Hei! Lupasin tässä formatoida vanhempieni koneen, joka on ostettu verkkokaupasta pari vuotta sitten. Ongelma on siinä etten löydä ajureihin levyjä mistään kaapeista niin voinko silti asentaa windowsin kun minulla on wlan usb tikku johon on ajurit ja sitä kautta kävisin netistä hakemassa ajurit esim. näytonohjaimeen ja muihin laitteisiin. Toinen kysymys on se kun minulla on mun oman koneen windows 7 asennuslevy, mutta ei ole heidän koneen asennuslevyä niin, voinko asentaa tällä windows 7 levyllä tuolle vanhalle koneelle windowsin ihan normaalisti?
Siis, ajurit kannattaa hakea suoraan netistä eikä tikulta. Tällöin saat suoraan uusimmat ajurit. Samoin Win7:n asennus onnistuu miltä tahansa suomesta ostetulta levyltä, jos sulla on tallessa vanhempies aktivointiavain (Product Key). Löytyykö sitä avainta mistään ?
Joo on siis aktivointi koodi tietokoneen sivussa. Ja tohon usbi juttuun se, että kun ei ole emolevyn ajureita missään cd-levyllä niin ajattelin, että kun minulla on wlan usb tikku niin asennan sen eka koneeseen kiinni ja sitä kautta käyn hakemassa netistä loput ajureista, koska en muutenkaan olisi käyttämässä ethernettiä vaan wlania. Niin ei varmaan saa haettua ilman nettiä emolevyyn ajureita? Edit: Mulla on muuten tossa vanhempien koneessa 32 bittinen windows ja taas omassa 64 bittinen voinko kuitenkin asentaa tuolla windows cd-levyllä windowsin vanhempien koneelle ja pitääkö siinä tehdä mitään erikoista jos pystyy asentamaan.
Menikö se nyt niin, että jos levyllä esim. Home Premium niin toimii sama aktivointiavain 64/32 bit. Jos levy on Pro tai Ultimate niin ei sitten kelpaa Home Premium aktivointikoodi luonnollisesti, eikä myöskään asennusvalikosta voi valita asennettavaksi muuta versiota. Tietääkseni mikkisofta ei ole julkaissut one-disc-for-all versions tyylistä asennuslevyä. Tuota asennusmediaa voi itse muokata siten, että asennusvalikossa voi valita minkä tahansa version asennuksen. Ottaen toki huomioon, että omistaa soveltuvan aktivointiavaimen.
No en satavarma ole, mutta uskoisin että toimii. edit. pikagooglauksella toimii juuri em. tavalla. Sama serial 32/64 bit
Ilmeisesti kyseessä on jokin merkkivalmistajan valmispaketti, eli pakettikone? Jos näin, niin siinä on kovolla palautusosio jota käyttämällä Windowsin saa vedettyä uusiksi siihen tilaan joka se ensimmäisellä käynnistyskerralla oli. Tätä palautusosion recovery-toimintoa käyttämällä ei tarvita asennuslevyjä missään vaiheessa. Ainut haittapuoli on se, että ne valmistajan omat oheispaskaohjelmat palautuvat myös, joten jos niille ei löydy mitään käyttöä, niin silloin tosiaan kannattaa käyttää ns. puhdasta asennuslevyä. Tällöin kannattaa varmistaa, että valmistajan sivuilta löytyy varmasti kaikki ajurit.
Okei pitää katella huomenna voisi eka testaa tuota että palauttaa sen alkuperäiseen ja jos sen jälkeen vielä pätkii saman verran vetää kokonaan uusiksi. Kiitos avusta
Sähän voit toimivalla koneella imuroida ajurit valmiiksi usb tikulle, ennen kuin asennat winukan. Jos ongelma on että ilaman emon ajureita ei usb portit toimi, niin opettele luomaan toinen/ylimääräinen osio kovaelvyyn johon talletat ajurit ja jota ei formatoida winukan asennuksessa. Annan esimerkin XP:stä. Sitä on olemassa Home, Pro ja Corporation versiot. Lisensseinä on OEM, Retail ja Volume License. Eli tuosta 3*3 mahdollista cd versiota. En ole varma vaikuttaako kieliversio vielä oma kertoimensa. Product Key toimii mistä vaan lainattuun cd:hen kunhan on samaa "sarjaa" = versio ja lisenssi on sama. XP:n kohdalla lisänsä tekee Tietokonevalmistajien koneen mukana antamat aidot cd:t jotka on yleensä omaa Key sarjaa. (Ja lisäksi vielä loppuaikoina kaupasta ostettu esim. XP Pro OEM levy oli omaa uutta Key sarjaa, koska se alkuperäinen sarja ehdittiin käyttää/myydä loppuun.) Summa summarum. Product Key on avain ja CD on kerrostalon ulko-oven lukko. Jokainen asunnon avain avaa sen ulko-oven (ei naapurin ovea tietenkään), mutta ei avaa naapuritalon ala-ovea.
Paitsi, että hyvin monessa koneessa pitää olla luotu palautuslevyt... Miltähän sivulta sen windowsin asennus median taas sai laillisesti? Oletko tietoinen mitkä ajurit koneeseen kuuluu vai pitäisikö hieman auttaa asian kanssa?
Uskoisin että tarviin vähän apua ja ajattelin nyt seuraavana viikonloppuna asentaa tuon uudestaan. En ole varma kannattaako se asentaa nyt sillä tavalla että käyttää sitä palautusosiota vai ihan kokonaan uudestaan, koska en usko että vanhemmat tarvivat mitään turhia windows ohjelmia vai mitä mieltä olette?
Olikos se kone nyt siis pakettikone vai itsevalitut osat ja verkkokaupassa koottu? Koneen mallin Tarvittaisiin tietää tai sitte "kloonimikron" tapauksessa täytyy kaivella osien tiedot jotenkin jotta löytyy oikeat ajurit.
Jos kysymyksessä on ns. valmis pakettikone, ajurit löytyvät koneen valmistajan kotisivulta (tukisivustolta). Jos kone on itse kasattu, ajurit löytyvät koneen emolevyn valmistajan sivustolta. Jos koneessa on erillinen äänikortti (ei integroitu), löytyy sille ajuri äänikortin valmistajan sivustolta. Ja näytönohjaimen ajurit löytyvät nVidian ja ATIn sivustoilta. PS. Kannattaa tarkistaa ajurien saatavuus myös komponenttivalmistajien omilta sivuilta, koska yleensä sieltä löytyvät uusimmat ajuriversiot.
Eli lukeeko siinä kotelossa joku HP/Acer vai miten se nyt sitten on ? No ymmärsitkin varmaan tosta MikroMaken jutusta pointin mistä ajurit löytyy. En tiedä mitä ohjelmia koneessa on alunperin ollut, mutta itse suosittelisin puhdasta asennusta.
Tietokoneen sivussa on siis 3 tarraa yksi on Acerin lappu ja siinä lukee tietokoneen malli, joka on Acer Extensa E430 ja toinen on windowsin Product key ja yhdestä en ole varma voi olla joku hintalappu. Itsekkin aattelin, että voisin vetää puhtaan asennuksen jos vaan kaikki ajurit löytyy helposti ja hyvin.
Niin elikkäs jos nyt asentaisin kokonaan uudestaan niin voinko asentaa sen wlan usb tikun, koska siihen on ajurit cd levyllä ja sillä päästä nettiin eli toimiiko usbit ihan normaalisti vaikka niihin ei ole mitään ajureja hankittu (kyllähän näppäimistö ja hiirikin toimii?).
Kyllä USB toimii varmuudella koneessasi asennuksen jälkeen, jos siinä ostettaessa on ollut Win7 käyttis. Itselleni ei ole koskaan tullut tilannetta, että USB ei olisi toiminut asennuksen jälkeen, ilman erikseen asennettavia ajureita. Nuo ajurit voit jo etukäteen ladata tuolta kaikki USB-tikulle, josta ne sitten asennuksen jälkeen on helppo ladata koneelle.