HP:n kannettavassa 14-al171no on ongelmana, että Windows ei käynnisty ja tulee bluescreen. Tämän jälkeen, kun kone käynnistyy uudelleen, kone jää tilaan, jossa valmistellaan automaattista korjaamista. Tämä ei kuitenkaan etene mihinkään. Pitäisikin siis saada Windows vikasietotilaan, jotta saisi käynnistyksen korjauksen ajettua, jota ensin meinasin yrittää. Onko tähän olemassa keinoa, kun Windowsia ei saa käyntiin eikä käynnistäessäkään taida enää W10:ssä olla pikanäppäintä vikasietotilaan?
^ Haiskahtaa nyt vähän että kiintolevy olisi lepo, joten mistään pikanäppäimistä ei ole apua. Tarttisit nyt jonkun live-Linuxin, jolla voisi ylipäänsä testata että onko jotain enemmänkin rikki... T: Vesku
Itseasiassa konetta käytettiin muutama viikko takaperin huoltoliikkeessä saman ongelman takia, kun koneessa vielä takuuta on jäljellä. Tällöin kiintolevytestit tehtiin, eikä ainakaan silloin paljastunut niistä ongelmaa. Ainut toimenpide joka huollossa tehtiin oli juuri tämä käynnistyksen korjaus, niin sitä olisin itsekin ensin koittanut nyt. Ongelmat alkoi, kun Windowsin Fall Creators päivitys asentui, niin ohjelmallisesta ongelmasta ajattelin tuon johtuvan mutta nyt tosiaan tuli ongelma toiseen kertaan. Koneessa on Nortonin virusturva, ja yhteensopivuusongelmista olen lukenut sen ja windowspäivityksen kesken. Toki eihän tuo pois suljettua ole että nyt olisi joku muu ongelma koneessa.
Jos et muuten pääse vikasietotilaan tai käynnistyksen korjaukseen niin, onko sinulla saman käyttöjärjestelmän asennusmedia, joka koneessa on? Käynnistämällä sillä, voi mennä asennuksen sijaan korjausvaihtoehtoon. Tuota Nortonin yhteensopivuusongelmaa ei pitäisi enää olla, ainakaan Microsoftin mukaan. Yhdessä listassa, jota nyt en löytänyt, se oli merkitty yhteensopivaksi. Lista on tehty sen jälkeen, kun havaittiin virusohjelmien haittaavan päivityksiä. Mikäli nyt kuitenkin epäilet virusturvan aiheuttavan ongelman, kytke se kokonaan pois päivityksen ajaksi. Itse olen muutamassa koneessa saanut ko.päivityksen päivittymään, kytkemällä virusturvan pois seuraavaan käynnistykseen asti.
Asennusmedia löytyy kyllä, mutta esciä toistuvasti painamalla pääsin vikasietotilaan. Käynnistyksen korjaus ei tähän kuitenkaan tällä kertaa auttanut, eikä myöskään palauttaminen kahteen eri palautuspisteeseen. Sama blue screen tulee edelleen näiden toimenpiteiden jälkeenkin. Tuo onkin uutta tietoa. Ihmetyttää vain, kun heti ensimmäisen sammutuksen jälkeen nämä ongelmat tulevat päivitysten jälkeen. Nyt ajattelin viedä tuon koneen kuitenkin takuuhuoltoon, kun takuuta jäljellä on.
Ainakin virheellinen ajuripäivitys saattaa tehdä bluescreeniä, näitä ongelmapäivityksiä on erityisesti ollut näytönohjainpäivityksissä, mutta mahdollista myös muiden ajureiden kohdalla. Laitan tähän vielä koneen valmistajan tukisivun, josta mahdollista ladata varmasti sopivat ajurit koneelle. https://support.hp.com/us-en/drivers Oletko tutkinut, miten koneesi on palautettavissa tehdasasetuksiin? Valmiskoneissa löytyy yleensä valmius siihen.
Huollossa voi mennä kauan, tuolla ohjeella https://support.hp.com/in-en/produc...pc/12499206/model/14121367/document/c00006110 teet itse factory resetin, pääset varmaan helpoimmalla. Saat myös tiedostot HP:n mukaan talteen ensin: "Factory resetting your computer will destroy all the files on the hard drive. In the event you did not back up your files prior to running a factory reset, the Recovery Manager displays a prompt to make a backup copy of your files before it performs any action that might erase or delete any files."