Hei! Oon lataamassa itsekasaamaan koneeseen windows 10. Kun lähden boottaamaan usb-tikulta asennusmediaa niin ruutuun tulee "missing operating system". Olen asettanut biosista että tietokone boottaa ensin usb-tikun. Mikä vikana?
Jotta asennus onnistuu, pitää usb-tikun olla itsekäynnistyvä eli boottaava. Microsoftin sivulta voi ladata Media Creation Toolin, jolla voi tehdä usb tikusta asennusmedian. https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10 Itse käynnistyvän asennusmedian voi tehdä myös Windows10 iso-tiedostosta esim. Rufus ohjelmalla.
Eli ensin lataan tikulle tuon asennusmedian tuolta linkistä. Pitääkö sitten siitä tehdä rufusohjelmalla itsekäynnistyvä? Ja pitääkö tikulle ladata tuo windows 10 vai windows 10 N ?
1. Tuolla linkin työkalulla voi tehdä suoraan usb-tikusta asennuskelpoisen median. 2. Jos sinulla on jo ladattuna Windows.iso asennustiedosto, voit siitä tehdä asennusmendiam rufus ohjelmalla. Huom. tässä on kaksi vaihtoehtoa tehdä usb-tikulle asennusmedia.
Ei, ei ja vielä kerran ei! 1.) Lataat sen ISO-tiedoston koneellesi 2.) Lataat sen tikunteko-ohjelman koneellesi 3.) Käynnistät tikunteko-ohjelman ja kerrot sille missä ISO-tiedosto on 4.) Tikunteko-ohjelma kyselee itse missä on se tikku jota ollaan tekemässä 5.) Itse ei kopioida mitään sille tikulle, se ohjelma huolehtii siitä, tuliko tämä nyt selväksi! 6.) Kirotaan tikkua, kun se ei suostu toimimaan oikein, sellaisiakin tikkuja on ja ne eivät ole sinun tai sen ohjelman vika... 7.) Hommataan toinen ihan erilainen tikku, jolle tehdään 3 ja kokeillessa huomataan, ettei toimi 8.) Toistetaan 7. riittävän monta kertaa eri tikuille ja lopulta saadaan aikaiseksi toimiva 9.) Iloitaan T: Vesku