Vanhalla tallentavalla poltetut levyt eivät näy

Discussion in 'Digivideo-ongelmat ja -keskustelu' started by hiutaleet, Aug 24, 2008.

1. hiutaleet

hiutaleet Member

Trophy Points:
    11
    Terveeksi asiantuntijat. Olen aivan noob dvd:den tekniikassa, mitä nyt muutaman sata polttanut pc:llä pc-käyttöön ja polttavalla dvd-soittimella tv-katseluun. Yritin etsiä vastaavaa ongelmaa haun kautta mutta enkö osaa asetella hakusanoja oikein vai onko asia niin simppeli, ettei tartu hakuun mitään? Ja nyt asiaan:

Olen pari vuotta tallennellut tv-ohjelmia Samsungin dvd-laitteella joko suoraan tv:stä tai hdd-digiboksista. Suurimman osan levyistä olen polttanut LP- tai EP-moodissa ja siitä ongelmani lähtee.

Nyt Samsung pitkään nikoteltuaan hajosi lopullisesti ja hankin uuden hdd-dvd -LG:n. Kauhukseni ko. masina ei tunnista näitä parin vuoden aikana tallentamiani elokuvia ja tv-dokkareita. Mikä neuvoksi? Vanha Samsung kyllä soitti kiltisti sillä poltetut levyt, olipa moodina ollut SP, LP tai EP.

Samaan asiaan liittyy myös se, että pc:ni ei tunnista mitään dvd-laitteella tallennettua levyä. Eli nyt omistan ison läjän levyjä, joita en voi katsella millään laitteellani.

Sen sijaan osto-dvd:t toimivat mainiosti sekä pc:ssä että tässä uudessa LG:ssä.

Mitä kaikkea teen väärin...:)

Kiitos etukäteen rakentavista vastauksista.

2. Japsu1

Japsu1 Active member

Trophy Points:
    66
    Oireista päätellen veikkaan että on jäänyt aikoinaan ohjekirja lukematta eli se kohta jossa kerrotaan että poltetut levyt on aina suljettava (viimeisteltävä eli finalize) jos levyjä halutaan katsella muissa laitteissa. Ilman tuotahan levyt näkyvät yleensä vain siinä laitteessa jossa ne on poltettu.

Henkilökohtaisesti uskon että juuri tällaiset insinööritaidon surkeat esimerkit tulevat saattamaan koko DVD-standardin ennenaikaiseen kuolemaan ja korvautumiseen jollakin paremmin suurta yleisöä palvelevalla tekniikalla, tuo kun ei ole lähellekään ainoa hölmöys mitä on tehty tämän "lättyteknikkan" tiimoilla...

Share This Page