Asensin Windows 10 jonka jälkeen DVD asemaa ei löydy. Nero olevinaan polttaa levyn onnistuneesti mutta levyllä ei ole mitään. Kuinka saan dvd-aseman takaisin? Asema on asuksen mallista tai ajureista ei ole tietoa.
DVD-asema ei tarvitse ajureita. Joko piirisarjan ajurit puuttuvat ja siksi ei löydä DVD-asemaa tai asennuksen yhteydessä on sörkitty johtoja ja asema ei saa virtaa/tms. E: Esim. tuolla onnistuu piirisarjan selvitys http://www.download.fi/jarjestelma/jarjestelman_tiedot/cpu-z.cfm piirisarjan tiedot löytyvät Mainboard-välilehdeltä Southbridge-kohdasta.
Asensin Win 10:n dualboottina Vistan kanssa. Toimii hyvin. Mutta minulla on 2 DVD-asemaa, ja kymppi tunnisti vain yhden. Eikä reagoi kun laitan tähän kakkoseen DVD-levyn. Minua ei tuo haittaa, kun kymppi on vain kokeiltavana. Mutta, ei siis tunnistanut toista DVD-asemaa.
Varmista että sillä toisellakin DVD-asemalla on asematunnus. Joskus Windows ei vaan anna asemille asematunnusta jostain syystä. Ohjauspaneeli -> Valvontatyökalut -> Tietokoneen hallinta -> Tallennus -> Levynhallinta(paikallinen) -> CD-asemissa (kaikki CD/DVD/BD/ym. asemat ovat CD-asemia Winkkarille) pitäisi lukea alapuolella esim. DVD (E: ). Jos siinä lukee vain DVD, niin ko. asemalta puuttuu asematunnus. Paina siitä hiiren oikealla ja valitse Muuta asemakirjain ja polku... ja paina Lisää... -painiketta ja lisää sille asematunnus (oletuksena seuraava vapaa kirjain, eli vaan OK). Tämän jälkeen asema näkyy Tietokoneessa.
Joo, katoin sen asematunnuksen, joka oli I. Ja toista DVD:tä ei ollut laisinkaan noteerattu. Ne asematunnukset on muutenkin erit 10:ssä, kuin Vistassa. Johtuu tosta dualbootista. Esim Vista-levyllä C=Vista,D ja E =DVD, FGHI= muistikorttipaikkoja, ja J = Windows 10. Win 10-levyllä C=Win10, D=Vista, ja I=DVD. Vistassa kun toimii molemmat DVD:t, niin riittää mulle. Tuskin tarviin kympissä tuota yhtäkään DVD:tä.