Aloitetaan vaikka sillä että Virustorjuntana on F-Secure ja palomuurina Windowsin oletus. Tässä on tämän vuoden puolella tullut kaksi ilmoitusta Vakoiluohjelma-kohteista. Ensimmäinen taisi olla joku Trojan.Virus tai semmoinen ja mielestäni se lähti ihan puhtaasti ja eristin lopulta koko pöpön, se tuli eräältä sivustolta. Toinen virus tuli noin puoli kuukautta sitten ja kone käyttäytyi hieman kummasti, kun työkalupalkista oli hävinnyt F-Secure kuvake (Bugi) ja ajattelin pian käynnistää koneeni uudestaan. Kuitenkin heitti ilmoituksen jossal luki. "Vakoiluohjema havaittu... Backdoor.Trojan" tai joku tuon tyylinen oli virus. Kummallista kun tästä tapahtumasta pari päivää sitten tarkistin, eikä palomuuri ollut päällä (mahdollista että olen sen itse ottanut päältä peliä pelatessa)ja laitoin sen takaisin päälle. Tässä välissä pöpö päässyt koneelle? Sitten yritin Poistaa saastunutta kohdetta, mutta kohde oli uudelleennimetty eikä onnistunut. Mutta seuraavilla hauilla ei löytynyt mitään, koska ohjelmisto eristää kohteita sitä mukaa kun pääsevät koneelle. Kone muutenkin avauksen jälkeen hieman hidas, vaikka tavallistahan tuo jos kone on puoliksi täynnä asennettuja pelejä ja ohjelmia. Myös koneella joitakin kiistanalaisia prosesseja on monesti ollut, joten mitä tehdä? F-Securen täydellinen tarkistus erittäin hidas, mutta varmoihin tarkistuksiin olen nyt valmis. Apua asian tuntevalta luotettavalta ekspertiltä! Kiitos. EDIT: Ja TARKAT ohjeet kiitos! Itse olen aloittelija, joten tuntematonta on kaikki "Hijack this" asiat ym.
F-Securessa on oma palomuuri joten on toisaalta samantekevää onko Windowsin muuri päällä vai pois, mutta pidä se kuitenkin pois päältä. Pitäisi ladata ja asentaa pari ohjelmaa joilla nähtäisiin mikä tilanne on. Eli Malwarebytes' Anti-Malware ja sitten tämä HiJackThis. (<-- Lataa näistä linkeistä) Älä huoli, tässä tarkat ohjeet: Anti-Malware -Lataa ja asenna Malwarebytes' anti-malware - Valitse kieleksi suomi jos ei ole valmiina. - Painele "seuraava" ja "hyväskyn sopimuksen" ynnä muut. - Asennuksen lopussa anna olla ruksit molemmissa kohdissa. - odota että ohjelma lataa ja asentaa päivitykset (painele seuraavat ja muut hyväksymiset jos vaatii) - päivitysten jälkeen kun ohjelma on käynnissä (jos ei käynnisty itsekseen, käynnistä se) laita täppä kohtaan "Suorita täysi tarkistus" ja paina "Tarkista" - Ohjelma tarkistaa nyt kovalevyt johon menee kenties 30-60 minuuttia riippuen koneen tehoista ja tavaran määrästä joten anna rullata rauhassa. - Ohjelma ilmoittaa milloin tarkistus on valmis. Sitten jos/kun viruksia on löytynyt paina "näytä tulokset" - Tarkista että kaikissa kohdissa on ruksit ja paina poista valitut. - Poiston jälkeen avautuu tekstitiedosto joka sisältää lokin. Laita se tänne. HiJackThis - Lataa ja asenna HiJackThis - Asennus tapahtuu nopeasti ja kun ohjelma käynnistyy Paina ylimmästä napista "Do a system scan and save a logfile" - Laita avautuvan tekstitiedoston sisältämä teksti tänne. Toivottavasti ovat riittävän tarkat. F-Securen lisäksi kannattaisi käyttää jotain ohjelmaa, joka tuo lisäturvaa koneelle. Mitä nyt äkkiä tulee mieleen niin esim. Windows Defender tai ThreatFire (ilmaisia).