http://www.microsoft.com/windowsxp/home/howtobuy/choosing2.mspx Lyhyesti sanottuna; Pro on yrityskäyttöön ja Home kotikäyttöön. Kotikäyttäjä ei tarvitse Pro:ta.
Voi tuosta asiasta olla toistakin mieltä. Omien kokemusteni pohjalta olen sitä mieltä että xp pro on huomattavasti helpompi jos halutaan useampi kone verkkoon ja halutaan jakaa tulostimia ja kansioita useammalle koneelle ja käyttäjälle. Kotikäyttäjä voi tarvita pro:ta silloin kun haluaa tehdä noita edellä mainitsemiani asioita. Täällä on keskusteltu asiasta jonkin verran. Omat kokemukseni perustuvat siihen että olen tehnyt noita asioita molemmilla sekä pro:lla ja home:lla ja vain homen kanssa on ollut vaikeuksia. Joskus on homella toiminut helposti. Se on kyllä harvinaista. Pro:lla toimii aina.
Itsellä ei ole mitään vaikeuksia ollut Home:n kanssa. Olisiko kenties käyttäjästä kiinni? On ollut lähiverkossa vaikka ja mitä värkkiä ja viritystä, eikä koskaan mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa.
pkaksp Ehkä sinä osaat vastata tuohon paremmin. Sinulla kun ei ole ollut ongelmia homen kanssa. Niin kuin tuossa juuri kerroin pron:n kanssa minulla ei ole ollut vaikeuksia. Tästä voisin päätellä että osaamiseni ei riitä home:n kanssa mutta riittää pro:n kanssa. Tälläkin foorumilla on noita kotiverkko ongelmia tämän tästä. Ainakin osa näyttäisi jäävän vaille ratkaisua. Valitettavasti niin harva vaivautuu kertomaan onko ongelma ratkennut. Uutena asiana olen havainnut vaikeudet saada vista koneet xp koneiden kanssa verkkoon. Kyseessä on ollut xp home ja vista home premium. Osaat varmaan auttaa tässä? Vaikka tuo vista ei juurikaan kiinnosta tässä vaiheessa, niin se miten tämä ratkaistaan kyllä kiinnostaa.
Ei minulla ole ollut ongelmia Homea ja XP:tä panna verkkoon. Homea en ole käyttänyt Vistan kanssa, mutta XP:n ja Vista:n kanssa ei ongelmia.
xp pro sisältää enemmän ominaisuuksia kuin xp home. Sanoisinko näin että kotikäyttäjä ei eroa huomaa kuin käynnistysvaiheessa. Toisen käynnistysvaiheessa lukee xp home edition ja toisen xp prefessional. KOTIKÄYTTÄJIÄ ON TOSIN ERITASOISIA.
IlmoPJ Homea ja XP:tä? Kyseessä oli siis Windows XP Home Edition ja Windows XP Professional. Esim 2 xp home konetta verkkoon? Olen kyllä saanut nuo toimimaan verkossa keskenään ja tiedostojen ja tulostimen jako onnistuu. Kyse on kuitenkin siitä että xp pro koneilla se on sujunut vaikeuksitta. Xp home on vaatinut paljon enemmän säätämistä. Home ja Vista? Windows XP Home Edition ja Vista Home Premium? Sinulla siis toimivat nämä verkossa sekä tiedostojen ja tulostimien jako toimii ja koneet näkevät toisensa verkkoympäristössä. Voisitko sinä sitten kertoa miten tämä ongelma saadaan ratkaistua?
Kyllä tuosta helposti näkee mitä kirjoitit. Se ei ole mikään ongelma. Kysehän oli xp home ja xp pro käyttöjärjestelmien eroista. Vaikka sekoitan toki itsekin tähän tuon vistan. Lainaan vielä kerran On olemassa Windows XP Home Edition ja Windows XP Professional sekä Windows Vista Home Premium sekä muita versioita Vistasta. Mitä niistä tuossa tarkoitat kun kirjoitat "Homea en ole käyttänyt...jne"? ja sitten "mutta XP:n ja Vista:n kanssa ei ongelmia." Mikä XP, Home Edition vai Professional? Ja mikä Vista? Niinkuin jo tuossa on aiemmin todettu niissä on eroja. Ja jälleen lainaus Ja lainaan vielä itseäni Kysyn vielä lisää. Toimiiko esim 2 kpl xp home + 1 kpl vista home premium em verkossa? Tiedän että kaksi xp home konetta saadaan toimimaan verkossa niin että tulostimien ja tiedostojen jako toimii. Tämän tiedän siitä yksinkertaisesta syystä että olen tuollaisia tehnyt ja xp home on vaatinut enemmän säätämistä kuin xp pro. Lisäksi Xp pro:ssa tiedostojen ja kansioiden suojaus ja käyttäjä oikeudet on helposti toteutettavissa. Kuulen mielelläni miten se saadaan tehtyä xp home:ssa.
Tunnen kyllä kaikki Windowsin versiot hyvin, enkä sekoita niitä.. Vastaus on kuten kirjoitin. Käsittääkseni keskusteltiin XP Homesta ei Vista Home Premiumista..
Sitä en epäillytkään. Mutta se ei tullut kovin selkeästi ilmaistua kun kirjoitit Mikä käyttöjärjestelmä on Home? Ja alkuperäinen kysymys oli tosiaan xp pron ja homen erot Pro:ssa on tosiaan enemmän ominaisuuksia kuten juuko kirjoittelee ja niitä ominaisuuksia voi tarvita kun koneita on useampi verkossa ja jaetaan oheislaitteita toisille koneille ja tehdään kotona töitäkin. Minä olen huomannut eroja muuallakin kuin käynnistyksessä. Minulla tosin lukee käynnistyksessä lähes aina jotakin muuta kuin win...
Kotikäyttäjän kannalta ei oleellisia eroja, eikä ilmeisesti myös kotiverkkoon liitettävyyden kannalta.
Voisit listata noita ominaisuuksia, mitä kotikäyttäjä tarvitsee ja mitä Home versiosta ei löydy? Home:a ei voi liittää toimialueelle, mutta kuinkas monella kotikäyttäjällä on toimialue pystytettynä kotio?
Tiedostojen käyttöoikeuksien määrittelyt. Meillä kotona käy nuorison kavereita ja koneita kytketään verkkoon pelaamista varten. En todellakaan anna kaikille oikeuksia kaikkialle. Enkä halua uhrata oman käytön helppoutta sen vuoksi. Kaikki eivät omaa samanlaisia taitoja, sen vuoksi tietty helppokäyttöisyys tarvitaan. Sama tilanne on useammankin tutun luona. He ovat pyytäneet sellaisia asioita jotka eivät onnistu home:lla. Kuten tuo käyttöoikeuksien määrittely. On surullista että myydään ja suositellaan kotikäyttöön home versiota se ei ole enää tätä päivää. Eikä sitä käytetä vain tänä päivänä vaan vielä useampi vuosi eteenpäinkin. Toivottavasti vistassa on korjattu noita puutteita. Tulevaisuudessa laitteita tulee olemaan verkossa monenlaisia ja jos niiden helppo käyttö tarkoittaa sitä että kaikilla on rajoittamaton pääsy kaikkialle tilanne on todella kehno. Tietoturvasta ei ole tietoakaan. Tuntuukin siltä että keskustelen sen verran keskenkasvuisten kanssa että tämä on turhaa.
Tiedostojen käyttöoikeuksien määrittely onnistuu myös Home versiossa. http://support.microsoft.com/kb/308418 Oliko vielä jotain? Edit. Lataamalla tuon http://support.microsoft.com/?kbid=245216 , ei tarvitse edes vikasietotilaa.
Tässä tuli riittävä perustelu XP:n puolesta. Tosin tämä taitaa jo mennä normaali kotikäytön yli, mutta totta on. Edit: pkaksp löysi siihenkin ratkaisun.