Ihan varoituksen sana kaikille Canal Digitalin asiakkaille. Tulin tänään oppineeksi miten he sitouttavat asiakkaitaan palveluihinsa. Otin viime keväänä heidän satelliittisettinsä familypaketilla ja maksoin sen vuodeksi kerralla pois, että laitteet siirtyivät omistukseeni. Eli olin täyttänyt sen tilauksen ehdot: kanavapaketti vuodeksi niin laitteet on mun, ja muuhun en sitoudu. Vuoden vaihteessa sitten tuli tuo HD innostus, ja tilasin tuon HD boksin ja siihen ne pari HD kanavaa, laite on viallinen, mutta se ei nyt ole tämän postin pointti. HD kanavien hinnaksi ilmoitettiin 12 eukkoo kuussa ja eka vuosi ilmainen muun paketin yhteydessä. Nyt tuo alkuperäisen family paketin vuosi tuli täyteen ja tuli lasku, ajattelin että tuo ei ole hintansa väärtiä, joten koitin lopettaa tilauksen. Yllätys oli melkoinen kun he arrogantisti ilmoittivat että ottaessani HD boksin ja ne pari HD kanavaa, tulin myös sitoutuneeksi 2 vuodeksi uudelleen siihen Family peruspakettiin, ja sitä he eivät suostu purkamaan !! Eli tuo HD kokeilu tulee maksamaan mulle yli 700 euroa. Siitä että on risa ja ruma boksi, joka ei toiminnoiltaan ole edes yhtä hyvä kuin alkuperäinen. Eli huomatkaa tämä te jotka ette vielä ole HD boksia ottaneet, mutta sitä harkitsette. Tulen viemään tämän kuluttaja-asiamiehelle ihan silkasta mielenkiinnosta, ja myös siksi että asiakaspalvelun joustamattomuus sekä arroganttius siihen antaa ihan potkua.
Monissa tapauksissa ja useilla aloilla sopimukset ovat tehty niin kierosti, että asiakkaan pitäisi omata vahva juridinen tietämys ymmärtää sopimuksen sisältö. Kuluttaja-asiamiehen tehtävä on erittäin vaikea muuttaa niitä miksikään, koska niin on sopimuksessa sovittu ja vahvistettu allekirjoituksin. Palvelunmyyjät ovat hioneet sopimuksensa osaavilla juristeilla, jossa hyvin usein liikutaan lakien ja kuluttajasuojan rajamailla. Kaikki perustuu siihen tahtoon mitä asiakas haluaa sillä hetkellä ja on valmis tilaamaan. Myyjän tehtävä ei ole informoida vaan myydä. Tällä tavoin näitä sopimuksia tehdään.
Jos tavarantoimittajan "paketti" ei toimi kuten pitää voi sen reklamoida ja pätevä syy on silloin "tuote ei sovellu ajateltuun tarkoitukseen" eli siihen tarkoitukseen mihin se on myyty". Silloin toimittajalla on tietenkin mahdollisuus korjata epäkohta joka olisi tässä tapauksessa vähintään korjauttaa se laite, tai antaa uusi tilalle.
No huhhuh.. Olisi mielenkiintoista tietää miten icegliderin juttu nyt sitten loppujen lopuksi päättyy/päättyi, mikäli hän vei asian kuluttaja-asiamiehelle.