Videon kääntö 90 astetta

Discussion in 'Yleistä keskustelua digitaalisesta videosta' started by pupujussi, Apr 6, 2003.

1. pupujussi

pupujussi Regular member

Trophy Points:
    26
    Olen ottanut digikamerallani 15-60sek videopätkiä.
    Joskus olen ottanut pätkän niin sanottuna pystykuvana vaikka tiedän ettei pitäisi.
    Tietääkö kukaan saako tällaisia avi pätkiä käännettyä 90 astetta oikeaan tai vasempaan jollain muulla ohjelmalla kuin virtualdupilla? Se on muuten hyvä, mutta se tekee siitä jostain syystä 2x tai vielä suuremman tiedostokoon kuin alkuperäinen.

Last edited: Apr 6, 2003
  2. naamio

naamio Guest

Eipä siinä varmaan muuta kannata ees miettiä kun opetella käyttämään sitä virtualdubbia. Eli koon ei pitäs kasvaa mihinkään kun valitset Video->Direct stream copy ja Audio->Direct stream copy.

[EDIT] Tosiaankin... Direct stream copyssä ei paljon filttereillä leikitä. Moinen unohtu =)

Last edited by a moderator: Apr 6, 2003
  3. Kurmu

Kurmu Guest

Ymmärtääkseni tuo kääntö tehdään jollain filtterillä ja Direct stream modessa ei voi käyttää filttereitä.
    Kun koko on kaksinkertaistunut niin oletko kokeilut pakata videota jollain codecilla? Vai miten?

Last edited by a moderator: Apr 6, 2003
  4. pupujussi

pupujussi Regular member

Trophy Points:
    26
    No hyvä, kiitos täytyy optella käyttämään, mutta naamio helpotatko vähän ja kerrot että miten voin valita filtterin ja direct stream copyn, minulla se näkyy harmaana?? Jos valitsen Full processing moden niin sitten löytyy filtteri ja rotate ja kuva kääntyy ja tallentuu oikein, tosin suurempana tiedostokokona.

5. pupujussi

pupujussi Regular member

Trophy Points:
    26
    Kurmu kyllä ne pakata voisi mutta kun ovat surkeita tekeleitä jo valmiiksi niin menee vielä huonommaksi laatu. Eihän tuolla tiedostonkoolla muuten ole väliä minulle mutta jos nyt sähköpostissa jollekin lähettäísi niin loppuu laatikosta koko, ja alkaa muutenkin kestämään latailu, jos vastassa on modeemi yhteys.

6. Kurmu

Kurmu Guest

Mietin tässä että onnistuisiko tuo kääntö Avisytnh+Direct stream yhdistelmällä? Avisynthissä on ainakin tuo kääntö filtteri myös mutta toimiiko se direct streamin kanssa?

7. rxw

rxw Guest

Adobe Premierellä onnistuu ainakin...

8. pjh

pjh Regular member

Trophy Points:
    26
    Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös tuo VD käsittele kuvaa sisäänpäin "raakavideona", riippumatta mitä muotoa video on. Jos et valitse mitään pakkaus koodekkia tulee tallennetusta videosta pakkaamatonta AVIa. On vissiin ihan sama ajatko VD;n filttereillä vai Avisythin läpi. Jos kuva pitää kääntää täytyy se jokatapauksessa käsitellä uudelleen, pakkauksella tai ilman. Kameran tallentama videomuoto on todennäköisesti MPEG1 muotoa, jolloin tietysti laatukaan ei parane edes pakkaamattomassa muodossa. Voit sitten uudelleen pakata VD;llä käännetyn käännetyn videon vaikka jollain MPEG coodekilla/ohjelmalla (esim TMPGEnc). Teorissa varmaan laatu pysyy lähimpänä alkuperäistä jos käytät VD;ssä Rotate-filtteriä + Huffyuv häviötöntä pakkausta ja sitten erikseen uusi MPEG (tai joku muu) pakkaus käännetylle filulle.

9. pupujussi

pupujussi Regular member

Trophy Points:
    26
    Jep, kiitos pjh. Noin se menee TMPGEnc on tuossa asiassa hyvin toimiva.

Share This Page