Heips! mä tossa lueskelin noita aiheita mutta joskos joku vielä jeesais mua.Eli mulla on hirvee kasa videonauhoja lapsista ja ne pitäis saada nyt tietty cd:lle.Mulla on tollanen "vanhanmallinen videokamera"ja DVD PC:ssä,mitäs piuhoja yms tarvitaan homman tekemiseksi?
Tarvitset kaappauskortin esim. Hauppaugen, Matrox Marvelin tai vastaavan. Lisäksi valtavan määrän tyhjää HDD-tilaa, pari kartonkia tupakkaa ja hyvät hermot. Ohjeita: http://fin.afterdawn.com/artikkelit/arkisto/musiikkivideokurssi_osa_1_kaappaus.cfm
Meikäläisenkin (eräs) ongelma on kotivideo-VHS-aineiston parempi arkistointi. Olen nähnyt karun lausunnon: "VHS:iä ei kannata kaappailla yms, koska VHS-laatu on surkea." Mutta fakta on, että ah-niin-arvokkaita kotivideo-VHS:iä on röykkiö. Mihin tiedostomuotoon, mpeg1-2-4-x?, olisi "tehokkainta" pyrkiä, ts. videon laadun edelleen heikkeneminen olisi muunnoksessa minimissään, mutta myös myös tavanomaiset hinta-helppous-yleisyys-käyttöikäennuste optimissaan. Siis sellaiseen muotoon CD-levyllä, että ko. kotivideoita voi katsoa sekä PC:n CD/(DVD?)-asemalta että TV:n DVD-asemalta. Nyt ja muutaman vuoden päästä. Joka vuosi ei varmaan jaksa tehdä uusinta-ajoja.
Varmaankin fiksuin formaatti lienee SuperVideoCD/MPEG-2 joka on standardi formaatti, jota kaikkien DVD-asemien pitäisi (huom, pitäisi -- osa ei tue) tukea ja jota voi purkaa jokaisella PC:llä, jossa on normaalit MPEG-2 -purkukodeekit (eli samat, joilla DVD:kin aukeaa).
Ahaa - todella hyvä juttu. No - harjoittelinpa heti parin kotivideo-tiedoston (.avi) kanssa muuntaen niitä MPEG-2:ksi. Onko SVCD/MPEG2:n kuvasuhde 480x480 jollain tavalla vaatimus? Kun toinen niistä em. tiedostoista on 320x240 (Matrox:n Avid-editori tekee mm. sellaisia), ja lopputulos vaikuttaa omituisen deformoituneelta (vaakavuovia runsaasti.
Ihan aluksi -- 320x240 ei ole mikään koko, älä ikinä kaappaa tuolla koolla! Koskaanhan ei kannattaisi kaapata CIF-koossa (neljännes-PAL eli 352x288), vaan aina täydellä resoluutiolla, oli aikomus sitten mikä tahansa -- VideoCD:nkin (352x288) tekoon kannattaa aina ennemmin käyttää täyttä resoluutiota (704x576) lähdemateriaalina, koska pakkeri saa silloin enemmän matskua, josta se kuvan yhdistelee -> _paaaaljon_ parempi laatu. Ja kyllä, 480x480 tai 480x576 on vaatimus -- 480x480 on NTSC (eli jenkki-TV-formaatti) -koko ja 480x576 PAL (eli euroformaatti, jota sinäkin televisiostasi ulos saat) -koko.
320x240: OK-OK, mutta näin on lopputulos kun Marvelin mukana tulleesta Avid-editorista ei muuta järkevää voi tulostaa tiedostoksi. Muut koot 160x120 ja 704x576, joka taasen tuottaa kokoa 200 MB/min ja jota ei CD:stä pysty katsomaan. Siis sitä ei pysty käyttämään pitemmille videoille. Peijakas, onko niin, että ko. 320x240-materiaalia ei kannata/pysty "modernisoimaan". Pikselimäärän kasvattamisella ei kait voiteta mitään. Mutta tiedostojen pienentyminen olisi edistystä (pienen?) laatuhäviön kustannuksellakin. Ja kiva olisi näyttää videot CD-levyiltä olohuoneen TV-DVD:n kautta. Ahaa - siis SVCD:n 480x576 = PAL-TV:n juovaluvut? Silloinhan kaappaus ko. resoluutiolla olisi "jämptiä" informaation siirrossa?