Vanhat Hi-8 nauhat koneelle Virtualdubilla

Discussion in 'Digivideo-ongelmat ja -keskustelu' started by Ramstad, Mar 12, 2008.

1. Ramstad

Ramstad Guest

Olisi kasa kaverin vanhoja Hi-8 kasetteja ja vanha Sonyn videokamera, joka vetelee viimeisiään. Etsiskelin pariin kysymykseen vastausta täältä ja Googlella, mutta suoraa vastausta en löytänyt, joten kysynpä nyt.

Tarkoitus olisi siis vetää vanhoilta Hi-8 kaseteilta kaikki talteen tietokoneen kovalevylle, ja editoida niitä sitten paremmalla ajalla jollakin editorilla. En ole vielä päättänyt poltanko ne dvd:lle joskus, vai jätänkö levylle pakattuina versioina. Ongelmana on siis tuo vanha kamera, joka nitisee ja natisee siihen malliin, että siitä jo kohta aika jättää, joten alkuperäisiltä nauhoilta pitää tavara saada talteen mahdollisimman pian.

Testailin digitointia kytkemällä videokameran tietokoneeseeni, ja digitointi onnistuikin ihan perussäädöillä Virtualdub 1.7.8. versiolla. Pakkaamattomista aveista tuli tietysti järkäleitä, mutta onneksi kovalevytila on halpaa ja sitä riittää.

Ongelma on, että kaikki testatut sisään vedetyt pakkaamattomat avi-pätkät ovat todella tummia sävyltään.

Kannattaako kuvan valoisuutta nostaa jo digitointivaiheessa esim. Virtualdubin capture moden - video - filters - brightness/contrast säädöllä, vai kannattaako se tehdä vasta myöhemmin editointivaiheessa?

Mitä muita (perus)säätöjä kannattaa tehdä jo digitointivaiheessa, kun originaali nauhan laatu on todella surkea?

Entäpä tuo Capture timing options? Jotta ääni ja kuva pysyvät synkassa, niin kannattako Resync modeksi valita "Sync video to audio by adjusting video timing" vai "Sync audio to video by resampling the audio to a faster or slow rate"?

Löytyykö mistään netistä kattavaa Virtualdubin säätelyohjetta juuri em. tarkoitukseen?

Kiitos.

2. Ramstad

Ramstad Guest

Itse itselleni vastaten, jos joku painii saman ongelman kimpussa, eli ainakin minä olen tyytyväinen siihen tulokseen, että jo digitointivaiheessa lisään sisään tulevaan signaaliin jonkin verran valoisuutta ja kontrastia. Nyt tummatkin puolipimeässä kuvatut videot näkyvät paljon paremmin kuin alkuperäiset.

Levytilaa tarvitaan kyllä paljon, jos nuo videot aikoo jättää levyille pakkaamattomina...

Share This Page