Virtalähde rikki? Käynnistysongelmia...

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by D-Code, Jun 9, 2014.

1. D-Code

D-Code Regular member

Trophy Points:
    28
    Rakensin juuri uuden koneen ja jostain syystä se ei käynnisty ensimmäisellä käynnistyksellä loppuun asti, mutta jos koneen sammuttaa nappulasta ja käynnistää nopeasti uudelleen niin homma toimii täysin moitteetta. Kone ei myöskään palaudu lepotilasta. Näyttöihin siis ei tule signaalia, mutta kopan valot syttyy ja tuulettimet pyörii.

Huomasin myös, että tietokone käynnistyy lähes 100% varmuudella, jos toisen näytöistä ottaa irti käynnistyksen ajaksi. Eli tuntuu siltä, että jokin osa ei saa riittävästi virtaa ensimmäisellä käynnistyskerralla, mutta toisella kerralla piireissä on sen verran jäännösvirtaa, että kone käynnistyy moitteetta. Tämä mielestäni viittaa puutteellisesti toimivaan virtalähteeseen.

Olin yhteydessä Jimssin asiakaspalveluun ja he ohjasivat minut maksulliseen tukipuhelimeen. Onko tällaisessa tilanteessa standardi maksaa asiakasneuvonnasta, kun kyseessä on selkeästi viallisesti toimiva tuote? Kuuluuko tällaisen asian selvittely normaalisti Jimmsin takuuseen vai pitääkö mun tehdä vielä tarkempaa selvittelyä siitä, onko kyseessä viallinen virtalähde vai emolevy? Onko mun ylipäätään mahdollista kotikonstein osoittaa mikä laite koneessa on rikki?

Ja jos päädyn viemään tuotteen Jimssille, pitääkö mun vaihtaa aftermarket prossucooleri vakiocooleriin?

Speksit:
    Emolevy: FM2A88M Extreme4+, FM2+/FM2, AMD A88X, DDR3, mATX
    Prosessori: A10-7850K Black Edition, FM2+, 4MB, 4.0GHz, Radeon
    RAM: 8GB (2 x 4GB) Vulcan Series Red Dual-Channel kit
    Kovalevy: 256GB Ultra Plus SSD-kiintolevy, SATA III, 530/445
    Virtalähde: 550W Strider Gold, 100% modulaarinen, 80 Plus Gold

Näyttö: 23.6" VS247HR, LED 1920x1080, 2ms, 50M:1, VGA/DVI/
    (ja toinen lähes identtinen näyttö)

2. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    No jos se tuote on viallinen, pistä takuuseen. Aiheeton takuupalautus voi maksaa. Se miten saat selville missä vika, on melkosen vaikeeta ellei löydy varaosia. Toi näyttöhomma kuulostaa hauskalta koska näytön ei pitäis rasittaa poweria juuri yhtään. Ennemmin tulee mieleen joku maadotusvika. Ota koneesta irti kaikki mitkä ei oo kiinni maadotetussa pistorasiassa ja koita uusiks.

Kasasit itte vai Jimms kasas? Jos itte, et tarvitte ku rikkinäisen osan. Ellet tiiä, Jimms setvii sen maksua vastaan. Jos taas Jimms kasas, vie koko roska sinne. Vakiocoolerin vaihto niitä tuskin kiinnostaa, eikä taatusti kiinnosta jos pistivät sen liikkeessä paikalleen.

Actique likes this.
  3. D-Code

D-Code Regular member

Trophy Points:
    28
    Joo koitin jo vaihtaa tietokoneen eri pistorasiaan kuin kaikki muut laitteet, mutta se ei vaikuttanut asiaan. Myös mun järjen mukaan näytön ei pitäs rasittaa poweria, joten kummalliselta vaikuttaa. Yritän käynnistellä tota erilaisilla setupeilla kunhan ehdin, (eri lisälaitteet kiinni) että voin rajata sitä ongelmaa lisää.

Ite kasasin koneen, joten kalliiksi tulee selvittely ellen jo valmiiksi rajaa kotona ongelmaa mahdollisimman hyvin niin en vielä ole lähettänyt konetta. Takuuta on onneksi jäljellä vielä kuukausia. Kotona on periaatteessa toinen PC, mutta aika työlääksi menee jos pitää tästä koneesta lainata virtalähdettä tai muita osia, joten luultavasti laitan vaan koko koneen sinne, jos ongelma paljastuu kiistatta rautaongelmaksi.

Taidan tässä viel pari viikkoa selvitellä miten tän ongelman saa provosoitua ja varmistan ettei se ongelma johdu ton huoneen verkkovirtaongelmasta.

Share This Page