Onko kenelläkään kokemuksia näistä: Pinnacle Liquid Edition (n. 700 E) Adobe Premiere Pro (n. 900 E) Pinnacle käy W2K-koneeseen, toisin kuin Adobe. Ja on halvempikin. Mutta mahtaako siinä olla esim. kaatumatautia Studio-pikkuveljiensä tapaan? Tai onko muita suositeltavia puoliammattilaisohjelmia?
Sonyn Vegas voisi olla myös yksi mahdollisuus. Hinta on noiden softien tasoa ja mukana on kaikki tarpeellinen editoinnista DVD:n authorointiin. Ainakin edellinen versio on ollut todella stabiili. Mutta tietysti riippuu siitä mitä ominaisuuksia haet tuolla puoliammattilaisuudella?
Nykysoftani on Pinnaclen Stupido 8. Sen käyttäjänä arvostaisin tämmöisiä minimejä: - 2 videoraitaa audioineen - 2 muuta aidioraitaa, jotka saa paikoitettua paremmin kuin yhden framen tarkkuudella - videon sävyjensäädöt, varsinkin gamma - yksi tekstitaso - reaaliaikaisesti esikatseltavat siirtymät - ei kaadu tai kangistele Muut asiat on plussaa. Ja hyvä olisi, jos toimii W2K-ympäristössä. Oon kaivannut etenkin aikajanaa seuraavaa "muuttuvaa gammatasoa", kun siirrytään valosta varjoon tai päinvastoin. Onkohan sellaista säätöä missään?
Jos nuo ovat sinun vaatimukset, niin noihinhan pystyy jo Premiere Elements ja Sony Vegas Movie Studio. Eli siis huomattavasti halvemmat softat. Samoin "Stupidon" plus versio omaa ainakin osan noista. Nuo nimittäin alkavat olemaan jo aika monen harrastelijakuvaajan minimi vaatumuksia nykyään ja valmistajat ovat niihin takertuneet. Tuosta elementsistä ja vegas studiosta on saatavana demot joita kannattanee kokeilla. EDIT: siis tarkennetaan nyt vielä. Eli en ole noita itse kokeillut, mutta tuo vegas studio esim on aika samanoloinen kuin isoveljensä. Ja ainakin siinä pystyy audiota säätämään portaattomasti. Noista gammojen säädöstä tai säätymisestä automaattisesti en tiedä. Vegasissa on näppärä keyframe ominaisuus jolla voi aikajanalle määritellä kohdan missä filttereiden ominaisuudet muuttuvat. Mutta jos vain mahdollista niin suosittelen demojen lataamista ja kokeilua. Itse olen pärjännyt tuolla Vegas4:llä ihan hyvin ja on tullut tehtyä editointia useammalla kameralla tallennetusta tapahtumastakin.