Vistaan recovery CD

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by LillaMy, Oct 8, 2007.

1. LillaMy

LillaMy Member

Trophy Points:
    11
    Anteeksi, jos teen tyhmiä kysymyksiä.

Ostin uuden kannettavan pari viikkoa sitten Acer 7520G, jossa on 17 tuuman näyttö sekä Windows Vista käyttöjärjestelmä. Ostin koneen NetAnttilasta.

Koneen mukana ei tullut lainkaan Recovery CD:tä. Ohjekirjassa puhutaan jotain että CD:tä ei tarvita Vistassa vaan tarvittaessa koneen voi palauttaa ilman CD:tä.

Ennen tätä kannettavaa mulla oli pöytäkone, missä oli Windows XP. Pöytäkoneen mukana tuli aikoinaan XP:lle oma recovery-CD. Pari-kolme kertaa jouduin turvautumaan recovery CD:n kun kone meni niin jumiin, ettei enää käynnistynyt ilman XP:n uudelleen asennusta CD:ltä.

Nyt olen ruvennut miettimään, että mitä sitten jos tämä mun uusi kannettava menee joskus yhtä pahasti jumiin, että sitä ei saa enää päälle. Niin miten saan taas koneen toimimaan, kun koneen mukana ei tullut recovery CD:tä.

Pystynkö jotenkin tekemään itse tästä vistasta recovery CD:tä?
    Tai onko teillä antaa jotain muita hyviä vinkkejä?

2. rantom

rantom Regular member

Trophy Points:
    26
    Omistan itsekin Acerin joten osaan heikosti auttaa (heikosti siksi koska käytin ensin XP:tä Acerin ohjelmien kanssa, Vistalla ei [onneksi] ole Acerin ohjelmia). Tarvitset erillisen DVD-levyn (minimi 5 Gt) ja tähän sitten poltat Acer eRecoverylla tiedostot. Tulet tarvitsemaan virtalähdettä.

Mikäli eRecoverya ei löydy niin on parasta etsiä toinen ohjelma. Itselläni on huono kokemus Acereista joten välttelen niitä viimeiseen saakka. Mm. eRecoverylla luotu levy toimi vain yhden kerran ja sittenkin vain 3 kk. Tämän jälkeen XP hajosi taas ja sitä ei saanut enää palautettua, ei edes Microsoftin omalla XP:n asennuslevyllä.

Kumminkin, eRecovery on vastaus. Kyseinen ohjelma ei muistaakseni tallenna nykyisiä tiedostojasi levylle (tyyliin Omat Tiedostot (Vistassa pelkkä Tiedostot)) vaan ainoastaan Vistan asennustiedostot (näin vältetään CD/DVD-key-ongelmat).

Share This Page