vcd:n volumet

Discussion in 'VCD ja SVCD -formaatit' started by 2te, Jul 18, 2002.

1. 2te

2te Regular member

Trophy Points:
    26
    Muutaman DVD:n olen ehtinyt tehdä, mutta viimeisimmän elokuvan ääniraidasta tuli liian hiljainen, vahvistimesta saa säätää ääntä lisää reilusti muihin verraten.
    ääniraita on dvd2avi:lla purattu, tehty ohjeen mukaan.
    Olisiko joku hyvä työkalu jolla äänenvoimakkuutta voisi nostaa.

2. Boulder

Boulder Regular member

Trophy Points:
    26
    Voit käyttää äänen muuntamiseen wav->mp2 esim. BeSweet-nimistä ohjelmaa ja siihen lisäpalikkana BeSweet GUI, niin ei tarvitse ihmetellä komentorivien kummallisuuksia. Tarvitset luultavasti myös tooLAMEn muunnosta varten. Valkkaat oikean bitraten (oliko se sitten 224kbps?) ja annat tiedostonimet. Ohjelma vaikuttaa vähän sekavalta aluksi, mutta pian siitä pääsee kärrylle.

(edit: äänenvoimakkuuden maksimointi: eli Overall Track Adjustments Options-kohta ja sieltä valitse 'auto gain')

http://dspguru.doom9.net

Last edited: Jul 19, 2002
  3. TheFlyer

TheFlyer Guest

Terve.
    Kun teet ääni asetukset DVD2AVI:ssa niin aseta audion alla kohdassa 48->44.1 KHz asenteeseen OFF.
    Ja sitten kohdassa "Normalization" katso että siinä on se merkintä "v" ennen sitä niin että se on asennossa ON.
    Olen huomannut että varsinkin kun "normalization" on päällä niin tulee korkeampi volymi valmiiseen VCD:hen.
    Jotku kyllä sanovat että tuo 48->44.1KHz pitää olla päällä koska monet "black-boxit" eivät muuten pysty toistamaan ääntä mutta olen kokeillut monessa "black-boxissa" ilman sitä muutosta ja hyvin on toiminut.
    Samoin kun kytket tuon 48->44.1KHz" pois niin DVD2AVI projektin teko kestää vain noin 10-15 minuttia mutta jos se on päällä niin menee 1-1,5 tuntia.
    Eihän se tuo ylläoleva "normalization" asetus kauheasti sitä volymiä nosta mutta nostaa hieman kuitenkin,monissa DVD-filmeissä on ihmeellisen matalat volymit niin että saa ruuvata sen digitaalivahvistimen volymia aika ylös ennenkuin tömisee naapurissakin.

Eikö se ole niin että TMPGEnc muuttaa kuitenkin tuon äänen 44.1 KHz:si sitten kun valmistat sen mpeg:in
    Minulla ainakin on näin kun avaan sen valmiin mpeg:n VirtualDubissa sitten ja vilkaisen sieltä "file/File information" niin siellä lukee:AudioTrack:Format:44KHZ Stereo 224Kbps Layer 2.

Peter.

Last edited by a moderator: Jul 19, 2002

Share This Page