Win7, kysymyksiä asennuslevyn tekemisestä

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by Tuomoo, Oct 14, 2010.

1. Tuomoo

Tuomoo Member

Trophy Points:
    16
    Tervehdys.

Minulla on hieman ollut ongelmia koneeni kanssa, pari pahaa virustartuntaa ja toimimattomia ohjelmia, joten päätin ratkaista ongelmat formatoimalla koneen. Kaveri kertoi näistä Vlite ja Nlite -ohjelmista, millä saa tehtyä itse boottaavan asennuslevyn koneeseen. Vähän aikaa googlen kanssa leikittyäni löysin MSFN:n foorumeilta vastaavan ohjelma, joka on tehty Win 7:lle. Nliten ja Vliten tavoin tässä pystyy itse määrittelemään, mitä asennustiedostoja tuolle levylle tallennetaan.

Ongelma on siis tämä: Haluaisin jostakin saada integroitua tuolle levylle kaikki Win 7:n hotfixit ja päivitykset, sillä ei huvita ladata isoa päivitysmäärää hitaalla nettiyhteydellä. Integroitavat tiedostot tulee olla tiedostomuotoa .msu , joka on vieras muoto itselleni. Nämä .msu -tiedostothan saa ladattua jotenkin manuaalisesti tuolta Windows Updaten sivustolta, mutta yksitellen tietenkin. Ja näitä päivityksiähän on kiitettävästi, itsellä on asennettuna noin 100 päivitystä.

Siis: säilöökö Windows nämä .msu -tiedostot jonnekin välimuistiin, vai poistetaanko ne päivityksen asennuttua? Löytyykö nämä tiedostot jostakin windowsin kansioiden syövereistä? .cab-muotoiset tiedostotkin ilmeisesti kelpaavat, sillä niistä saa tehtyä .msu-tiedostoja.

Toivottavasti joku osaa auttaa.

2. L_Laffer

L_Laffer Member

Trophy Points:
    18
    Ne päivitykset on joka tapauksessa ladattava ainakin kerran. Pääset helpommalla kun asennat Seiskan ihan normaalisti, päivität sen ajantasalle ja luot sen jälkeen levykuvan eli ns. imagen järjestelmästäsi vaikka Seiskan omalla varmuuskopiointi-työkalulla (tai mieleiselläsi kolmannen osapuolen ohjelmalla) ennenkuin alat asentamaan sovelluksia.

Jatkossa jos ongelmia ilmenee, voit helposti ja nopeasti palauttaa levykuvan, jolloin Seiskasi on kuin uusi.

Omat kokemukseni levykuvan käytöstä ovat erittäin positiiviset. Teen aina yhden ns. peruskuvan kun olen asentanut käyttiksen ja päivittänyt sen ajantasalle, toisen kun olen olen asentanut sovellukset. Tätä jälkimmäistä päivitän ajoittain asennettuani tai poistettuani sovelluksia. Näin voin aina helposti ja nopeasti (kuvan palautus vie vähemmän aikaa kuin Windowsin asennus) palauttaa systeemini joko perustilaan, vain Windows & päivitykset, tai viimeisen sovelluksen asennuksen tai poiston jälkeiseen tilaan.

Levykuvan käyttö uudelleenasennuksen sijaan helpottaa, yksinkertaistaa ja nopeuttaa koneen ajoittaista "uudelleenasennusta". Plussana on myös aktivointitietojen säilyminen; kerran aktivoidun Windowsin levykuva tallentaa myös aktivointitiedot eikä Windowsia tarvitse palautuksen jälkeen aktivoida uudelleen.

Larry

Last edited: Oct 14, 2010
  3. J00na5

J00na5 Guest

Et sitten nimeä voinut kertoa.

4. Tuomoo

Tuomoo Member

Trophy Points:
    16
    Voin kertoa. Lataa tuolta, ja vain tuolta. Tuo on kehittäjien oma foorumi, tuota tiedostoa ei löydä mistään muualta. Vaatii rekisteröitymisen. Tuolta löytyy myös hyvä kuvallinen tutoriaali ohjelman käyttämiseen ja osaavaa porukkaa jos ongelmia tulee. Ja tuota ohjelmaa sitten ei saa jaella muualle, että lataus vain tuolta.

Kun yötä myöten leikin koneen kanssa, löysin ohjelma nimeltä Autopatcher, ja sillä sain kuin sainkin kaikki päivitykset ladattua .msu -tiedostoina, että sen puoleen nyt ei ole ongelmaa. Tiedän kyllä nyt tämän Seiskan varmuuskopiointiohjelman, mutta silloin kun asensin ensimmäistä kertaa, enhän tietenkään tehnyt imagea järjestelmästä, mitä nyt kadun. Tässä nyt on seiska ollut vuoden verran kovassa käytössä, ja josatkin syystä jossakin vaiheessa virustorjunta korruptoitui, joten senkin perusteella haluan formatoida koneen ja asentaa kaiken uudestaan. Siispä ajattelin yrittää tuon boottaavan levyn tekemistä itse.

Sain vielä hyvin lisättyä nuo päivitykset tuossa 7customizerissa asennetaviin ohjelmiin, samalla siihen sai myös näppärästi kaikki näyttiksen uusimmat ajurit ja vastaavat ympättyä mukaan. Nyt murheena on se, että tuo ohjelma tekee imagesta virheellisen. Siihen pitääkin sitten etsiä ratkaisua tuolta msfn:n foorumeilta.

Last edited: Oct 15, 2010

Share This Page