Tuli tällaisesta aiheesta mieleen herättää keskustelua. Yhdellä talon koneista on ilmeisesti jokin mato, tai vastaava, en tiedä tarkkaan, koska en ole asiaa tutkinut. Tänään kuitenkin tuon asian tiimoilta kävimme väittelyä veljeni kanssa siitä, että ilmestyykö viruksia päivittäin, ja siitä, että riittääkö muutaman päivän päivitysväli virustutkalle. Hän väitti, että uusia viruksia ilmestyy ehkä yksi kolmessa päivässä, yritys, jossa hän oli työssäoppimassa, käytti F-Securen tuotteita, ja sieltä tuli sähköposteja uusista uhista hänen puheidensa mukaan n yksi kahdessa päivässä. Itse olen tuota vastaan, koska väitän, että uusia viruksia tulee ainakin neljä päivässä, taukoamatta. Luotan vallan ilmaisohjelmiin, tällähetkellä rautapalomuurin lisäksi käytössä AOL Active Virus Shiled, joka on päivittynyt tänään ainakin kahdesti, edellisen kerran klo 20:34. Kysynkin, mitä mieltä AD'n asijantuntijat ovat, kuinka usein viruksia ilmestyy? Hän on useasti sanonut, että "osta itelles F-Secure", mutta en ole ostamassa, koska en yksinkertaisesti tee sillä mitään. Rautapalomuuri ja ilmainen tutka hoitavat saman asian. Kaiken "parasta" koko väittelyssä oli hänen väitteensä, että talossamme ei olisi rautamuuria käytössä. Tuo ei voi pitää paikkaansa, sillä asensin tässä jokin aika sitten pari konetta uudestaan, ja koneet olivat taukoamatta verkossa, tarkistuksen jälkeen toisella koneella oli yksi spyware, sekin cookie, ja toisella ei mitään. Edellisen boksin, jossa oli vain NAT, aikoihin poistin koneeltani virustutkan viideksi minutiksi, ja uuden tutkan asennettuani koneelta löytyi n. 10 virusta. Tässä hieman pohjustusta mielenkiintoiselle keskustelulle, olkaa hyvät ja jatkakaa.
kyllähän niitä viruksia tiuhaan tahtiin maailmassa tulee.. eihän virustorjunta ohjelmia tarvitse manuaalisesti päivittää nehän päivittyvät ihan automaattisesti.. active virus shield ainakin etsii päivitkset joka tunti automaattisesti.. minäkään en maksullisia ohjelmia kannata kun ilmaisillakin pärjää vallan mainiosti.. tosta rauta palomuurin tehoista en tiiä ku ei oo kokemusta mutta luulen kyl et ihan ok.. varsinki jos laittaa viel vaik winukan oman paljomuurin siihen seuraks tai jos haluu paremman ku winukan oma nii hankkii esim zonealarmin.. ja kaiken lisäksi minusta f-secure on aivan pa***a koska on niin hiton raskas..
Mä en aina oikein ymmärrä tota Windowsin virusvouhotusta. Mulla on yks windows kone (XP) ja en oo asentanu sitä uusiks varmaan kahteen vuoteen ja viimeinen virustartuntakin on varmaan ainakin puoli vuotta vanha ja senkin voin sanoa, että en ole ihan aloitelija tässä hommassa (virusten ja vakoiluohjelmien tunnistamisessa). Mä en oikein ymmärrä, että missä sivustoilla te oikein käytte ja miten te hoidatte virus tarkastuksenne ja tietoturvanne. Se täytyy sanoa, että windows on aikamoinen riski, mutta ei se sentään vuoda kuin seula. Hyvin paljon on tossa tietoturvassa ihan itseaiheutetua huolimattomuutta. Jotenkin tuntuu, että jos sulla on on natti, niin sä et ehkä oo oikein sen kanssa ajan tasalla. Jotenkin muutenkin musta tuntuu, että suurin osa ihmisistä ei oikeasti tajua tosta Virus- ja vakoiluohjelmista mitään. En tarkoita tässä loukata ketään, mutta jotenkin mulle on on jääny sellanen tunne, että terve järki ei oo aina ihan voittanu. Hyvin paljon on erilaisia virus varianteja liikkeellä, mutta loppujen lopuksi vain pieni osa niistä läpäisee päivitetyn virustentorjuntaohjelman. Vakoiluohjelmien kanssa onkin sitten vähän toinen juttu ja se ilmeisesti johtuu tosta rajanvedosta, eli mitä virustorjuntaohjelmisto saa havaita ja poistaa (veteen piirrettyt viiva). Itse sanoisin näin, että käyttäkää rauhassa sita Windosianne. kunhan huoleditte Päivityksistä, virustentorjunnan ajanmukaisuudesta, vakoiluohjelmientarkastuksista ja palomuuristanne. Ei se riski mikään mahdoton oo näinäkään päivinä. Ripaus tervettä järkeä ja se riski pieneneen vielä huomattavasti. Ps. täytyy kyllä sanoa, että kun tein aikanaan kokeen ja asensin XP:n suoraan ilman minkäänlaista palomuuria ja virustorjuntaa, niin verkoon kytkemisen jälkeen siitä löyty lähes 50 virusta ja vakoiluohjelmaa (siellä oli yli 200 tartuntaa mutta 50 niistä oli selvästi eri ohjelmia) n. tunnin käytön jälkeen, joten ilman kunnollista tietoturvaa XP on kyllä aikamoinen tietoturvariski.
Olen aina ollut siinä uskossa että uusia viruksia syntyy joka päivä. Tarkemmin kun asiaa miettii, voi olla kuitenkin että uusia viruksia ei tule aivan niin usein, vaan erilaisia variantteja jo olemassa olevista viruksista. Mikä sitten tulkitaaan uudeksi virukseksi ? Olemassa olevan viruksen uusi versio vain ainoastaan täysin uusi virus ? Muistaakseni vaihdoin Antivir:n Avastiin juuri automaattisten päivitysten vuoksi. Mielestäni tämä on se kaikkein tärkein pointti kun puhutaan viruksista, maalaisjärki. Itse käytin vuoden monien haukkumaan Norman softaa vuoden ilman mitään ongelmia. xxx/warez sivut tuli jo käytyä läpi opiskeluaikana, joten ei Norman tainnut koskaan edes joutua kunnon testiin. Jos ei päivittäin käy sivuistoilla josta löytyy aina se uusin virus (onko sellaista edes olemassa) ei softan tarvitse päivittyä joka päivä. Näin ollen olen sitä mieltä että ilmaissoftat riittävät vallan mainiosti. Tästä on ollut niin paljon keskustelua että nyt kun sain F-securen liittymän nopeudennoston myötä ilmaiseksi, aion kyllä kokeilla sitä. Ihan vain sen takia että on omakohtaisia kokemuksia kun asiasta seuraavan kerran väitellään.
Uusia viruksia/vanhojen variantteja ilmestyy jopa kymmeniä päivässä, joista esim. kaspersky yleensä lisää yli kymmenen päivässä tietokantoihinsa. Ja uudet pöpöt menee käytännössä melkeen virustorjunnasta kuin virustorjunnasta läpi, poislukien ehkä kaspersky ja nod32, jotka tunnistavat kiitettävästi uusia viruksia ja vanhojen variantteja. Lisäksi ikävä kyllä exploitit ovat lisääntyneet (esim. asentaa gromozon-rootikitin) ja silloin ei palomuuri/virustorjunta yleensä auta yhtään mitään.
Itse ehdotin, että kokeilisin korjata tuota yhtä konetta lähettämällä tänne HJT-lokin, ja antaa asiansa osaavien henkilöiden kertoa, mitä tehdä, mutta hän ei anna tehdä sitä, vaan poistaa itse ne virukset. Tiedä sitten, miten, Winukan rekisteriä tutkimalla, ehkä. Tässä joku päivä sinne ilmeistyi hauska pöpö; tuo virus tekee kopioita Word-dokumenteista automaattisesti, ja jos yhdenkin .doc-tiedoston lähettää sähköpostitse, vastaanottaja ei saa muuta kuin madon koneelleen. Näin sitä pitää. En tiedä, mistä pöpö on koneelle tarttunut, tai milloin se ilmestyi, mutta uskaltaisin väittää, että tyhjästä se ei ole tullut. HJT-loki tuosta koneesta voisi oikeasti olla aika karmeaa katseltavaa...
Ja konetta varmaan ohjataan botti-armeijan mukana. Aasiasta tai Amerikasta käsin. Kannattaisi lähteä edes selainscannerista liikkeelle.