"Voit päivittää nykyisen Microsoft Windows XP- tai Windows 2000 -käyttöjärjestelmän vastaavaan tai parempaan Windows Vistaan ostamalla ja asentamalla Windows Vista -päivitysversion." Lähde: http://www.microsoft.com/finland/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/upgradepaths.mspx
Todennäköisesti sä et voi asentaa Vistaa koneeseen, jossa on 2000, koska 7 vuotta sitten ei ollu sellasia koneita, jotka olis tarpeeks kovia tohon Vistaa.
joo tiedän ettei 2000 kanssa voi tehdä 'in place upgradee' niin xp:eellä voi tehdä päivitettäessä vistaan vaan se pitää asentaa puhtaana mutta kysymykseni onkin että jos saan käsiini vistan päivitysversion niin saako sen asennettua koneelle jossa ei ole pohjalla xp:eetä tai 2000? siis ikäänkuin tehdä puhdas "retail" asennus pelkällä päivitysversiolla?
Ei voi, koska se on tosiaan päivitysversio, eikä sisällä kaikkia tiedostoja, mitä vaaditaan järjestelmän pyörittämiseen. Tosiaan, mikäli hieman nopeamman järjestelmän haluaa, vetää ihan sileäksi kovon ja siihen asentaa kokoversio-Vistan.
ok, eli jos ostan uuden koneen ilman että mulla ois ollu xp tai win2000 aikasemmin niin en pysty millään keplotteleen tota halvempaa päivitysversioo siihen samaks kun täys retail-versio olis??
eikö se päivtysversio muka sisällä kaikkia samoja tiedostoja kun täysversio? mä kyllä luulen että sisältää ja et siitä saa ihan samanlaisen. Kattelin vähän hintoja ni toi päivitysversio oli aika paljon halvempi. Ja OEM versio vielä sitäkin halvempi. Mutta se kun on emoon sidottu eikä siihen saa sit 90päivän rajatonta tukee.
Kaikki tiedostot on noissa päivityslevyissä ja sen voi asentaa ilman aikaisempaa Windowsia, kuten tuossa aiemmin laitoin linkkiä. OEM versio on kuitenkin helpoin ja edullisin ratkaisu.