Vistalla ei pääse XP:n verkkoon?

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by astrathos, Aug 15, 2007.

  1. astrathos

    astrathos Member

    Joined:
    Aug 15, 2007
    Messages:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Tervehdys, tietäjät!

    Hommasin tuossa juuri uuden kannettavan (jossa Windows Vista Home), joten minä siihen lähiverkkoa rakentamaan tiedonsiirtoa varten. Verkon rakentaminen sujui muuten ongelmitta, eli koneet sain näkymään pöytäkoneen (jossa Windows XP Home) sekä kannettavan verkkoympäristössä.

    Pöytäkoneen kautta pääsen myös ongelmitta käsiksi Vistan jaettuihin tiedostoihin ja siirtelemään niitä, mutta kun yritän päästä Vistalla XP:hen, valittaa Vista että resurssini eivät riitä pöytäkoneen tietojen tarkasteluun. Olen kummassakin koneessa Järjestelmänvalvojana, ja palomuurit (Windowsin palomuuri sekä softamuuri) otin alas tiedonsiirron ajaksi. Olisiko joku suoja jäänyt jonnekin päälle?
     
  2. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Huonosti tuntuu vista ihmisiltä löytyvän ohjeita tuohon. Heillä kyllä toimii itsellä. Ei ole mitään ongelmia. Joissakin keskusteluissa olen tällaisista tilanteista keskustellut. Siis että kotona on kone jossa xp ja sitten ostetaan uusi jossa on vista, kun ei tietysti ole kovin fiksua hankkia vistaa siihen vanhaan. Verkon kanssa on ollut hankaluuksia useammallakin. Nuo minun ajatukseni asiasta on tunnuttu pidetyn aika hölmöinä. Sen tyylisiä kommentteja on on tullut että sinne koteihin hankita lisää koneita. Itse olen sitä mieltä että niin nimenomaan entistä enemmän tulee käymään. Mukavahan ne sitten olisi saada verkkoon keskenään.

    ps. tulee varmasti kommenttia...
     
  3. jerrypa

    jerrypa Member

    Joined:
    Sep 22, 2005
    Messages:
    21
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Onko asiaan tullut selvyyttä?
    Itse olen ostamassa juuri kannettavaa ja pohdisekin juuri tätä asiaa.
     
  4. esakom

    esakom Regular member

    Joined:
    May 22, 2006
    Messages:
    201
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    No vaikuttaisi että jos ei mitään tietoturva asetuksia pudoteta pois päältä, niin molemmilla koneilla pitää olla käyttäjätunnukset salasanoilla suojatut. Verkkojaot saa kyllä toimimaan, mutta voi vaatia hieman perehtymistä siihen, miten se oikeasti pitäisi tehdä.
     
  5. heikki75

    heikki75 Regular member

    Joined:
    Oct 23, 2007
    Messages:
    1,563
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    48
    Vistan asennuksessa oletuksena tulevalla järjestelmänvalvojan käyttäjätilillä ei ole samoja oikeuksia kuin Windows XP:n järjestelmänvalvojalla.

    Tiedoston tai kansion ottaminen omistukseen Vistassa http://neko.1g.fi/ohje/Windows_Vista-vinkit/ota_omistukseen.html

    Muista tarvittaessa ruksata [X]Korvaa omistaja alisäilöissä ja objekteissa
     
  6. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Mielenkiintoinen tieto...
     
  7. heikki75

    heikki75 Regular member

    Joined:
    Oct 23, 2007
    Messages:
    1,563
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    48
    Vistan "piilotettu" järjestelmänvalvojan tili (tämä ohje ei toimi Vista Home Basic ja Home Premium versioissa)

    Käynnistä-valikko > "Aloita haku" > secpol.msc

    - Suojausasetukset > Päikalliset käytännöt > Suojausasetukset
    - Tilit: Järjestelmänvalvoja-tilin tila > Käytössä (oletuksena on "Ei käytössä")

    http://img222.imageshack.us/img222/5408/jrjestelmnvalvoja1xi8.jpg

    Käynnistä-valikko > Kirjaudu ulos
    Valitse "Järjestelmänvalvoja"
    Käynnistä-valikko > Ohjauspaneeli > Käyttäjätilit > "Määritä tilillesi salasana"

    http://img159.imageshack.us/img159/327/jrjestelmnvalvoja2rw1.jpg

    Tiliä ei kannata käyttää tietoturvan takia nettikäytössä, koska siinä ei ole ollenkaan käyttäjätilien valvontaa (vaikka UAC olisi käyttäjätilit-asetuksissa päällä), eikä IE7 selaimen suojattu tila "Protected Mode" ole käytössä.

    Make your Vista's admin account acts like in XP http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=537806
     
    Last edited: Jan 4, 2008
  8. vehkis91

    vehkis91 Regular member

    Joined:
    Nov 13, 2007
    Messages:
    209
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mä sain toimiin vistan xpn kanssa, ku ten puhelin verkkoyhteyden (ihan sama minkälaisen) ja pistin sen jakoon lähiverkkoon niin vista alkoo tuntemaan...
     

Share This Page