Eli ihan lyhyesti, onko toiminta laillista? En odota mitään "ole tilaamatta blah blah blah" vastauksia, vaan ihan kunnon perusteluja puolesta ja vastaan. Eli onko Verkkokauppa.eestä hyvitysmaksuttomien DVD-levyjen tilaaminen laillista, jos ei itse maksa hyvitysmaksua? Miksi hyvitysmaksua ei tarvitse maksaa? Kuuluisiko Verkkokauppa.een maksaa se hyvitysmaksu?
Ihan lyhyesti, kuten pyysitkin: Toiminta on laillista. Tuosta 4 sivu - tuonti yksityiskäyttöön. Tuokin on kuitenkin muuttunut sen verran, että 30kpl rajaa ei enää ole. Tuossa hieman kevyempää luettavaa vk.comin päätöksestä. Lyhesti: maksuja ei siis tarvi maksaa, koska... Virossa ei ole hyvitysmaksua, Viro on EU-maa (vapaakauppa jne) --> verkkokauppa.ee on virossa . Ja Suomalainen saa yksityisenä tilata muista EU-maista lähes rajoituksetta mitä tahansa (lakien raamien sisäpuolella) - tämä koskee myös medioita. Ei tuotakaan ihan selvästi voi esittää, mutta tuossa minun yritykseni. Joku muu osaa varmasti lainsäädännön hieman tarkemmin, mutta laillista se siis on jokatapauksessa.
mitä "maahantuoja" tarkoittaa? Ketä tahansa joka tuo maahan tavaraa, vai jotakin yritystä, joka myy sen edelleen kuluttajille?
Luitkos tuon BlasterX:n viestin kokonaan? Maahantuonti tarkoittaa sitä että tuot tuotetta maahan ja myyt tai luovutat sitä eteenpäin. Toisin sanoen omaan käyttöön on laillista tilata hyvitysmaksuttomia aihioita.
Jos niitä voi tilata Verkkokaupasta enemmän kuin 30 kpl paketin, niin ei se varmasti kovin laitonta voi olla? Maalaisjärjen käyttöä suositellaan, vai miksi olet tilaamisesta niin huolissasi?
Lähinnä siis siksi, että mun pomo väitää kivenkovaa sen olevan laitonta. Kyllä tästä ketjusta toistaiseksi on käynyt aika hyvin selville, että se on laillista. Niin mä sen alkujaan ajattelinkin.
Pomosi on väärässä. Mitään tuollaista keinotekoista 30 kappaleen rajaa ei ole olemassa. Joskus takavuosina tuollainen raja oli, mutta se oli jo silloin varsin kyseenalainen ja ristiriidassa tavaran vapaanliikkumisen kanssa. EU:ssa kun ollaan niin mitään tuollaisia rajoituksia ei saisi olla. Nykyään tuo raja on siis poistunut. Olen tämän asian joskus ihan Teostolta tai vastaavalta tarkistanut (ei enää muista mistä sillä aikaa tästä on jo pari-kolme vuotta).