Kone meni totaalijuntturaan (Acer Aspire F5-521), lopulta päädyin palauttamaan koneen tehdasasetuksille. Nyt se herjaa aktivoinnista, jostqain syystä ei ilmeisesti pääse lukemaan digitaalista aktivointiavainta. Oisko kellään hyviä neuvoja miten tästä eteenpäin? Mickrosoft ei voi auttaa kuulemma, koska kone oli esiasennettu myytäessä. Gigantti ei voi auttaa, koska ostin koneen pari vuotta sitten. Acer ei voi auttaa, koska ostin koneen Gigantista.
Tuosta viestistä saa käsityksen, että koneella on joku muu kuin Windows 10 Home vianmäärityksen mukaan. Jos ei muu auta, niin pitää ladata käyttöjärjestelmä Microsoftilta ja asentaa kokonaan uudellen, koska digitaalinen käyttöoikeus on. https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10
Laitan vielä huomautuksen siitä jos asennat käyttöjäjestelmän uusiksi, ohita kohta, jossa kysytään tuoteavainta, klikkaa "minulla ei ole tuotetavainta", niin aktivoituminen pitäisi tapahtua automaattisesti. edit: jos et vielä lähtenyt asentelemaan, pystytkö kokeilemaan uudelleen tuota tehdaspalautusta? Luitko nuo "lisätietoja Windowsin aktivoinnista", mitä siellä on sanottu?
Lisätiedoissa kerrottiin vain miten voin ostaa laillisen version Windowsista. En ole vielä kokeillut palauttaa uudelleen, odotin että saan varakoneen tulille. Tuo edellinen palautushan tapahtui tosiaan alt+f10 komennolla, koska asetuksiin en päässyt käsiksi. Nyt valikot toimivat, joten taidan kokeilla seuraavaksi tuota palautusta asetuksien kautta
Kannattaa todella ensin kokeilla noita palautusvaihtoehtoja. Miltä Asetukset -> Päivittäminen ja suojaus -> aktivointi näyttää? Entä Asetukset -> Järjestelmä -> Tietoja? Saatko kuvat laitettua? Onhan kone netissä, aktivointi tarvii sitä. Mikä ongelma koneelle tuli, kun palautusta lähdit tekemään?
Kone oli yhtenä aamuna vain totaalijuntturassa. Lippunäppäin ei toiminut, oikealla hiirennapilla pääsin valikkoon. Asetukset harmaana, ei voinut klikata. Ei yhdistänyt nettiin, ei antanut suorittaa vianetsintää wlanille. Jotkut ohjelmat toimivat, suurin osa valikoista ei. Nyt ajajuuri palautusta, joten en pääse katsomaan noita kohtia, palaan asiaan kun palautus on mennyt läpi, Ja kyllä, palautuksen jälkeen netti toimi jälleen moitteetta
ei suostunut aktivoimaan uudelleenpalautuksenkaan yhteydessä. Edelleen herjaa, että mulla on Windows 10 home, mutta lisenssi Windows 10 homelle.... huoh
Kokeile onko seuraavalla komennolla vaikutusta. Klikkaa windows kuvaketta hiiren oikealla ja valitse Komentokehote (järjestelmänvaslvoja) Kopioi komentokehotteeseen seuraava komento ja paina enter. slmgr.vbs /ato Jos komentokehotteen tilalla on PowerShell, klikkaa työpöydän alareunasta tehtäväpalkkia hiiren oikealla ja valitse tehtäväpalkin asetukset. Asetuksissa pistä valinta "Ei käytössä" kohtaan"Korvaa komentokehote windows powershellillä valikossa kun napsautan hiiren kakkospainikkeella aloitusapainiketta tai painan windows -näppäin+X"
Kirjoita hakuun komentokehote ja klikkaa kuvaketta hiiren oikealla ja valitse "suorita järjestelmänvalvojana"
Kopioi komentokehotteeseen seuraava komento ja paina enter. sfc /scannow Ota vaikka kuva taas lopputuloksesta. Se jjälkeen kopioi seuraava komento. Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth Ja paina enter Dism saattaa näyttää siltä, että on pysähtynyt 20% kohdalle mutta se jatkuu siitä kyllä. Ota kuva tästäkin lopuksi. Ja vielä lopuksi komento chkdsk C: /F Paina enter ja valitse Y tai K kun kysytään ajoitetaanko käynnistyksen yhteyteen. Käynnistä kone uudelleen.
Noilla ei ilmeisesti ollut vaikutusta? Kysyttiinkö sen ensimmäisen tehdaspalautuksen ja asennuksen aikana tuotetunnusta? Oletko kirjautuneena micrsoft tilille? Voit tarvittaessa käyttää kirjautmiseen outlook/hotmail tiliä. Micorosft tiliä varten ei kuitenkaan tarvitse luoda uuttta käyttäjätiliä koneelle, vaan voit hypätä paikallisen tilin ja microsoft tilin välillä. Voit halutessasi kokeilla seuraavan linkin ohjeita aktivointiin. http://www.thewindowsclub.com/windows-10-activation-error-0xc004f012 Siellä on seassa mainoksia jotka lupaavat automaattista korjausta, niitä ei pidä kokeilla. Sen lisäksi mainittakoon, että microsoftilta ei näytä löytyvän virallista selitystä tuolle alun virhekoodille, vaikka tuossa artikkelissa sen merkitys kerrotaankin. Ohjeet on silti ihan kelpoja kokeilla. Koska edellä olevat ohjeet ei todennäköisesti auta. Kannattanee asentaa windows puhtaalta pöydältä uudestaan. Tuolle acerin tehdasosiolta palautukselle me ei kuitenkaan voida oikein tehdä mitään. Eli tarantellan viestissä 2 pistämästä linkistä lataat työkalun jolla luot joko USB:le tai DVD:le asemmusmedian jolta asennat windowsin.
Tässä pohdiskelen, että eikö Gigantilla ole velvollisuus saada noin tuore (parivuotias) läppäri kuntoon. Windowsin uusi asennus poistaa palautusosion ja sitten kyseessä ei ole enää myyjän vastuu. Takuukaan ei koske softaongelmia, mutta toimivan palautusosion täytyy kyllä kuulua koneeseen. Jos palautus ei siltä onnistu, on myydussä koneessa ollut vika. Asiaa voi tarkemmin selvittää kuluttajaviranomaiselta.
Samaa, mitä @1pertti pohti olen miettinyt aloitusviestistäni lähtien. Jos kone kadottaa aktivointinsa, pitää noinkin tuoreessa koneessa myyjän tai valmistajan kantaa vastuunsa, vaikka varsinainen takuuaika olisikin juuri umpeutunut. Siinä mielestäni on selkeä käyttäjästä riippumaton vika, koska käyttöjäjestelmän palautus kadotti aktivoinnin. Tämä särähti pahoin korvaani, ei valmistaja vastuutaan voi kiertää sillä, mistä kone on ostettu. Huomioitavaa, viimeistään uudelleenasennuksen yhteydessä myyjän ja valmistajan vastuu lopulliseti raukeaisi ongelman suhteen, koska palautusosio tulisi jyrätyksi pois. Se asia on pyörinyt mielessäni, onko käyttäjätili ollut paikallinen tai Microsoft tilillä. Ehdottaisin olemaan vielä yhteydessä Giganttiin ja mahdollisesti Aceriin, jos heidän kanssaan ei tulosta synny, niin kysely kuluttajaviranomaiselle. Helpoin tie varmaan olisi kuitenkin kokonaan uudelleen asennus, vaihtoehtona takuuasiasta väittely ja riitely, jonka lopputulos ei ole mitenkaan taattu. Jos päädyt kokonaan uudelleen asentamiseen, niin se olisi hyvä käydä täällä ensin lävitse, jotta kaikki menee oikein. Tässä näitä vaihtoehtoja tuli.