Hei! Minulla on ilmennyt hyvin outo ongelma tietokoneeni kanssa, joka on siis fujitsu siemens merkkiä, ostettu pari vuotta sitten ja päivitin joku aika sitten windows 7. Aikaisemmalla käyttöjärjestelmällä (vista) oli jo ongelmia, joiden kuvittelin poistuvan päivityksen yhteydessä. Esimerkiksi tietokone ei boottaa ellei paina nuolinäppäintä vasemmalle, vaan jumittuu siihen fujitsu-siemens ikkunaan. Tämä vika ilmeni sen jälkeen kun koneen näppäimistölle kaatui teetä, ja puolet näppäimistöstä on mykkänä. Muita ongelmia on ohjelmien ja pelien häröily, esim. microsoft office oli käyttökelvoton tämän takia. Miten nämä ongelmat voi liittyä tietokoneen kastumiseen ja voiko näitä korjata mitenkään?
Varmaan johtuu tuosta viallisesta näppäimistöstä johon olet kaatanut teet. Näppäimistö voi antaa koneelle signaalia, joka häiritsee koneen toimintaa.
Jostain syystä oletan puhuvasi kannettavasta. Se tee ei pysähtynyt pelkästään sen näppäimistöön. Kannettavien näppäimistön pohja ei nimittäin ole täysin umpinainen, vaan siinä on jokaisen napin kohdalla pieniä reikiä kiinnitystä varten (josta neste voi valua vielä syvemmälle aina emolevyyn asti). Jos kastuminen sen aiheutti, vikaa ei voi korjata ellei koneeseesi vaihdeta jotain osaa (joka ei kannata jos se todella on kannettava). On huono idea pitää juomia tietokoneen/näppiksen lähettyvillä.
Jos koneesi on kannettava, niin näppäimistön vaihtaminen ei ole kovin kallis lasku. Uudet näppäimistöt ovat mallista riippuen 30-80 euroa ja siihen työ päälle jos et itse osaa vaihtaa. Vika kuulostaa hyvinkin olevan näppäimistössä, jonka vaihtaminen todennäköisesti korjaisi koko ongelman.
Kiitos vastauksista! Minulla on eräs tuttu tietokone asiantuntija joka osaa ainakin vaihtaa kun ite en uskalla mennä räpläämään mitään. En tiedä miten uuden näppäimistön ajuritkin saa toimimaan? Ja kyseessä on tosiaan kannettava, jossa ei näy mitään fyysistä vikaa.