Vista ja käyttöoikeuksien luonti.

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by exlex, Feb 21, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. exlex

exlex Regular member

Trophy Points:
    26
    Ajattelin tässä kertoa teille mielenkiintoisesta tapauksesta, joka sattui minulle Vistan käyttöoikeuksien kanssa.

Päätin kokeilla "D:\video" -kansion käyttöoikeuksien rajoitusta niin että sinne ei pääse "Käyttäjät" sisään -> (normaali käyttäjät) ja oletin että tämä ei koske Järjestelmävalvojaa. No kappaskummaa tämän jälkeen kirjauduin sisään normaali Userina ja kokeilin mennä kansioon ja en päässyt sinne niinkuin kuuluikin. Tämän jälkeen päätin mennä Järjestelmävalvojan tunnuksilla sisään enkä päässyt niilläkään, vaan tuli teksti että teiltä on evätty oikeudet tähän kansioon? Tämän jälkeen alkoi tappelu miten saan oikeudet järjestelmävalvojana takaisin tuohon kansioon. Lopulta sainkin mutten voinut käyttää tiedostoja jotka olivat kansion sisällä. Vaikka yritin antaa tiedostoille kaikki oikeudet niin se ei auttanut. Lopulta tunnin tappelun jälkeen kirjauduin takaisin normikäyttäjänä sisään ja kokeilin vitsillä että jos loisin uuden kansion ja kopioisin nuo tiedostot sieltä videokansiosta, koska näin ne mutten voinut käyttää niitä. Tottakai minulta kysyttiin ensin Rootin salasanaa ja sitten alkoi kopiointi. Kopioinnin jälkeen minulla oli taas normaali oikeudet tidostoihin ja tuhosin vanhat tiedostot ja kansion pois.

Lopulta huomasin että oikeuksia voi mukata toimivasti ilman hirveää kikkailua, kun luo erikseen joka käyttäjlle oman ryhmän tai nimen esim käyttäjät(tietokoneen nimi/ käyttäjän nimi) ja tältä rajoitetaan oikeuksia.

Mutta, vitsi että on tehty vaikeaa tästä oikeuksienhallinnasta. Olen käyttänyt Linuxia tätä ennen ja se on niin helppo siellä ja taas tässä ihan sika vaikeaa. Voi tietenkin olla että en ole huomannut joitan Vistan käyttäjien oikeuksista, mikä olisi helpottanut minua paljon. Tuli vaan mieleen että onko tuohon jäänyt bugi.

Itselläni on ilmennyt Vistan kanssa ainakin seuraavanlainen bugi: Muutin fonttien DPI-kokoa suuremmaksi 96dpi:stä - 101dpi:hin ja käynnistin koneen uudelleen. Tämän jälkeen avasin käynnistä-valikon, niin sammuta nappi ja sen vieressä olevat napit olivat skaalautuneet väärin ja itse-asiassa yksi napeista puuttui. Nappi josta voi valita sammutus vaihtoehtoja.

Ei voi toivoa kuin että toivottavasti nämä viat korjataan ServicePack 1:seen

Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page