Verkkokovo vai usb?

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by jawa75, Mar 29, 2012.

  1. jawa75

    jawa75 Regular member

    Joined:
    Nov 10, 2006
    Messages:
    728
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Onko kokemuksia/vinkkejä kun pitäisi saada valokuvat ja videopätkät varmuuskopioitua koneelta. Nyt olen homman järjestänyt niin että usb-tikulla (16gb) siirrän kotikoneen kamat miniläppärin kovolle jemmaan, näin saan tiedostot kahteen paikkaan talteen. Mutta homma alkaa olemaan aika tuskaista kun viimeisimmällä lomareissulla tuli 9,5gb kuvia ja videoita uuden kameran takia, varmuuskopioitavan kansion koko pyörii jo 50gb:n paikkeilla.
    Mietin että jos hankkis verkkokovon, jemmais kuvat ja videot sinne turvaan säilyttäen myös edelleen kotikoneella. Onnistuuko homma niin että kotikoneelta tietty kansio kloonaantuisi automaattisesti verkkolevylle, vai täytyy kopiointi tehdä käsin. Ja toinen asia mitä mietin että pääseekö verkkolevylle netin kautta käsiksi katsomaan kuvia muualtakin kuin kotoa? Vai onko viisaampaa ostaa usb-kovo ja pitää siellä varmuuskopiot, täytyy vaan muistaa kopioida suht säännöllisesti kuvat talteen.
     
  2. Datanen

    Datanen Guest

    Joined:
    Sep 21, 2010
    Messages:
    5,322
    Likes Received:
    68
    Trophy Points:
    108
    Itse suosittelen ihan 1-2 tb ulkoista kovalevyä. Sen lisäksi sinun kannattaa asentaa tämä varmuuskopiointi ohjelma: www.download.fi/tietoturva/varmuuskopiointi/cobian_backup.cfm

    Kyseiseen ohjelmaan valitaan halutut kansiot ja se varmuuskopioi ne vaikkapa jokapäivä ulkoiselle levylle. ( Ajan saat määritettyä sen asetuksista.). Ohjelman saa myös suomenkielisenä. Cobian Backup on paras varmuuskopiointi ohjelma Windowsille.
     
    Last edited: Mar 29, 2012
  3. samfin

    samfin Regular member

    Joined:
    May 26, 2005
    Messages:
    1,086
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Itse taas ehdottomasti sitä mieltä, että jokin nas purkki minkä saa raid1 tilaan. Näihin purkkeihin pääset ulkomaailmastakin käsin kiinni. Näitä nas purkkeja saa suhteellisen edullisestikkin nykyään ja se on heti kaksi kertaa varmempi paikka säilöä tavaraa verrattuna pelkkään usb levyyn verrattuna.
     

Share This Page