Windows 7 - Käyttäjä ongelmia

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by IgNIs89, Sep 14, 2011.

  1. IgNIs89

    IgNIs89 Member

    Joined:
    May 20, 2006
    Messages:
    43
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Hei,

    Käyttöjärjestelmänä minulla on Windows 7 Home Premium 64bittisenä.

    Aikaisemmin ei ole tälläistä ongelmaa vastaan tullut, kun olen käyttänyt vain yhtä käyttäjää, mutta asensin tietokoneen tuossa eilen uudelleen ja tein vaimolleni oman käyttäjä-tilin.

    Ajattelin tehdä Järjestelmänvalvojalle oman tilin, itselleni ja vaimolle tavalliset tilit. Asennettaessa Windowsia asennus pyysi nimeäni luodakseen tilin, josta tuli sitten se Järjestelmänvalvoja, vaikka nimenomaisesti sitä en halunnut. Yritin jälkikäteen luoda tiliä Järjestelmänvalvojalle, mutta tälläinen on jo koneeni mukaan olemassa, kuinka pääsen kirjautumaan sille tilille?

    Lisäksi en saa tehtyä omasta tilistäni "tavallista". Johtuuko Home Premiumista, etten voi säätää tarkemmin käyttäjien oikeuksia, kuten vanhassa XP Professional:ssa?

    Sitten toiseen ongelmaan: Yrittäessäni avata ohjelmia, jotka tekevät järjestelmään muutoksia, kuten CCleaner tms. tulee ilmoitus jossa minun tulee hyväksyä ohjelman käyttö, vaikka olen järjestelmänvalvoja. Tämän ominaisuuden herkkyyttä voi muuttaa, mutta onko mahdollista säätää ohjelma kerrallaan mistä tulee ilmoitus ja mistä ei?

    Kolmantena huomasin ongelman ohjelmien toiminnassa vaimoni "tavallisela" tilillä. Esimerkiksi Google Chrome:sta ei näy jälkeäkään hänen puolellaan, vein pikakuvakkeen vaimon työpöydälle, mutta selain ei aukea. Johtuuko tämäkin jostain oikeuksista vai pitääkö tuo Chrome asentaa kaikille erikseen?

    Muutin vaimoni tilin järjestelmänvalvojaksi, mutta sekään ei auttanut. Asennettaessa Chromea ei voi valita käyttäjiä...
     
    Last edited: Sep 14, 2011
  2. nescitus

    nescitus Regular member

    Joined:
    Jun 24, 2011
    Messages:
    168
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    - Windows 7:ssä sisäänrakennettu järjestelmänvalvojan tili on oletuksena poissa käytöstä ja sen voi niin jättääkin.
    - Siksi asennettaessa luotava tili on aina järjestelmänvalvojan oikeuksilla oleva, jotta voi luoda uusia tilejä ja tehdä asetukset.
    (toisin kuin XP:ssä)

    - Asenna Chrome erikseen eri tileille. Sen voi asentaa ilman järjestelmänvalvojan oikeuksia.
    Voit asentaa myös kaikille käyttäjille Install Google Chrome for multiple user accounts (alternative installer)
    (saattaisi löytyä ohjeet suomeksikin)

    Ohjeita: http://neko.kapsi.fi/ohje/Windows_7-vinkit/normaali_kayttajatili.html
    http://neko.kapsi.fi/ohje/Windows_7-vinkit/aja_korotettuna_ilman_varmistusta.html
    http://neko.kapsi.fi/ohje/Windows_7-vinkit/nuac.html
     
    Last edited: Sep 14, 2011
  3. IgNIs89

    IgNIs89 Member

    Joined:
    May 20, 2006
    Messages:
    43
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kiitoksia ohjeista, nämä vastasivatkin jo kaikkiin ongelmiini!

    Nyt on luotu oma ylläpito-tili yms. ja saa Vaimokin mieleisensä ohjelmat ja teemat käyttöönsä :D
     
    Last edited: Sep 14, 2011

Share This Page