Heips, uusi ihminen kirjoittelee. Taustaa ongelmaani: Kaveri osti uuden koneen, jossa esiasennettuna Windows Vista Premium. Vanhojen pelien (toivotun) paremman yhteensopivuuden vuoksi asensin hänelle Windows XP:n koneelle. Sekä Vistassa että XP:ssä oli kuitenkin molemmissa ongelma, että näytönohjaimen (nvidia GeForce 8600 GT) S-videoulostulo ei toimi tv:seen (Scart-sovittimeen), pelkkää mustaa täynnä ruutu, ei edes bootin aikana värähdä. Piuhat ovat ok, koska testasin ne omalla koneellani (ATI:n näytönohjain), josta kuva näkyi saman tien kun s-video-outin otti käyttöön. Ohjaimen asetuksia eri ajuriversioilla väännettiin valmistajan eli HP:n kanssa pitkään puhelimessa, ja kun asiakaspalvelijalta loppui konstit kesken, hän lupasi soitella takaisin - eipä soittanut. Sitten kun kaverini soitti HP:lle takaisin, niin sieltä todettiin, että he eivät häntä auta, koska tuotteen takuu on rauennut. Siksi että koneella ei ole enää asennettuna sitä Vistaa, mikä siinä oli koneen toimitushetkellä. Näytönohjaimessa on todennäköisesti rautavika, mutta nähtävästi valmistajan laitetakuu menee samalla kun heidän toimittamansa käyttöjärjestelmä poistetaan? Nyt siis pitäisi saada Vista takaisin koneelle, että HP suostuisi selvittämään ongelmaa. Itse ongelmaan: Kaveri ei tietenkään ollut tehnyt minkään sortin asennuslevyjä Vistaan. Koneelta löytyy kuitenkin Recovery-osio, joka sisällöltään näyttää siltä, että siellä Vistan asennus/palautustiedostot olisivat. Miten saisin koneen boottaamaan niin, että saisin tuon recovery-asennuksen käyntiin, vai saako sitä millään? HP ei toimita asennuslevyjä, koska ne olisi kuulunut tehdä itse. Sen sijaan, jos itse tehdyissä asennuslevyissä olisi vikaa, he ne kyllä toimittaisivat. Nyt tarjolla on vain se, että koneeseen voisi ostaa heidän kauttaan uusi Vista-lisenssi? >:I Microsoft sanoo, että valmistajan toimituksen mukana pitäisi olla recovery-cd, jolta voi bootata - eipä tullut mitään levyjä. Ja että he eivät voi mitään boottausta auttavaa levyä toimittaa. Eli onko teillä kokemuksia siitä, että voiko HP kieltäytyä näin selvittämästä rautaongelmaa (tutkimasta, toimiiko näytönohjaimen s-videoulostulo oikeasti edes rautatasolla), kun käyttöjärjestelmä on vaihdettu? Ja että mitä kautta kuluttajana pitäisi tässä tilanteessa Vista voida asentaa - vai pitääkö tosiaan ostaa uudenkarheaan koneeseen uusi Vista-lisenssi? Onnistuuko boottaus ja kiintolevyn tiedostojen osoittaminen asennuslähteeksi tuossa linkissä olevalla levyllä? Windows Vista Recovery Disc Download
Microsoftilla ei tietenkään ole laitevalmistjien recocery-levyjä. Siskoni Home Premiumilla varustetussa HP:ssä recovery levyt poltettiin itse mikä on hyvin tavallista juuri ainakin HP:lle ja tietääkseni myös Acerille. Ennen windosin käynnistystä et nää tekstiä että palautusosioon pääsisi painamalla esim F10 F11 tai vastaavaa? Ethän myöskään tuon XP:een asennuksen yhteydessä mennyt formatoimaan tuota erillistä palautusosiota? Jos et tiedä miten homma käynnistyy etkä löydä ohjeita mistään niin ota rohkeasti yhetyttä HP:lle. He kyllä tietävät miten heidän koneensa toimii
En olettanutkaan, että Microsoftilla olisi valmistajan omaa recovery-levyä, vaan antamani linkin kaltaista "boottauslevyä", jossa pääsisi sitten valitsemaan että syöttääkö recovery-dvd:n (jota siis tässä tapauksessa ei ole) tai osoittaa levyaseman kirjaimen/kansion, josta asennusmedia löytyy.. Mutta lienee villin mielikuvitukseni tuotetta varmaan, että sellainen löytyisi F11 on saatavilla. Kone miettii hetken, ja ilman sen kummempaa virhe-ilmoitusta tai muutakaan informaatiota jatkaa xp:n käynnistymistä. En formatoinut palautusosiota, nykyiset asemat ovat: c: windows xp d: recovery xp asennettiin siten, että xp:n asennuksessa poistin c-aseman ja loin sen uudelleen, ja pika-alustin sen. Jos Järjestelmän ominaisuuksista käsin lähtee muokkaamaan boot.ini:ä, niin se löytyy juuri tuon D:n juuresta. Koitin myös lisätä oman boottausvaihtoehdon tuohon boot.iniin seuraavasti: koska nuo c ja d-osiot ovat saman kiintolevyn eri osioilla. Vaikka listasta olisi valinnut tuon alemman vaihtoehdon, tuloksena oli myös hetken mietintä ja XP:n käynnistyminen. He kehottivat tuota F11 kokeilemaan, ja sanoivat, että jos ei sillä lähde recovery käyntiin, niin osta uus Vista.
Vaikuttaa melko Ufo-tapaukselta... Mutta asiaan, minullakin on HP:n läppäri, jossa palautusasema D, ja mulla tulee käynnistyksen yhteydessä kyllä HP:n ikkuna, kestää about pari sekuntia, siinä F11:tä painamalla tulee vastaava teksti kuin tuli silloin kun koneen ostin ja (PASKA)vistan asensin. Eli se recovery manager tms., eihän wintoosan uudelleenasennus pitäisi vaikuttaa mitenkään siihen? Eikös se ole ihan BIOS-pohjainen juttu?
Tämä on ihan puhdasta ajanvietearvailua, mutta olisiko kyse oikeuksista. Meinaan Recovery on kenties luotu Vistan admin tilin oikeuksin, ja nythän se tili tietty puuttuu. Kenties pitäisi ottaa tuo Recovery -osion omistus haltuun. Noh, ehkei se ole tästä...
Itselläni on myös HP:n läppäri, mutta tein ne recovery-dvd:t niin, että valitsin palautusosion poistettavaksi -> palauttamiseen tarvittava data tallennettiin dvd-levyille. Tätä ei voine käyttää boottiapuna kaverin pöytäkoneeseen, koska levy ei kysele asennusmedian sijaintia. Joku viisaampi voisi vastata tuosta recovery managerista, mutta luulisin että se on ohjelma joka pyörähtää c:-asemalta, ehkä juuresta käyntiin kun painaa F11:sta? Ja tässä tapauksessahan c-asemalta ei sellaista enää löydy. Mutta hyvä tietää, että F11 painamalla sellainen recovery manager pitäisi ilmestyä. Se, että HP itsekin epäili F11 toimintaa, kertoo että XP on ainakin jotenkin vaikuttanut siihen (muuttanut boot.ini-tiedostoa?), ettei sitä manageria enää löydy/ole olemassa.
Löysin juuri tällaisen ohjeen. Voisin koittaa tuota recovery-osion asettamista aktiiviseksi, eikös XP:ssäkin se onnistu Disk Managementin kautta? Mitenkäs sitten käy, jos bootti d:ltä ei onnistu? Pääsenkö kuitenkin käynnistämään XP:hen jollain konstilla?
Acerin ja HP:n mbr:ssä on koodi, jolloin tiettyä näppäinyhdistelmää käynnistyksen yhteydessä käyttämällä pääsee "käsiksi" tuohon Recovery-osioon. Mikäli asennetaan uusi käyttis muulla lailla niin mbr korvautuu uudella eikä tuota Recoveryä pääse ainakaan käynnistyksen yhteydessä enään F11-näppäimellä tms. käyttämään. Itsekin tuhosin sen aikanaan edellisessä Acerissä eikä sen palauttaminen onnistunut mitenkään vaikka ihan hyviä ohjeita netistä löytyy. Ovat aika lailla konekohtaisia, joten kannatta tietysti kokeilla tuota ohjetta - mitään et kuitenkaan enää menetä. Vistan asennuslevyllä ja koneen pohjan tarrassa olevalla numerolla asennus kyllä onnistuu. Useimmat koneen mukana tulleet ohjelmathan ovat aika turhia mutta niistä taitaa osa löytyä HP:n sivuilta.
Viitannet ohjeen kohtaan, jossa ronkitaan D:\miniNT\System32\mbr.ini-tiedostoa? Jos tuo recovery-vaihtoehto on xp:n asennuksen myötä hävinnnyt mbr:stä, niin luulisin että osion aktiiviseksi asettaminen ei auta, vaan se recovery on ensin lisättävä sinne mbr:ään? Kai se pitää sitten "hankkia" jostain toinen Vista-asennuslevy, ja asentaa sitten tuolla koneen tarrassa olevalla lisenssiavaimella. Jokohan sitten HP:n tuki taas auttaisi. Vai alkaakohan natkuttamaan siitä jos ei ole heidän kaikki kilkkeet asennettu (vaikka sehän ei tule esille kuin siinä vaiheessa, jos koko kone kiintolevyineen päivineen lähetetään heille tutkittavaksi).
Tuskin tuo laitetakuu minnekään katoaa. Mutta miten sitten tuon ohjelmistotakuun kanssa niin siihen en osaa arvuutella vastausta. Acerilta eivät luvanneet lähettää levyjä, koska olin jo recovery-levyt tehnyt ja se kertoman mukaan riitti. Toki koneen myyjältähän ne kyllä saa ostettua!
Waretat vaan koko vistan uusiksi, ja sitten eikun aitoa serial-keytä peliin! ;D Voit koittaa myös asentaa päällekkäin XP:tä ja Vistaa, omasta mielestäni kaikista "käytännöllisin" vaan ei ehkä toimivin ratkaisu.
Niin, myös omasta mielestäni laitetakuun pitäisi olla voimassa käyttöjärjestelmästä huolimatta. Jos asiaa on kuitenkin noin paljon tahkottu, niin eivätkö tässä vaiheessa voisi ehdottaa että koneen veisi heidän piikkiinsä johonkin liikkeeseen testattavaksi näytönohjaimen osalta. Juu, mutta tässä onkin periaate- ja budjettikysymys, ettei tässä haluttaisi maksaa uudestaan aineettomasta hyödykkeestä jonka on juuri hankkinut, ja jota ei olisi edes aikomus käyttää
Nuo recovery-levyt Aceriin olisivat maksaneet muutaman kympin (jos oikein muistan) ja HP:n hinnoista en tiedä. Mutta eiköhän jollain kaveripiirissä ole suomenkieleinen Vista-levy antaa lainaksi =)
Tosissaan Hp pesee kätensä jos asennettu muu käyttis ku toimitettu, mutta rautatakuu ei katoa. (Asiaa ihmetelty useammin hpn kanssa) Eli et saa käytöntukea sun xp ongelmiin. Mitä tulee laitteen toimittamiseen johonkin tietokonelafkaan: oot yksin sen laskus kanssa, ellet saa jtn spessudiiliä solmittua Hpn kanssa. Näitä on nähty kun ihmiset tulee laskun kanssa, että te maksatte (jälleenmyyjä). Sori ei oo meidän velvollisuus ku et ole edes meille ottanut yhteyttä, miten toimia tilanteessa...
HP:han ei tarjonnut muuta kuin uutta Vista-lisenssiä, eikä recovery-levyä. Hintoja en sitten periaatepäissäni edes halunnut tietää, kun olin sitä mieltä ettei kuluttajan kuuluisi tuollaisesta maksaa O Kehotin kyllä kaveria kyselemään sen Vistan perään. Itselläni on Vistasta vain tuo recovery-levysetti omaan koneeseen.
Ongelmahan nimenomaan vaikuttaa olevan näytönohjaimessa, koska se s-video-out ei toiminut silloinkaan, kun vista oli vielä koneessa asennettuna. Ja aloitusviestissä tuskailinkin, että kun avun tarjonta mahdolliseen laitevikaankin lakkasi kuin seinään, kun ei ole Vistaa koneeessa. Ironista tässä on se, että ennen "takuu-on-rauennut"-ilmoitusta kaverilleni, vietin kuitenkin lähes tunnin HP:n henkilön kanssa puhelimessa, noita xp-asetuksia läpi mennen (ilmoitin että kyse on kaverin koneesta, ja koko ajan samalla service ticketin alla liikuttiin). Ja silloin ei ollut mitään puhetta takuista. Ei siis harmita se, että ei ole tukea xp:lle, vaan se harmittaa, että he eivät tarjoa vaihtoehtoa laiteongelman ratkaisuun (kuten esim. johonkin HP:n yhteistyökumppanin liikkeeseen vienti). Kirjoitin tämän kuitenkin tänne Windows-ongelmaosioon siksi, että halusin tietää onko tuota Vistaa mahdollista palauttaa käyttöön, että laitetakuukin taas astuisi voimaan. Juu tarkoitus ei olisikaan vaan marssia mihin tahansa liikkeeseen ja lähettää laskua HP:lle, vaan että jotain erityistä sopimusta HP:n kanssahan siihen tarvisi, mutta miksi eivät sellaista itse ehdottaneet, olisiko siis itse pitänyt älytä kysyä/vaatia.. :O
Noh, kaveri päätti alistua ja tilata HP:lta maksulliset recovery-levyt (38€). Soittaessaan HP:lle oli kuulemma "fiksumman ja asiantuntevamman kuuloinen kaveri" langan päässä. Oli pyytänyt vielä koittaamaan boottia tuon F11-komennon avulla, ja kun se ei ollut onnistunut, kertoi että tuota vikaa on tullut usein vastaan, ja että jokin vakoiluohjelma (??) olisi poistanut recovery-osiolta jonkun tarpeellisen tiedoston? Noh, kun levyt saapuvat, asennellaan Vista, ja tapellaan lisää näytönohjaimen kanssa... ehkä sitten saa jo lähettää koneen huoltoonkin
Heitän vielä tähän oman avunpyyntöni, eli kyseessä on Läppäri HP550 Vista home eikä koneelle ole koskaan tehty mitään muita WIN asennuksia. F11:llä ei tule mitään hp manageria esiin, dsiossa on kaikki tavara paikallaan. Voiko HP:lle olla yhteydessä esim. sähköpostilla, Vista on alkuperäinen, sarjanumerot löytyy. Olisko tähn vielä vinkkiä kellään että saisi Vistan asennettua uudestaan. Koneen ongelma on se että se on hidas ja ei meinaa oikein sammua millään, on välillä painettava virtapainiketta pitkään jotta saa sammumaan.