Käyttiksenä on Windows XP pro ja käyttäjinä olen minä (järjestelmävalvojan oikeudet) ja tyttöystäväni (rajoitetut oikeudet). Ongelmana on tällä hetkellä se, että osa ohjelmista vaatii rajoitettujen oikeuksien tunnusta rekisteröimään tai päivittämään (vaikka päivitetty järjestelmävalvojan tunnuksella). Mm. Firefox vaatii päivitystä rajoitelulla tunnuksella, mutta se ei ole mahdollista sen takia, koska sillä tunnuksella ei voi asentaa mitään. Myös ladatut lisäosat eivät toimi Firefoxilla toisessa tunnuksessa. En voi laajentaa tyttöystäväni tunnuksen oikeuksia hänen käyttötaitonsa vuoksi (pian olisi koko kone varmaan sekaisin), eikä se ole tarpeenkaan, koska hänen ei ole tarkoitus asennella mitään. Miten saan toisen tunnuksen käyttämään samoja asetuksia/ohjelmia minun tunnukseni kanssa? Kuitenkin esim. suosikit/omat tiedostot/ehkäpä työpöytä jne. (hlö.kohtaiset jutut) olisivat erillisiä. Olisin hyvin kiitollinen, jos ratkaisun saisi tällä kertaa rautalangasta väännettynä! =)
Sinun pitää väliaikaisesti antaa korkeammat oikeudet, sitten asentaa mitä haluatkin. Ja muista käynnistää ko. ohjelmat yhden kerran silloin kun tyttiksesi tunnus järjestelmänvalvojan oikeuksilla, jotta tarvittavat rekisterimerkinnät saadaan tehtyä. Nimim. itsekin omaa tunnustaan rajoitetussa tilassa ajava
Ongelmana tossa on se, että sen joutuu tekemään joka kerta manuaalisesti (vaihtaa käyttäjäoikeuksia) ja tarkoituksena on tehdä tunnuksesta täysin toimivan ja vaivattoman (eli henkilö, joka ei osaa edes "kadonnutta" tiedostoa hakea kovalevyltä, voisi käyttää järjestelmää yhtä jouhevasti kun minä (sen jälkeen kun olen asentanut omassa tunnuksessa kaikki päivitykset jne.)). Nyt koneella tapahtuu ns. kaksoisasennuksia tämän "ominaisuuden" vuoksi.
Minkäs teet, kun esim. Firefoxin laajennukset menevät (muistaakseni) käyttäjäkohtaisiin profiileihin. Ymmärrän kyllä harmisi. Mutta toisaalta, ei kai sitä konetta nyt niiin usein tarvitse olla päivittämässä?