Olen tässä tuumaillut sellaista, että kun tietojeni mukaan HDMI-kaapelin kautta voi kulkea vai HDTV-resoluutioita, niin dvd-soittimessa jossa käytetään HDMI -ulostuloa skaalataan dvd:n kuva aina ylöspäin HDTV-resoluutioon. Nykyisin laajalti käytössä olevat 1366x768 pikselin WXGA-televisiot sitten skaalaavat kuvan jälleen alaspäin. Tällöin kahteen kertaan skaalattu kuva on varmasti heikkolaatuisempaa kuin DVI-liitännän kautta tuleva, jonka televisio skaalaa kertaalleen ja mahdollisesti heikkolaatuisempaa kuin hyvät analogiset liitännät, eli VGA ja komponentti. Olenko oikeassa, tapahtuuko se näin?
Sen verran voin sanoa, että HDMI pystyy viemään 576p-resoluutiota, joka on ominaistarkkuus DVD-elokuville, ja kun HDMI-ulostuloisessa DVD-soittimessa on HD-skaalaus,kuva näyttänee kutenkin aikas hyvältä. Mielestäni HDMI-standardiin kuuluvat resluutiot (älä sotke HD-standardiin): 576i/p, 720p, 1080i/p. Korjatkaa jos olen väärässä.
Eikös se ole niin että nämä PAL alueen leffojen ominaistarkkuus on 576i (interlaced) ja NTSC tuonti leffat ovat sitten progressive (P) muodossa. Kaikki dvd soittimet eivät osaa skaalata/muuntaa dvd:tä tuohon 576i muotoon vaan muuttavat sen joko 1080i tai suoraan proge muotoon (jolloin kuvakohina kasvaa huomattavasti PAL dvd:llä ) Silloin paras vaihtoehto on käyttää component liitäntää joka sovittaa kuvan oikealaiseksi. Eli minun suositus olisi(Pal)dvd:lle 576i componentilla ja (Ntsc)dvd:lle progressivisena (480p,576p,720p tai 1080p) HDMI:llä riippuen näytöstä.
Mikähän ihme mahtaa olla syy, että HDMI:n ominaisuuksiin ei kuulu kuljettaa tuota laajalti käytössä olevaa 1366x768 resoluutiota. Kyseisellä resoluutiolla varustettuja televisiota on vielä pitkään valtaosassa kodeista, joissa on LCD-televisio. Ymmärrän toki, että elokuvat ovat teräväpiirtolevyillä vain tietyllä resoluutiolla tallennettuna, mutta mikäli HDMI:stä tulee scartin korvaaja, niin eikö olisi kaikinpuolin hyödyllisempää mikäli se kykenisi päästämään 768p ja -i resoluutioita läpi??
Hdmi:n kautta kulkee resoluutiot: 480p,576i/576p,720p,1080i/1080p ja televisio esim. sinun tapauksessasi alaspäin scaalaa sen 720p muotoon. (yleensä ilman kuvan heikentymistä) Sitä vain itse ihmettelen ettei kaikki soittimet osaa muuntaa kuvaa interlaced muotoon(576i), vaan pakottavat kuvan progressiviseksi pienemmillä näyttötarkkuuksilla. Eli muuntavat kuvan lomitetusta lomittamattomaksi ,jolloin kuvan laatu heikkenee.
Olet väärässä HDMI-Standardi ei määrittele mitään resoluutioita joita pitäisi käyttää. HDMI liitäntä on myös täysin yhteen sopiva DVI liitännän kanssa, eli se pystyy vastaan ottamaan ja lähettämääm kaikkia mahdollisia resoluutioita kuin DVI liitäntäkin.
Niin, ei se kaapeli tosiaan sitä kuvaa skaalaa mihinkään suuntaan, eli kyllä HDMI:n pitäisi tukea kaikkia resoluutioita. Vähän aikaan sitten kuumeisesti yritin selvittää miksi useat LDC-televisiot 1366x768 pikselin resoluutiolla eivät näytä tietokoneesta DVI/HDMI -piuhalla kuvaa. Eräs vastaus oli, että HDMI-piuhan kautta kulkee vain varsinaisia teräväpiirtotarkkuuksia ja tätä teoriaa tuki se että eräs käyttäjä Samsungin LCD:llä kertoi (jollainen itsellänikin on) television toimivan kyllä DVI/HDMI -piuhan kanssa, mutta ei natiiviresoluutiolla. Ohjekirjassa sanotaan "Älä yritä käyttää DVI/HDMI -piuhaa tietokoneen kautta, sillä kuvaruutu on tyhjä jos näin tehdään" tjsp, mutta asiaa ei selitetä sen enempää. Jos HDMI pystyy vastaanottamaan ja lähettämään kaikkia resoluutioita, on minulle edelleen epäselvää miksi DVI/HDMI ei toimi natiivilla ja erityisesti mahtaakohan HDMI-ulostulolla varustetulla näytönohjaimella saada televisioon natiiviresoluutiota.