Meillä ulkoinen kovalevy Network Space 2 ja jo pariin kuukauteen tietokone ei ole löytänyt tuota ulkoista kovalevyä. Se tunnistaa sieltä jonkun Media Connectin, mutta ei sitä varsinaista sisältöä sieltä levyltä. Vaihdoin uuden piuhan Network Space 2:n ja reitittimen välille, mutta eipä sekään auttanut. En tunnista mitään vikaa Network Space 2:n Dashbardissa. Mutta kyseistä laitetta ei vain näy tietokoneella. Siellä on monen vuoden kuvat ja nyt rupesi ihan pelottamaan... Osaisiko joku auttaa?
Usein noista verkkolevyistä hajoaa juuri se itse verkkolevy. Sisällä on ihan tavallinen kovalevy. Pura verkkolevystä kovalevy irti ja kokeile suoraan tietokoneessa. Jos käytössä on vaan läppäri tarvit sitten jonkun kotelon tai usb adapterin.
Tuli mieleen tuosta Media Connect ohjelmasta, että se oli XP:n aikoina seuraava ohjelma: "Windows Media Connect on helpoin tapa siirtää musiikkia, valokuvia ja videokuvaa Windows XP -tietokoneesta stereoihin ja televisioon." Toki se voi olla jokin muukin ohjelma. Mikäli kyse on tuon (XP) ikäisestä ulkoisesta levystä, tulee tarkistaa onko kyse mahdollisesti IDE levystä, Sata levyn sijasta. Tuolla on vaan merkitystä, miten sen saa kytkettyä tämän päivän koneeseen jos siinä on IDE levy. Jos levy on Sata levy, niin se on helppo kytkeä tämän päivän koneisiin. Tarvittaessa siihen on helppo löytää adapteri jos käytössä ei ole muuta kuin läppäri. Edit: Voisi katsoa, näyttääkö Crystal Disk Info levystä mitään. Normaalisti ohjelma näyttää levyn kunnosta tietoja. Kaikkea kopiontia levylle tulee toistaiseksi välttää, koska se voi tuhota tietoja siitä. https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
Jos koneen käyttiksenä on Win 10 niin silloin käyttiksessä ei ole oletuksena SMB1.0/CIFS tiedostonjaon tukea päällä. Tämän vuoksi Network Space 2 -levyn sisältöä ei tule näkyville. Kyseinen levy ei tue uudempaa protokollaa. Voit kytkeä tuen päälle ao. ohjeillla: http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/20736/~/how-to-enable-smb-1.0/cifs-file-sharing-support-on-windows-10