Tarvitsisin apua ongelmaani, joka tuntuu olevan minulle ylipääsemätön juttu.. Koneellani on windows Vista Home Premium (64-bit.). Olen asentanut sen uudelle Samsungin kovalevylle n. 3kk sitten. Mitään suurempia ongelmia ei ole tähän mennessä ollut, mutta nyt töppäsi. Olen jakanun Samsungin 300Gt kovon kolmeen osaa, josta windowsille 30Gt ja kahdelle muulle loput. Tarkastin eilen virheet windowsin asemasta ja koneen käynnistymisen jälkeen oli toinen näistä suuremmista osioista kadonnut. Kaikki ohjelmani ovat asennettu juuri tälle osiolle. Emon, biossin ja kovon ajurit päivitetty. Biossissa kovo näkyy normaalisti. Kun laitehallinnasta katsoo ei osioimattomana ole yhtään tilaa, vain yksi 140Gb osio puuttuu. Yrittämällä asentaa ohjelmia uudestaan kone kysyy, että korjataanko vanha ohjelma, eli se tavallaan löytää ne, mutta ei sitten kuitenkaan. Jätin aikoinaan XP:n asennuksen toiselle kovolle juuri tälläisen tilanteen varalta. Käynnistettäessä kone toiselta kovolta XP:llä löytää kone kaikki osiot, eikä mitään ongelmia ole. Onko jollain ollut samanlaisia ongelmia tai vinkkejä missä vika voisi olla? Olisin todella kiitollinen, mikäli joku pystyisi auttamaan minua ongelmani kanssa.
Tarkennusta vielä edelliseen.. Tietokone ei herjaa mistään virheistä, yksinkertaisesti koko osio on kadonnut vistalta. Yritin etsiä XP:n kautta virheitä kaikista asemista, mutta kaikki olivat kunnossa ja toimivat moitteettomasti. Vistalla edes vikasietotilassa kone ei löydä puuttuvaa osiota. HDD Life pron mukaan kaikki on kunnossa, mutta sekään ei löytänyt puuttuvaa osiota. En ollut luonut järjestelmään palautuspisteitä, joten sitäkään ei voi käyttää. Ainut paikka mistä kyseinen osio löytyy on järjestelmätiedoista, mutta niistä en ole juuri hyötynyt. Onko muuta enää tehtävissä, kuin formatoida asemat ja asentaa windows uudestaan siinä toivossa, että se löytäisi hukatun osion.
Kyllä datan pitäisi olla vielä palautettavissa. Googleta sellaisia ohjelmia kuin data recovery partition, tuossa yksi linkki josta aloittaa: http://www.s2services.com/partitionmgrsfreeware.htm
Kiitoksia vihjeestä. Ohjelma, jonka sain linkistäsi ei huomannut mitään ongelmia. Koitin korjata windowsin (OEM) omalla dvd:llä ilman tulosta, sekä komennolla bootrec.exe, mutta ongelma ei poistunut. Taitaa olla helpointa formatoida osiot ja asentaa windows uudelleen, vaikka siihen kuluukin tuhottomasti aikaa. Kiitos vastauksesta!
Ongelma selvisi. MBR:a ei XP:n käyttis sotkenutkaan, vaan uusi kovalevy meni kunnolla lukkoon ja kolmannella kerralla formatoinnin yhteydessä löytyi kadonneelta osiolta bad-sektoreita.