Mikä olisi kätevin ja edullisin tapa siirtää vanhat kotivideot vhs:ltä dvd:lle? Itse tehtynä vai liikkeessä? Tietokoneella vai vhs dvdsoitin yhdistelmällä (tällainen siis pitäisi hankkia jos tulee kysymykseen)? Mitä lisälaitteita pitäisi olla jos tietokoneen kautta tämän tekisi? Kokemuksia. Kiitos
Edullisin on vissiin itse tehty ja kätevin teettää liikkeessä http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/710946
Et tarvitse yhdistelmälaitetta, pelkkä tallentava dvdsoitin riittää, mieluummin kyllä kiintolevyllä koska silloin pienet leikkaukset onnistuvat helpommin. Eli tässä siis riittää vanha poistuva malli ilman digiviritintä. Halpoja soittimia näkee silloin tällöin jopa CityMarketeissa tai Tarjoustaloissa jne. VHS-nauhurihan sinulla on ennestään jos kerran vaihtoehtona on tietokoneella tehdä homma. Tallentavalla dvd-soittimella saat helposti laadukasta jälkeä mutta lopputulos on hieman arkisen tuntuista eikä tuotosta pysty juurikaan muokkaamaan mieluisampaan asuun. Tietokoneella taas videon ja äänen laatu kärsii helposti jos hankit jonkun edullisen USB-videosiepparin joten saadaksesi laadukasta jälkeä joudut kuitenkin sijoittamaan muuntimeen ehkä enemmänkin rahaa kuin mitä tallentava dvd-soitin maksaa. Ja vaikka teoriassa pystyt sitten koneella muokkaamaan tuotoksen hyvinkin monipuolisesti ja varustamaan sen komeilla valikoilla jne. niin kaikki tämä vaatii sitten tuhottomasti "aikaa ja tupakkaa" ja usein homma ei tahdo edes lähteä alkuun ennenkuin olet selvittänyt jotain niistä lukuisista yhteensopivuusongelmista joita softa/rauta/tietokoneympyröissä tuppaa esiintymään. Mutta jos olet oppivaista sorttia ja aikaa ja hermoja riittää niin siitä vaan, halusin vaan varoittaa ettet luule hommaa liian helpoksi. Itse olen jonkun vhs:n siirtänyt koneelle digivideokameran av-in liitännän kautta ja sitten tehnyt Pinnacle Studiolla loput. Tässä ei ollut suurempia ongelmia ja laatu kelpaa minulle. Mutta hankittuani joitakin vuosia sitten Sonyn RDR-HX910 tallentavan dvd-soittimen en ole enää viitsinyt siirtoa tehdä kameran kautta kun kaikki tarvittavat laitteet ovat valmiina olohuoneen räkissä. Joskus olen kuitenkin halunnut hieman "hienostella" ja silloin olen ensin siirtänyt VHS-nauhurista videon Sonyn kautta DVD-levylle ja sitten tuonut sen sisällön Pinnacleen ja lisännyt hieman alku- ja välitekstejä ja jotain häivytyksiä jne. ja senjälkeen lisännyt valikot ja lopuksi polttanut levyn. Mutta nämä kerrat mahtuvat jo yhden käden sormille, sen verran aikaa tuossa tahtoo mennä... Tässä kerrotut menetelmät siis edellyttävät että käsitellään omia, itsekuvattuja kotivideoita, jos nauhojen joukosta löytyy kaupasta ostettuja leffoja niin homma ei kaikilta osilta välttämättä onnistu.
Kiitoksia vastauksista. Pitää alkaa siis hommiin että saa taaperon ekat askeleet nykyaikaiseen muotoon.
Mulla taas on vanha VHS-laite tossa koneen vieressä, josta menee sitten AV-johdot Pinnaclen BlueBoxiin, jonka avulla videot saa koneelle Pinnacle Studion capturella...