Elikkäs olisin asentamassa SSD-levyä viikonloppuna. Latasin jostain netistä käyttöjärjestelmäni nykyisen version .iso-tiedoston ja poltin sen levylle. Tarkoituksena olisi siis asentaa win 7 SSD:levylle. Kuivaharjoittelin virtualboxilla onnistuneesti. Varsinainen kysymykseni tässä on, että jos asentaa SSD:lle windowsia samalla tuotetunnuksella, kuin HDD:n winukassa on, onnistuuko? Jostain olen lukenut, että tietty windowsin tuotetunnus saisi olla kerralla vain yhdessä koneessa. Tässähän on tietenkin kyse vain kahdesta tallennusmediasta. Ajattelin tulevaisuudessa päivittää SSDn windowsin kasiin. Pahoittelut pitkästä tarinasta ja huonosta otsikosta.
Onnistuu, mikäli nykyinen tuotetunnus ei ole yhtäaikaa käytössä. Suosittelen jättämään Windows 8 päivittämisen sillä se ei oikein tuo muuta lisäarvoa kuin hieman nopeamman käynnistymisen.
Eli siis minun pitäisi poistaa HDDn Windows 7, että SSD:lle tulevan Windows 7:n tuotetunnusavain toimisi?
Tuoteavain voi toimia vaikka Windows olisi asennettuna kahdelle levylle mutta varminta olisi alustaa ensin normaali levy.
Nyt en yhtään ymmärrä. Miten vanhan kovalevyn formatointi voisi vaikuttaa uuden Windowsin aktivointiin? Eikös tuossa käy vain niin, että uudelle kiintolevylle asennetun Windowsin aktivoinnin yhteydessä vanhan Windowsin aktivointi raukeaa? Jos vanhan kovalevyn otttaa sitten muuhun käyttöön, kannattaa se tietysti formatoida, mutta sen voi tehdä SSD-levyn käyttöönoton jälkeenkin. Eikö?
Voin toki olla väärässäkin mutta jos Windowsin jättää vanhan koneen levylle niin sen uudelleen aktivointi ei välttämättä onnistu, jos aktivoinnista on jäänyt tieto MS palvelimelle.
Eli kun alan asentamaan windowsia SSDlleni, vanhan peruskovollani olevan winukan aktivointi raukeaa? Tärkeintä itselleni on, että saisin sen Windowsin aktivoitua SSDlle. E: Itsehän en näistä asioista paljoa tiedä, mutta saisiko jotenkin manuaalisesti poistettua nykyisen HDDn winukan aktivoinnin?
Ei, eli se vanha winukka ei itsekseen mene mihinkään, siis sinun on poistettava vanha kokonaan HDD levyltä toi Produkt Key on MS koodi joka voi olla voimassa vain yhdellä aktiivijärjestelmällä kerrallaan. Teoriassa sinun ei pitäisi edes tarvita mitään erillistä aktivointia, sama kone sama winukka sama koodi( mutta 2 käyttistä et saa käymään samalla numerolla) Sen sijaan voit kikkailla HDD.lle Win 8( päivityksen ja vaihtaa siihen kasin koodin)
Voisiko tälläinen toimia tässä tilanteessa? Ja vielä, mistä voisin tietää, onko käytössäni RTM vai OEM? Mikäli olisi OEM, ei saisi uudelleenasentaa, mutta pystyy? Kiitokset kaikille jo annetuista neuvoista.
Jos Windows oli esiasennettuna ostaessasi koneen, kyseessä on OEM-versio. Jos olet itse ostanut Windowsin asennuslevyn, olet voinut ostaa joko Retail- tai OEM-version. OEM-version lisenssi toimii vain siinä koneessa, johon kyseinen Windows on ensimmäisen kerran asennettu ja aktivoiru. Jos olen oikein ymmärtänyt tilanteesi, olet vaihtamassa kovalevyä koneeseen, johon sinulla on laillinen Windows-lisenssi. Kovalevyn vaihtaminen ei ole "uusi kokoonpano", joka estäisi OEM-versionkaan uudelleen aktivoinnin kyseiselle koneelle. Ongelmia tulee vasta, jos teet suurempia muutoksia vaihtamalle esimerkiksi emolevyn ja/tai prosessorin. Jos SSD-levylle asennetun Windowsin aktivonti ei suju ilman herjoja, joudut tekemään sen puhelimitse, jolloin voit selittää, että kyseessä on kovalevyn vaihto vanhaan kokoonpanoon. Tuohon linkkiisi viitaten: Voit halutessasi deaktivoida Windowsisi noin. Pelkkä vanhan kovalevyn formatointi ei deaktivointia tee. Toisaalta, kun haluat jatkaa saman Windows-version käyttöä samalla koneella, mutta uudella kiintolevyllä, miksi deaktivoisit Windowsisi? Jos vanha kovalevy olisi rikkoontunut, et voisi tuota deaktivointia tehdä, mutta silti olisit oikeutettu asentamaan Windowsin uudelle kiintolevylle ja käyttämään sitä edelleen. Ja vielä: Jos kyseessä on OEM-versio, joka oli esiasennettuna koneelle ostaessasi sen, sinulla on todennäköisesti mahdollisuus tehdä palautuslevyt, joilta voit asentaa kyseisen Windows-version uudelleen. Levyt toimivat vain kyseisessä kokoonpanossa, mutta tuskin kiintolevyn tyypin vaihtuminen HDD:stä SSD:ksi vaikuttaa "kokoonpanoon". Palautuslevyjen luonti käynnistyy eri koneilla eri tavalla, mutta yleensä siihen pääsee etsimällä koneelta "Recovery"-toimintoa.
Iso kiitos asian selkiyttämisestä! Elikkä minun kannattaisi vaan kokeilla winukan asennusta SSDlle, mikäli herjailee, käytän puhelinta aktivoimiseen? Windowsin asennusohjelma varmaankin kertoo siihen ohjeet tuotekoodin antamisen jälkeen? Ja mikäli jostain syystä ei onnistu, olen antamatta mitään tuotetunnuksia ja painan 30 päivän kokeilu -näppäintä. Tämän jälkeen tuolla linkkaamallani keinolla SSD. aktivointi poies.