi levyn osiointi. Sitten stage3 ja latest portage tarpallojen lataus ja purku. Ohjeet löytyy netistä ja komennot on helppo kopsia selaimesta konsoliin. Vaikeinta asennuksessa on useinmiten levyn osiointi ja formatointi. Seuraavaksi kompastuskiveksi tulee tuo X:n konffaaminen ja kernelin kääntäminen. X:n konffin voi aluksi kopioida vaikka liveCD:ltä ja miksei myös kernelinkin, niin pääsee asennuksessa nopeammin eteenpäin. Netistä löytyy valmiitakin Gentoo asennuksia hätäsille, jotka ei jaksa kaikkea kääntää itse heti alussa.
     

Share This Page