Moi, Olisin sellaseta vaan kysynyt kun tulee tohon eteen nyt Winkkarin asennus ja meinaan jakaa kovon max 4 osaan niin mihin kannattaa pelit asentaa? Eli kannattaako ne asentaa C asemalle vai jollekkin muulle ja tämä sama koskee ohjelmia.. Pikaista apua tarvittaisiin..
C-osio= Windows (AINOASTAAN), tee siitä tarpeeksi iso...en tiedä kuinka iso, mutta itse jättäisin ainakin 10 gigaa sille....noin "hatusta" repäistynä. Jaa muut laittaisin eri osioille esim. tyyliin d = ohjelmat, e = pelit ja f = muut, imutukset, konvertoinnut ym. eli jos olisi esim 120 gb levy... c = 10 d = 30 e = 30 f = 40 ...sen 10 mitä jää yli...joko d ja e 35 tai f 50 tai c 20....mut siis suunilleen. Riippuutietysti mitä teet ja kuinka käytät konetta... Itse tarvitsen ISON F-aseman (tosin se on mulla oma 320 gb levy.. K-asema näköjään...). Mutta jos pelaat paljon, niin sitten isonna sitä muiden osioiden "kustannuksella" (tosin älä pienennä c:tä...). Vista taitaa viedä enemmän tilaa kuin xp..joten 15-20 gb c ehkä silloin?
tämä on varmaan aika pitkälti makuasia, mutta pelien asentamista c-asemalle en suosittele, koska siitä pitää tehdä todella iso että riittää useammalle pelille, helpompi jos tekee yhden ison osion johon laittaa pelejä videoita ynnä muuta tilaa vievää edit: 30gb pelien osiona ei enää tänä päivänä riitä mihinkään
Makuasioita ja käyttötarpeesta riippuvaisia nämä. Mutta... Jätä kovalevyn alkuun (eli ensimmäiseksi osioksi) pieni osioimaton alue, jonka voit osioida ja formatoida Windowsista myöhemmin, sekä antaa sille itse valitsemasi asematunnuksen. Joku 2-4GB on sopiva määrä (XP:llä 2, Vistalla 4). Tälle alueelle voit myöhemmin sitten siirtää Windowsin näennäismuistin. Tämä siksi, että kovalevy on alkupäässä nopein ja loppupäässä hitain. Ohjelmat ja tiedostot pitäisi siis saada seuraavaan järjestykseen: 1. Näennäismuisti 2. Käyttöjärjestelmä 3. Ohjelmat 4. Tiedostot
Totta toinen puoli....kysymys on a) kuinka iso kovalevyasema ja b)paljonko pelejä aikoo kovalla säilyttää asennettuna (itselläni alle 15 gb asennetut pelit....ja niistäkin pelaan ehkä kahta peliä...loput vie vain tilaa/voisi asentaa JOS niitä pelaa kunnolla....) Jos kova esim 320 gb - jokaisen arvon (paitsi C-osion) voisi sitten kertoa 3:lla esimerkiksi.
Itse olen laittanut 20GB XP:lle (C, mihin asennan myös perusohjelmat, koska turhaan niitä asentaa toiselle asemalle kun suurinosa niistä ei kuitenkaan toimi seuraavan windowsin asennuksen jälkeen, koska ne on instaloitu eri asemalle. Teen lopusta kiintolevyn tilasta (D yhden ison mille laitan kaiken rojun omiin kansioihinsa. (oma mielipide aiheesta)
Jos todella haluaa koneeseensa vauhtia, niin koneeseen kannattaa asentaa kaksi ihan fyysisesti eri kovalevyä. Toinen osioidaan sitten seuraavasti: 1. osio: Käyttöjärjestelmä. 2. osio: Ohjelmat. Tämä ihan vaan siksi, että saadaan sen fragmentoitumisen vuoksi (johon ongelmaan ei ne kansiot auta) pysymään se käyttis siellä aseman alkupäässä. Ja toinen sitten seuraavasti: 1. osio: Näennäismuisti. 2. osio: Kaikki muu roska... Ja samasta syystä, kuin edellä. Edittiä vielä: Näennäismuistin kooksi määritetään kiinteä, harvemmin enempää mitä koneessa on fyysistä muistia. Myös järjestelmän palauttamisen voi poistaa käytöstä tästä asemasta.
Muutama hyvä vaihto-ehto/sääntö kun windowsista puhutaan vaihto ehto no.1 1. yksi osio per levy 2. vain käyttis yksi pieni levy esim. WD:n 36 raptori 3. asennetut ohjelmat yksi levy koko riippuen tarpeesta 4. asennetut pelit yksi levy koko riippuen tarpeesta 5. yksi levy musiikki + elokuvat/sarjat koko riippuen tarpeesta vaihto ehto no.2 1. osio per levy 2. käyttis + asennetut pelit ja ohjelmat yksi nopea levy/0raid pakka joko scsi levyjä tahi WD:n raptoreita 3. storage levyjä niin paljon kuin tarvitsee esim. leffat joko yksittäisiä levyjä tai 100GB/30TB:n raid järjestelmä tahi jotakin siltä väliltä.