Heipä hei. Kovin usein ei ole itselläni enään ollut tarvetta kysellä apuja, mutta nyt olen umpikujassa. Elikkäs pitäisi keksiä vaihtoehtoja joilla nopeuttaa vanhempaa kannettavaa. Kyseessä on Acer 1362LC mallinen kone. Ikää tällä kyseisellä yksilöllä on jo about 5.5 vuotta, kone toimii muutoin hienosti, mutta välillä tuppaa jumittelemaan. Tiedän hyvin ettei näillä osilla koneesta saa kovin kummoista edes väkivallalla, mutta että edes hieman ruutia/nopeutusta. Tässä hieman speksejä. Prossu, Sempron 2800+ (1.6Ghz) Muistia, 512Mb RAM Näyttis, 64Mb VIA Unichrome PRO Kovo, 40Gb IDE väyläinen. (varmaan 5400rpm) OS, Windows XP Home Edition. Käyttö koneella rajoittuu lähinnä netissä surffaamiseen, ja musiikin kuuntelemiseen. Olen koettanut säätää Windowsin mahdolllisimman keveäksi, johtuen olemattomasta muistin määrästä, mutta hidas tämä silti on. Mukavaa olisi jos tällä kykenisi katselemaan esim viedoita Youtubesta ilma lagimista täydellä ruudulla (resoluutio, 1024x768). Ohjelmia olen pyrkinyt asentamaan/käyttämään mahdollisimman niukalti, johtuen myöskin sekä muistista että prossusta. Joitakin ajatuksia jotka ovat tulleet itselleni mieleen. Lisää rambulaa (tosin maksaa toi merkkikohtainen derkku 1, aika suolaisesti hyötyynsä nähden, maksimissaa muistia koneeseen voi asentaa 2Gb), ja/tai mahdollisesti ide väyläinen ssd asema/nopeampi kovo. Kovon korvaamisesta en ole ollenkaan varma, koska tuo väylä hidastanee ihan riittävästi muutoinkin. Muistin lisääminen olisi kaiketi paras ratakaisu? Muita vaihtoehtoja, olisi mahdollisesti jokin kevyt Linux jakelu. Ajattelin Ubuntua, mutta eipä sekään kovin kevyt nykyisin ole. Ja vaatimuksena olisi että netti yhteyskin toimisi (mokkula, Nokia CS-15 käytössä). Puppy Linux voisi olla erittäin kevyt ratkaisu, mutta siitä että kuinka sen kanssa tuo mokkula toimii, ei löytynyt kovin kummoista infoa. Mitäs muita noita tod.kevyitä/toimivia Linux jakeluita olisi? Tai sitten nlitellä karsittu Winukka? Ideoita vain kehiin. Mitä edullisempi vinkki sitä parempi (suhteuttuna hintaan, sekä koneen muuhun arvoon). Uutta läppäriä EI ole varaa ostaa, joten ei tarvitse sellaista alkaa nyt ehdottelemaan! Mutta kiitoksia jo etukäteen vinkeistä. _kooma_
Itse melkein kokeilisin hommata vaikka käytettynä lisää muistia,olis varmasti apua.Toinen olisi varmaanki tuo mainetsemasi linux käyttis.
Muistia lisää ja/tai käyttikseksi joku linux kevyellä työpöydällä. Ite laitoin vastikään tuttavan vanhaan ritsaan (PIII 550MHz, 320Mt RAM) Ubuntun ja siihen LXDE:n ja pyörii oikein nätisti.