Vistan asennuslevyke

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by Aper, Jul 4, 2011.

  1. Aper

    Aper Member

    Joined:
    Jul 4, 2011
    Messages:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Elikkä bongasin muutaman samantapaisen aiheen mutta päätin kuitenkin aloittaa uuden ketjun väärinkäsityksien välttämiseksi. Mutta suoraan asiaan.
    Ystäväni olisi myymässä Windows 7-käyttöjärjestelmäänsä ja antoi sen minulle kokeiltavaksi, mikäli aion ostaan häneltä sen. Minulla on tällä koneella Vista joka tuli tietokoneen mukana. Jos en päätä ostaakkaan ystävältäni tuota käyttöjärjestelmää kokeiluni päätteeksi, niin kuinka onnistun asentamaan tuon Vistan uudelleen kun en ole koskaan saanut asennuslevykettä. Ainoastaan omistan "aktivointiavaimen" joka on tietokoneen kyljessä.
    Eräs ystäväni kertoi että aikoinaan on tämä asennuslevyke ollut mahdollista ladata Microsoftin sivuilta, en kuitenkaan löytänyt, joten olisin kipeästi avuntarpeessa.

    Toivottavasti ymmärsitte tarpeeni.
     
  2. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,159
    Likes Received:
    1,221
    Trophy Points:
    243
    Koska et saanut koneen mukana asennuslevyä, sinun pitää itse tehdä palautuslevyt. Ohjeet löytyy koneesi ohjekirjasta ja/tai ehkä kovalevyllä olevasta ohjetiedostosta mahdollisesti hakusanalla "recovery". Kun et kertonut koneesi merkkiä ja mallia, ei voi arvata tarkemmin. Voit myös itse googlata valmistajan sivulta koneen mallimerkinnällä ja tuolla hakusanalla.

    Yleensä noissa esiasennetuissa Windows-koneissa on kovalevyllä piilo-osio. jolta alkuperäinen käyttöjärjestelmä voidaan palauttaa. Jos asennat koneelle Windows 7:n, on todennäköistä, että samalla tuhoutuu tuo piilo-osio, jolla Vistan palautustieodosto on. Sinun täytyy siis ehdottomasti tehdä nuo palautuslevyt ennen uuden käyttöjärjestelmän asennusta voidaksesi varmasti palauttaa alkuperäisen Vistan.

    Onko ystäväsi todella myymässä Win 7:n retail-version? Varmista, että kyseessä ei ole OEM-versio. Sellaista et voi rekisteröidä omalle koneellesi, jos ystävälläsi on ollut se jo käytössä.

    edit: lyöntivirheitä taas korjasin. (on se kumma, että kun kirjoitan e, niin viestissä lukee sitten w, jne.
     
    Last edited: Jul 4, 2011
  3. Aper

    Aper Member

    Joined:
    Jul 4, 2011
    Messages:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kiitos vastauksestasi, olen kyllä tehnyt nuo varmuuskopiointi DVD:t heti Vistan käyttöönoton jälkeen, mutta onko todella niin että sillä voi myös tulevaisuudessa asentaa kokonaan vistan tyhjään koneeseen jossa ei ole mitään käyttöjärjestelmää?
     
  4. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Joined:
    Sep 15, 2006
    Messages:
    6,570
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    118
    varmuuskopiointi DVD:t ei vielä kerro yhtään mitään, mitä se on kopioinnut.
    Mahdollisesti vain 'Omat tiedostot' kansion sisällön.

    Esiasennetuissa on usein itse luotava palautuslevyt.
    Ne sitten koneesta riippuen joko asentavat tyhjäänkin kovoon, mutta vain samaan koneesee = samaan rautaan. Tai vielä useammin ainoastaan käynnistävät kovolla olevan winukassa piiloitetun recovery osion asennuksen.

    Live linux cd:llä käyntiin ja GParted ohjelma ainakin näyttäisi kaijki osiot kovosta. Onk piilo-recoverya.

    Yksi helppo tapa on tehdä levykuva eli image siitä osiosta (C: asema) jossa winukka on. Niin imagen voi plauttaa eli kopioida tyhäänkin kovoon ja sama winukka on "asennettu" takaisin.
     
  5. Aper

    Aper Member

    Joined:
    Jul 4, 2011
    Messages:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Tarkoitin noilla varmuuskopiointi levyillä juuri niitä Recovery DVD:tä jolla olen käyttikseni muutaman kerran palauttanutkin käyttöönottohetkeen, käytin siis tod.näk. väärää kutsumanimeä?
     
  6. 79atanos

    79atanos Regular member

    Joined:
    May 19, 2008
    Messages:
    1,945
    Likes Received:
    15
    Trophy Points:
    48
    Kyllä (kunhan asennat sen siihen kyseiseen koneeseen millä ne palautuslevyt poltit, muihin koneisiin ei palautuslevyillä voi sitä käyttistä asentaa), siksi ne palautuslevyt kannattaakin aina polttaa. Jos kovolle tapahtuu jotain sellaista ettei Windowsiin pääse eikä sitä palautusosiota enää voi käyttää, niin juuri niillä palautuslevyilla saa palautettua koneen tehdasasetuksille vaikka kovon vaihtamisen jälkeenkin. Eli tuo mistä BforeDusk mainitsi ("Tai vielä useammin ainoastaan käynnistävät kovolla olevan winukassa piiloitetun recovery osion asennuksen.") ei enää nykyään taida päteä minkään merkin kohdalla, noin taisi olla muutamia vuosia sitten kunnes valmistajat tajusivat aukon systeemeissään.

    Mutta siis, kokeile ihmeessä sitä seiskaa kun siihen on mahdollisuus, voit sitten palauttaa Vistan takaisin mikäli seiska ei syystä tai toisesta kunnolla toimi. Varmista ensin valmistajan sivuilta että koneeseesi on saatavilla ajurit seiskaa varten.
     
    Last edited: Jul 5, 2011
  7. Aper

    Aper Member

    Joined:
    Jul 4, 2011
    Messages:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Yritin Packard Bellin sivuilta katsoa tuota ajuritilannetta, mutta kävi hieman epäselväksi kun ilmeisesti tulin ohjatuksi vanhalle lataussivustolle koska en löytänyt uudemmalta sivulta tietokoneeni mallinumeroa.

    Tietokone on siis ostettu 2008. Järjestelmän toimittaja Packard Bell BV ja malli on IMEDIA A6500 NCD.

    Joten jos joku näppärämpi viitsisi tarkistaa että onko koneeseeni saatavilla ajurit seiskaa varten?
     
  8. Goujian

    Goujian Member

    Joined:
    Jun 20, 2011
    Messages:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Itsellä on 3 vuotta vanha läppäri jossa oli windows vista. Sittemmin asensin siihen windows 7 eikä siinä ole tullut mitään ajuriongelmia. Windows 7 on siitä hieno keksintö että se löytää melkein ajurit kuin ajurit automaagisesti. Riippumatta siitä miten vanha tai millainen kone on kyseessä. Eli itse ainakin uskaltaisin rauhallisin mielin asentaa sen win 7n siihen koneelle. En usko että siinä tulee mitään ajuriongelmia.
     
  9. Aper

    Aper Member

    Joined:
    Jul 4, 2011
    Messages:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Elikkä nostaisin nyt takaisin ylös aiheen, koska koittaessani asennusta ilmeni ongelmia, mutta en ole niistä kerinnyt kyselemään työkiireiden vuoksi.

    Elikkä asennus alkoi ihan normaalisti mutta asennuksen aikana kun tietokone käynnistää itsensä uudelleen muutaman kerran niin toisella käynnistyskerralla näyttö muuttuu mustaksi ja tämä ei tästä vaihdu suuntaan eikä toiseen. Olen koittanut pitää yönkin että jos se vaan lataisi jotain, mutta ei. Koitin ensimmäisellä kerralla suoraan Vistan tilalle, mutta kun ei toiminut jouduin palauttamaan järjestelmän levykkeellä takaisin Vistaksi. Sen jälkeen olen vaan yrittänyt toiselle kiintolevylle joka koneessani on, mutta samalla tuloksella. Musta ruutu on ja pysyy.

    Boot-asetukset pitäisi olla kunnossa, joten onko mitään muuta mahdollisuutta miten voisi ratkaisua syntyä ja mahdollisesti pääsisin koittamaan tätä seiskaa?
     

Share This Page