Löysin laatikollisen vanhoja tyhjiä poltettavia CD-levyjä (muistaakseni olen ostanut ne joskus v. 1999. Ne ovat 1-8x nopeudeltaan. Voiko näitä käyttää eli polttaa niihin kunnolla säilyvästi dataa tai ohjelmia nykynopeuksisilla polttoasemilla. Entä toisto? Voisko joku lyhyesti selittää tämän nopeuslogiikan CD- ja DVD-asemissa? Tuleeko tulevaisuudessa jokin ongelma tämän nopeusjutun kautta?
Tuosta säilyvyydestä eri nopeuksilla poltettaessa on kyllä kuullu erilaista keskustelua. Levylle poltettaessa jälki on verrannollinen polttonopeuteen eli mitä hitaampi, sen vahvempi jälki. On siis puhuttu, että suurilla nopeuksilla poltettujen levyjen luettavuus heikkenee levyn iän myötä.
Polttonopeus tietenkin valitaan poltto-ohjelmasta ja siellä valittavana olevat nopeudet taas riippuvat polttoasemasta.
Ei tuu mitää ongelmia,polta ne vaan 8x jos ne enää edes toimii. Jos oot poltellu vuodesta 99 miksi joudut kysymään? blade81 - tuo on vanhaa tietoa. Nykyään paras jälki tulee poltettaessa suunnilleen levyn nimellisnopeudella koska levyt on suunnniteltu nopeaan polttoon. Esim 40x levyt kannattaa yleensä polttaa 24-32x eli pikkasen tiputtaa nopeutta.
Hienoa, etteivät kuulopuheet pidä (enää) paikkansa. Itse olen tosin tehnytkin juuri noin, että polttelen levyt vähän alemmalla nopeudelle kuin pakettiin on merkitty.