Morjens! Pitkästä aikaa tännekkin eksyin. Nyt on aika jättää hyvästit hyvin (huonosti) palveeelle amd64 3500+ koneelle. Olen lukenut muita theardeja kylläkin, mutta silti jäi vähän vaivaamaan muutama asia. Tälläistä konetta olen katsellut; http://www.verkkokauppa.com/fi/product/55235/dfbqg/Asus-Essentio-CM6650-i7-2600-8-GB-1# Lähinnä kiinnostaa sen takia tuollainen valmis kone, koska siinä on tuo osamaksu mahdollisuus. Itse olen koneita paljonkin kasaillut joskus vuosia sitten, että kyllä sekin taito löytyy. Itselläni on windows 7, näyttö, näppis ja hiiri jo valmiina Toisaalta kiinnostaisi ensimmäistä kertaa aito windows kun on niin paljon joutunut kikkailemaan noitten piraattien kanssa.. Joku 450W poweri löytyy nykyisestä koneesta ja joku kotelo minkä kuitenkin haluaisin uusia. Eli paljonko maksan turhaa tuosta kun on "merkkikone"? Kuinka paljon paremman koneen saisin tuolla rahalla mutta itse kasattuna? Vaatimuksia koneelle on sen verran, että blueray- asema pitäisi löytyä ja sen verran uudet osat sisällä, että niitä voi päivittää tarpeen tullen tulevaisuudessakin. Myös usb 3.0 tulevaisuutta ajatellen olisi hyvä löytyä. Tietokone tulee ihan peruskäyttöön, mutta joskus vapaa-aikana saatan myös pelailla ja todennäköisesti sitä teen kun uusi konekkin tulee. Tuosta verkkokaupan koneesta sen verran, että näytönohjain on aika susi muuhun kokoonpanoon nähden ilmeisesti? Prosessori näyttäisi olevan tehokas, kovalevytilaa riittäväsi ja keskusmuistia. Näytönohjaimen ajattelin tuosta asuksen koneesta vaihtaa joskus parempaan jos sen nyt meinaan hankkia. EDIT: Tuli mieleen vielä että kumpi nykyään mielummin; Intel vai AMD? Ja emolevyistä en ole ikinä tajunnut yhtään mitään enkä vieläkään. Tarkotus ei ole kellotella todennäköisesti yhtään mitään. Kiitokset etukäteen vastauksista!
Pistä samat osat johonkin näistä ( jimms,systemastore,silent rig) ja kato paljon on hintaa. Silent rigissä on osamaksu mahdollisuus. pelaamiseen suositellaan yleensä i5-2500k prossua, i7 on enemmänki editointi prossu, jos et editoi paljoa tuskin tarvit i7:aa.
Kerroinlukittu prossu, tehoton näyttis 800e koneeseen, kotelo varmaankin ahdas ja kuuma ja virtiksestä ei mitään mainintaa. Eli siis ei tuota. Joku kasatkoon järkevämmän paketin. Tuohon 800e luokkaan 960T + 970-emo + HD6850/HD6870 tai i3 2100 + Z68-emo + HD6850/HD6870. i5 2500k ei taida saada mahdutettua kun bluray asemakin oli vaatimuksena. Koteloksi vaikka se suosittu Shinobi ja muistia 4 tai 8gb halvinta DDR3. Kovo onkin sitten hankala juttu, kun vielä hinnat on katossa. Joko pienehkö SSD tai kallis hidas, mutta iso HDD. Jos nurkista sattuu löytyyn joku vanha kovo varastoksi niin ota pakettiin SSD.
Ostoskorisi sisältö: Kpl Hinta Nimi ================================================================= 1 114,80 Intel Core i3-2100, 2 x 3.1GHz, 65W, boxed 1 99,80 ASRock Z68 Pro3 Gen3, Z68 1 164,80 Sapphire Radeon HD 6870 1024MB 1 21,90 TeamGroup Elite 4GB PC3-10667U CL9-9-9-24 (DDR3-1333) 1 82,90 Western Digital Caviar Blue 500GB, SATA 6Gb/s 1 63,80 Super Flower Golden Green Pro 400W 1 20,90 LiteOn iHAS124, Rev. B, DVD-RW 1 37,80 BitFenix Merc Alpha ================================================================= Yhteishinta: 617,95€ toimituskuluineen. Jos löytyy dvd-asema valmiina niin pysyy budjetissakin. Joopa joo, mistähän repäsin et budjetti olis 600e.. Prossu tähän http://www.silentrig.com/product/559/intel-core-i5-2500k-4-x-330ghz-95w-boxed muistia 2x4gb bd-asema http://www.silentrig.com/product/99/lg-electronics-bh10ls30-bd-rw Jos et tarvii kirjottavaa asemaa, niin saa halvemmalla.
Oho olipas tullut paljon vastauksia, kiitokset!! Appiukon kanssa piti tämä tilailla ikäänkuin vuosipäivien lahjaksi koulukäyttöön ja natiaisen kanssa pelailuun. Eipä suostunut erillisiä osia tilailemaan kun on olevinaan "hankalaa".. Tuli tilattua tuo Asuksen härveli sitten. Itse en näemmä joudu pulittamaan pennin hyrrää koko laitokseen niin ajattelin näytönohjaimen tuohon hankkia ja ssd kovalevyn johon luonnollisesti asennan windowsin. Minkähänlainen virtalähde tuollaisessa mööpelissä on? Ja vielä kiinnostaisi kuulla muutama ehdotus näytönohjaimesta minkä tuohon voisi ostaa. Hintaluokka 100-200e ja saattaa venyä hieman riippuen jääkö paljon rahaa uuden viritinvahvistimen oston jälkeen. Alle 150e näytönohjaimet ovat varmaankin samaa luokkaa mikä tuossa mukana tulee? Ja jos tuon näytönohjaimen jossain vaiheessa keväällä vaihdan niin varmaan takuu raukeaa Asuksesta? Omasta mielestä tuo on näytönohjaimen vaihdon jälkeen suhteellisen asiallinen kone? Kellottamiseen en ajatellut ryhtyä, joten emolevy tuskin kauheasti rajoittaa käyttöä. Jos nyt muutaman kehun koneesta saisi! Tiedän, että kasaamalla olisi saanut paremman hinta/tehosuhteessa sun muuta mutta nyt mennään näillä! Eikös näissä nyky emolevyissä ole ihan pätevä äänikortti kun koneen perään kytketään Sonyn suht laadukas viritinvahvistin ja audiproon perus 5.1 järjestelmä enkä mikään kultakorva ole, merkeistäkin sen huomaa.. Joten eiköhän ihan alkuperäisellä äänikortilla pärjätä aivan vallan mainiosti? EDIT: Onko Radeon HD 6870 nykypäivän hinta/laatusuhteeltaan hyvä näytönohjain? Kun sitä on näköjään paljon suositeltu Itse jämähtänyt aikakauteen jolloin 7600GT oli aivan huippu.... EDIT2: Mitä eroa on i7 2600K ja 2600 välillä? Jos oikein ymmärsin niin 2600K on lukitsematon ja sitä voipi kellotella vapaasti mutta 2600 on jotenkin lukittu osittain..? Mutta 2600 on vakio kelloilla hitusen tehokkaampi kuin 2600K? Ihan muutenvain kyselen mielenkiinnosta vaikka en kellota konetta
Todennäköisesti melko onneton. Noilla osilla virtaa ei juuri tarvita, joten poweri on tehon puolesta pieni ja yhdistettynä vielä pakettikonepowereiden yleiseen laatuun vaihtaisin sen suosiolla. Sadan euron näyttikset vievät tuota 530:stä kuin pässiä narussa, joten tilalle 6850, 6870 tai GTX 560Ti budjetin mukaan. Takuu menee osien vaihdon yhteydessä. Prossussa K-mallissa ei ole kerroinlukkoa, siksi parempi kellottamisen kannalta. Pakettikoneen emolla asialla ei ole merkitystä. En nyt tarkoita pahalla, mutta eipä tuota ratkaisua kovin helppo ole kehua. Koneeseen on nyt laitettu 800 euroa ja vielä menee satasia ennen kuin sen pelikuntoon saa. Hankalampaa tuo mielestäni on kuin ostaa kerralla hyvä kone. Täytyy vielä kysyä mikä kootun koneen tilaamisessa on hankalampaa? Verkkokauppa.comista tilattu valmiskone tilataan netissä. Koottu kone tilataan netissä. Valmiskone tulee postissa, osista koottu tulee postissa. Valmiskone on käyttövalmis käyttäjäasetusten määrittämisen jälkeen, osista koottu Windowsin asentamisen jälkeen, johon aikaa menee ehkä vähän enemmän, mutta tuloksena on oman maun mukaan osioita puhdas käyttis. Monelta pakettikoneen ostajalta olen tätä koittanut kysyä, mutta hyvää vastausta en ole vielä saanut.
Sepä se.. Itse annoin ehkä liian helpolla periksi tähän kun alunperin piti saada "pientä avustusta" koneen suhteen mutta tulikin ilmainen laitos. Varmasti olisi saanut tuolla rahalla itsekasattuna paremman mutta minkäs teet. Eniten ärsyttää kun ei yhtään tiedä mikä virtalähde tuossa on. Sekin vaihtoon päivityksien yhteydessä. Windowsia tuli juuri pohdittua, että paljonko pakettikoneen mukana tulee kaikkea ylimääräistä moskaa mitä ei oikeastaan ikinä tarvitse? Sellaista vielä olen pohtinut, että jos windowsin pistää ssd levylle niin onko käynnistys nopeampi sun muut hommelit kun perus kovoon asennettuna?
Asus lykkää ainakin kannettavansa täyteen kaikkea turhaa. Kannattaa katsoa mitä kaikkia ohjelmia käynnistyy automaattisesti. SSD-levylle asentaminen nopeuttaa konetta kaikista eniten. Selkeästi suurin parannus mitä millään osalla nykykoneeseen saa.
No sen näkee kun kone tulee ensiviikolla. Ja saahan ne sitten karsittua pois. Täytyy tuollainen ssd kovalevy hankkia sitten kun alkuinnostus uuteen koneeseen hiipuu ja on saanut räpeltää tarpeeksi! Kiitokset vielä kaikille vastauksista!