Verkkokauppa.com tarjoaa joillekin tuotteille kaupanpäällisenä 3 vuoden takuuta. Tuo lisätakuu ei kuitenkaan kata kaikkea sitä, mitä takuulta odotetaan. Varsinaisesti takuulla tarkoitetaan sitä, että takuuaikana vikaantuva laite korjataan tai vaihdetaan uuteen vastaavaan veloituksetta. Jos tämä ei onnistu, kauppa voidaan purkaa ja koko kauppahinta maksetaan takaisin. Verkkokauppa.com korjaa tai korjauttaa 3 vuoden takuuaikana ilmenevän vian, mutta ongelmia tulee, jos korjaus ei olekaan kannattavaa. Jos vikaa ei voida korjata tai korjaus ei ole taloudellisesti järkevää, Verkkokauppa.com tarjoaa hyvitystä, jonka määrä pienenee sitä mukaa kuin laitetta on ehditty takuuaikana käyttää. Asia on selitetty kolmen vuoden takuun ehdoissa, mutta ongelma on siinä, että tuollainen menettely ei vastaa sitä, mitä takuulta yleensä odotetaan, vaan on lähempänä myyjän virhevastuuta. Asiakas vei kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi asian, jossa korvaavaa laitetta ei löytynyt ja Varkkokauppa.com tarjosi hyvitykseksi huomattavasti korjauskustannuksia pienempää summaa. Kuluttajariitalautakunnan kanta oli, että takuuaikana korjauskustannukset on korvattava täysimääräisesti. https://www.is.fi/digitoday/art-2000008581153.html
Kyllähän noissa myyjäliikkeiden luvatuissa lisätakuissa voi olla sitten mitä sattuu. Yrittääkö myyjäliike luikerrella pois vastuustaan,keinolla millä hyvänsä. Taitaa olla niin kieroa toimintaa,ettei noista lisätakuista ota kukaan selvää " mitä sinne rivienväliin on hämärästi pienellä kirjoitettu " Onko sitten kannattava korjauttaa viallinen laite,vai ei ole myyjäkö sen sitten päättää. Annetaanko suosiolla uusi laite tilalle,vai hyvitetäänkö hinnassa. Aina pitää sitten kääntyä kuluttaja-asiamiehen / kuluttajariita lautakunnan puoleen,kun ongelmia tulee. https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/...virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/ https://europa.eu/youreurope/busine...s-guarantees/consumer-guarantees/index_fi.htm