Virustorjuntaohjelma kaupan hyllyltä vai netistä virtuaalipaketti? Kumpi parempi? Saako sikaa säkissä vai asiallista toimivuutta?
Itse olen pärjännyt netin ilmaisversioilla, varsin hyvin. Pitkän aikaa ei ollut edes reaaliaikaista virustutkaa, vaan skannasin säännöllisesti selainpohjaisilla tutkilla. Oliko XP vai Vista? Tässä on useampikin ketju, mistä voisi olla apua; http://www.virustorjunta.net/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=3 Lisäksi alan lehdet vertailevat paketteja aikasta säännöllisesti. Muistaakseni MikroPC -lehdessä oli jokin aika sitten ilmaisten tietoturvaratkaisujen vertailu. EDIT MikroPC 5/2008 oli testi "Ilmaiset kodinturvajoukut", jonka voit ladata tältä sivulta; http://mikropc.net/nettilehti/artikkeli.jsp?id=ecy_1MFpgOXH06
Rahaa sijoittamalla saa varmaa toimivuutta: Kaspersky Internet Security F-secure Internet Security <- itselläni käytössä Mutta jos ei haittaa että joutuu joitamaan asiat parin ohjelman kautta ( eikä halua käyttää rahaa) niin suosittelen yhdistelmää: Virustentorjuntaohjelmaksi Avast Palomuuriksi ZoneAlarm
en tiedä muista mutta ainakin itse totesin ilmaisen paremmaksi, nortoni ei suostunut yhtään yhteistyöhön pc:n kanssa ja f-securen tapa taasen oli viedä noin 98% tehoista jolloin viruksile ei jää tilaa toimia... hyvin ovat pelittäneet ilmaiset, oli tossa hetki sitten ongelmia virusten kanssa, mutta se johtui siitä että kytkin palomuurin pois päältä ja unohdin laittaa uudestaan päälle ^^ suosittelen ensin testaamaan ilmaisia ohjelmia, ei mene hukkaan sitä ~5-10€ kuussa jos on tyytyväinen ilmaisiin. suosittelen virustorjunnaksi esim Bitdefender 10 free tai avasta, palomuuriksi esim comodo,jetico,zonealarm tai sygate.
Kumma juttu sinänsä että joillakin nuo maksulliset paketit, kuten juurikin F-Secure ja Norton aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia ja toisilla ne toimivat ongelmitta. Esim. itselläni F-S toimii hyvin... Nyt on huomenna varakoneeseeni (tämän lähtiessä takuuhuoltoon) tulossa pari ilmaista softaa jotka ovat sieltä kaikkein kevyimmistä päästä (varakoneen suorituskyky ei riitä pyörittämään mitään isoja), Avira virusten torjuntaa ja PC-Tools firewall, ajattelin siinä kokeilla myös PC-Toolsin antivirus freeta ja ehkä myös DriveSentrya, mutta ei siis kuitenkaan samaan aikaan, silloin iskee jumi ja bluescreenit lävähtelee naamalle
Keskusteluitahan tästä on täällä tuhat ja yksi, mutta itsellä on seraava yhdistelmä, eikä minkäänlaisia viruksia ole koskaan näkynyt. Avast! (Virustorjunta) Comodo (Palomuuri) CCleaner("roskan" siivous) Malwarebytes' Anti-Malware (Kuukausittainen tarkistus) Näillä on menty jo pitkään ja kaikki toiminut unelman lailla. Tietenkin jos haluat tuhlata tehoja ja rahoja, niin ota maksullinen, mutta itse en näe tähän mitään muuta syytä, kuin että silloin saa kaiken kerralla. (virustorjunta+palomuuri jne..)
itsekkin huomannut tämän ilmeiön, omalla pc:llä ei oikein mikää maksullinen virustorjunta pelitä kunnolla, kun taas ilmaiset toimii hyvin...