Tiivistys; Windows- pohjaisten käyttöjärjestelmien käynnistyksen vaiheet , ongelmat , ratkaisut. VaiheKäynnistys prosessiBIOSUEFI 1PreBootMBR/PBR (Bootstrap Code)UEFI Firmware 2Windows Boot Manager%SystemDrive%\bootmgr\EFI\Microsoft\Boot\bootmgfw.efi 3Windows OS loader%SystemRoot%\system32\winload.exe%SystemRoot%\system32\winload.efi 4Windows NT OS Kernel %SystemRoot%\system32\ntoskrnl.exe 1. PreBoot Tietokoneen laiteohjelmisto käynnistää Power-On Self Test (POST) ( Tarkistaa Suorittimen rekisterit, Bios koodin, Peruskomponentit (DMA&Ohjaimet), Etsii- kokoaa ja tarkistaa järjestelmän muistin ja Tunnistaa- valitsee laitteet, jotka ovat käytettävissä käynnistystä varten. ) Tämä prosessi päättyy, kun kelvollinen järjestelmälevy havaitaan ja lukee siitä pääkäynnistystietueen (MBR) Käynnistää Windows Boot Managerin. 2. Windows Boot Manager Windows Boot Manager etsii ja käynnistää (Winload.exe) Sen avulla voidaan valita tietokoneeseen ladattava käyttöjärjestelmä. 3. Windows operating system loader Kun käyttöjärjestelmä on valittu, Windows OS loader lataa tarvittavat ohjeimet pystyäkseen kommunikoimaan Windows Kernel laitteiston kanssa. 4. Windows NT OS Kernel Tämä on käynnistysprosessin viimeinen vaihe, Ydin lataa järjestelmän rekisteröintikannan ja lisäohjaimet ( merkitty BOOT_START. ) Siirtää toiminnon Istunnonhallintaprosessille (Smss.exe). Mikä puolestaan lataa käyttöliittymän ( UI ) yhdessä muun laitteiston ja ohjelmiston kanssa. Alla yhteenveto käynnistysjärjestyksestä. UEFI on standardi eri käynnistyslataimille, joka on tarkoitettu korvaamaan alkuperäinen BIOS -------------------------------------------------------------- Vianmääritys; -------------------------------------------------------------- BIOS Ulkoiset oheislaitteet voivat häiritä käynnistystä myös vialliset laitteistot voivat häiritä käynnistysprosessia. Boot loader vaihe -Mikäli näyttö on täysin musta, paitsi vilkkuva kohdistin. Tai saat jonkin seuraavista virhekoodeista, tämä osoittaa, että käynistysprosessi on juuttunut Käynnistyksenlataus vaiheeseen. Boot Configuration Data (BCD) missing or corrupted Boot file or MBR corrupted Operating system Missing Boot sector missing or corrupted Bootmgr missing or corrupted Unable to boot due to system hive missing or corrupted Ongelmaa voidaan yrittää korjata käynnistämällä tietokone Windows Asennusmedian avulla , Windows Palautusta (WinRE) käyttäen tai komentokehotteessa ( Shift+F10 ). #1. Startup Repair tool / Käynnistyksen korjaus -työkalu Käynnistyksen korjaus, korjaa automaattisesti monia yleisimpiä ongelmia. Työkalun avulla voidaan myös nopeasti diagnosoida ja korjata monimutkaisempia käynnistysongelmia. Diagnosoi käynnistyslokitiedoston ja yrittää korjata ongelman automaattisesti. Käynnistä tietokone käyttämällä Windows asennusmediaa, ( USB , Ulkoinen kiintolevy, DVD ) #1.2 Korjaus komentokehotteessa (Command Prompt) Code: BOOTREC /FIXMBR Komento kirjaa uuden pääkäynnistyskoodin (Master boot ) järjestelmäosioon, joka voi auttaa ratkaisemaan MBR-korruptio ongelmaan. Code: BOOTREC /FIXBOOT Komento kirjaa uuden käynnistyssektorin järjestelmäosioon. #2. Boot Configuration Data ( BCD ) virheiden korjaus BCD - virheet ovat yleisimmistä Windows käynnistysongelmista. BCD:hen liittyville virheille on useita eri syitä, mukaanlukien odottomattomat sammutukset, tietojen korruptoituminen, haittaohjelmat tai vialliset kiintolevyt. Korjaaksesi BCD-virheet, on suoritettava ensimmäinen vaihe /ScanOs komennon avulla. Suorittaa levyjen järjestelmänlaajuisen tarkistuksen. Komento myös auttaa näkemään onko olemassa Windows-asennuksia joita Boot Manager ei pysty lukemaan. Tarkistaa asennetun järjestelmän Code: Bootrec /ScanOS Kun olet suorittanut komennon, käynnistä tietokone uudelleen nähdäksesi onko ongelma korjaantunut. Mikäli näin ei ole, voidaan yrittää rakentaa BCD- kanta uudelleen /RebuildBCD komennolla. Code: Bootrec /rebuildbcd Saatat saada yhden seuraavista viesteistä. Seuraavat komennot , luo varmuuskopion, poistaa ja rakentaa uudelleen BCD- kannan. Code: bcdedit /export c:\bcdbackup Code: attrib c:\\boot\\bcd -r –s -h Code: ren c:\\boot\\bcd bcd.old Code: bootrec /rebuildbcd Varmenne viesti.. Käynnistä tietokone uudelleen ja tarkista onko virhe korjaantunut. #3. Bootmgr:n korjaus Mikäli aikaisemmat vaiheet eivät korjanneet käynnistys virhettä, voidaan yrittää korvata Bootmgr tiedosto asemasta C: järjestelmänvarattu osioon. ( System Reserved Partition SRP ) Kiintolevyn pieni osio joka tallentaa Windows käynnistystiedot. Oletusarvoisesti järjestelmänvaratulle osiolle ei ole määritetty asemakirjainta. Jos haluat määrittää sen millä tahansa kirjaimella, kuten R, käytä alla olevaa Powershell-komentoa komentokehotteessa. Code: Get-Partition -DiskNumber 0 -PartitionNumber 1|Set-Partition -NewDriveLetter R attrib komennolla tuodaan piilotetut tiedostot näkyviin. Code: attrib -r -s -h Kun piilotetut tiedostot on saatu näkyviin, voidaan nimetä bootmgr-tiedosto uudelleen nimellä bootmgr.old seuraavalla komennolla: Code: ren c:\bootmgr bootmgr.old Siirrytään järjestelmäasemaan komennolla: Code: C: Suoritetaan sama Attrib komento, jotta saadaan bootmgr tiedosto näkyviin. Code: attrib -r -s -h Seuraavaksi kopioidaan bootmgr tiedosto C: - asemasta järjestelmänvarattuun osioon ( R: asema ) seuraavalla komennolla. esimerkki: Code: copy C:\bootmgr R:\ Kun valmista, käynnistä tietokone uudelleen. Windows Ydin/Kernel - vaihe Mikäli tietokone jumittuu ytimen lataus vaiheen aikana, saatat saada usein virheilmoituksia. Näitä ovat muun muassa seuraavat: Virheilmoitus ilmestyy aloitusnäytön jälkeen ( Windows logo screen). "0x00000C2" , "0x0000007B" , "inaccessible boot device" jne.. Järjestelmä jäätyy käynnistys ikkunaan. - Saat mustan ruudun aloitusikkunan jälkeen. Ongelmaa voidaan yrittää ratkaista kokeilemalla seuraavia järjestelmänpalautusvaihtoehtoja yksi kerrallaan. #1. Yritä käynnistää tietokone vikasietotilassa tai viimeksi toimivaan kokoonpanoon. Mikäli vikasietotila toimii, voidaan käyttää esim, Event Viewer -ohjelmaa auttamaan käynnistysongelmien tunnistamisessa ja niiden diagnosoimisessa. Clean boot Auttaa palveluhin vaikuttavien onglemien vianmääritykseen, Clean boot toiminto voidaan ottaa käyttöön msconfig komentoa käyttämällä ja suorittamalla " Valikoiva Käynnistys "- vaihtoehto. Useimmissa tapauksissa ongelmallinen palvelu on kolmannen osapuolen tarjoama. ------------------ Käynnistysongelma, puuttuvan ohjaimen allekirjoitus 64 -bittisissä käyttöjärjestelmissä (alkaen Windows Vista > 10 ) Windows Kernel lataa ohjaimen mikäli se on allekirjoitettu. Käyttäjä voi saada erillaisia virheitä käynnistysprosessin aikana riippuen ohjaimesta, jota se ei pystynyt lataamaan. Käytämme esimerkkinä seuraava virhekoodia. Decoding, virheen tarkastelu Heksakoodin kääntämiseen voidaan käyttää SLUI.EXE työkalua tai etsia virhekoodia nstatus.h-tiedostosta Windows SDK;lla. Korjaus Ohjain/Ajuri voi olla Microsoftin tai kolmannen osapuolen tuottama. Ajureille, joille on saavana uudempia versioita ja joka voidaan päivittää on ensisijainen toimenpide. ----------- * Kesken * ------------- Linkit: Advanced troubleshooting for Stop error or blue screen error issue + Windows 10 SDK. (ex. atikmpag.sys , igdkmd64.sys , nvlddmkm.sys ) https://docs.microsoft.com/en-us/windows/client-management/troubleshoot-stop-errors Generate a kernel or complete crash dump https://docs.microsoft.com/en-us/windows/client-management/generate-kernel-or-complete-crash-dump Using System File Checker (SFC) To Fix Issues https://docs.microsoft.com/en-us/archive/blogs/askcore/using-system-file-checker-sfc-to-fix-issues https://docs.microsoft.com/en-us/windows/client-management/img-boot-sequence https://docs.microsoft.com/en-us/windows/client-management/troubleshoot-windows-startup Advanced troubleshooting for stop or blue screen errors & dump https://learn.microsoft.com/en-us/windows/client-management/troubleshoot-stop-errors Debugging Tools https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/debugger/