elikkäs olen tilannut uuden emolevyn ja prosessorin ja haluan tämän saman windowsin siihen koneeseen. mitä minun pitää tehdä jotta saan sen toimimaan. asentaa vaan samalla lisenssillä? kiitän jo etukäteen
Ei se ihan noin helposti mene. Sinun pitää vakuuttaa Microsoftin väki siitä, että olet todellakin vaihtamassa myös emolevyä siihen koneeseen, johon olet Windowsin hankkinut. Se on nimenomaan siitä emolevystä kiinni. Kovalevyn uusiminen ja sen takia uudelleen asentaminen menee yleensä läpi, mutta ne näkevät sieltä, että nyt on emolevy vaihtunut. Voithan yrittää aktivointia netin kautta, mutta jos ei onnaa, niin pitää soittaa ihan ihmiselle sinne jonnekin supportin syövereihin.
Kerrot miksi olet emolevyä vaihtamassa ja vannot käsi akuankan päällä, että tämä on ainoa koneessi, jossa sitä tätä windowsiasi olet käyttänyt ja tulet ikinä käyttämäänkään. Kyllä ne uskovat järkipuhetta, varsinkin jos emosi on ikivanha ja olet vaihtamassa koko laitesukupolvea uusiksi. Millainen lisenssi sulla muuten on: OEM, Retail ja 3 koneen lisenssi? OEMia saa käyttää vain siinä koneessa, mihin sen on hankkinut, retailia taas yhdessä koneessa kerrallaan ja kolmen lisenssillä saa asentaa kolmeen koneeseen. Jotenkin näin se menee.
emolevy joka nyt on on fujitsun D2610-A1 ikää en tiedä mutta on 775 kannalla ja ddr2 muisteilla joten oletan että on aikas vanha. uusi emolevy on asrockin N68-GS3
Eli Intelistä AMD:n leiriin. Ei ole uusi emosikaan ihan uusinta uutta, joten eivät ehkä filunkia epäile. Soitollahan tuo selviää.
hyvä että soitolla selviää. Prosessori jonka hankin oli phenom ii x4 955BE ja intelin vastaava oli taas melkein tuplasti kalliimpi
Mulla on just sama emo ja kyllä seiska meni ihan normaalisti, prossu athlon X2 64 3 giganen, mutta kyllä on pelittänyt tosi hyvin muutaman kuukauden ajan.
Enpä ole kokeillut, se oli kyllä jo vanhemmassa koneessa ja hyvin se tässäkin on pelittänyt. Mulla on läppärissä vielä XP Ja toiseen PC:hen ajoin myös Xp:n. Sanotaan varmuuden vuoksi, ns. ylösajo teettää joskus hivenen töitä. Microsoft voisi hivenen selvittää sitä, että mikäli ohjelma tai laite on esimerkiksi ukkosen takia vaurioitunut, mitkä ovat vaihtoehdot. Sulla on varmaan koodit levyllä tai kansioissa mitä ne kyselevät, ja siten pitäisi olla mahdollista saada uudet mikäli ne niitä vaativat.
Pitää muistaa jos Win7 päivitysversiolla ajellaan, pohjalla on oltava laillinen joku windovs versio ennenkun asennuksen voi tehdä retail menee kerralla. Ei niitä Microsoftin porukoita tarvitse mitenkään vakuutella mistään esittää asiansa niinkuin on, ei sielläpäässä koskaan mitään ongelmaa ole ollut.
Olet oikeassa, mutta mikäli on hankittuna uusi laite win7 kanssa ja se laite pamahtaa, pitääkö hankkia myös uuden emolevyn takia uusi käyttis. Ei olisi minusta oikein reilua, mikäli lisenssit ovat ok:t. Esimerkki, jos joku sähkövika tai luonnonilmiö hajottaa koneesi osia tai ohjelmia, pitäisikö joka kerta ostaa myös käyttöjärjestelmä tai muut ohjelmat, eikös olla pikkuhiljaa siirtymässä jo pilviversioiden käyttöön, missä ei tarvita muuta kuin koodit?
Sehän se varsinaista rahastusta olisi, ei käyttistä tarvii ostaa jos sattuu emolevy särkymään mutta aktivoinnin joutuu tekemään puhelimella jotta kaikki palaset saadaan kohdalleen.
Eikös olisi helpompi tehdä se koneella ja tietyillä koodeilla, joilla on rekisteröitynyt esim. MS:n käyttäjäksi? Sellainen olisi varmaan varminta. Puhelimessakin voit esiintyä toisena henkilönä, ei ole kauhean vaikea saada jonkun muun sotu-tietoja. Salasanat voidaan aina purkaa, mikäli jollakin on siihen tarvetta. Armeijan Nokian "kosketus" näyttölaitteissa käytettiin salausta jo 90-luvulla jossa oli 25 sekalaista merkkiä ja joka vaihtui joka vuorokausi.
tuli vaan vielä mieleen että tarvitsenko hopeatahnaa jäähdyttimen ja prossun väliin jos siinä on jo lämpötarra
Et tarvitse eikä saakaan laittaa. Eri asia on sitten, jos pyyhit valmiit tahnat pois ja laitat putipuhtaalle prossulle tipan putkilotuoretta lämpötahnaa. Itse juuri tunti sitten käytin Antec H2O 920:aa irti ja pyyhin tehdastahnat pois ja laitoin uudet tilalle. Näyttäs asteella parilla tippuneen lämpö. Antecin vesijäähy on Silent-asennossa ja pitää idlet yli 35:ssä asteessa tällaisella helteellä. Se on nykyisellään niin hiljainen, että ei pienintäkään valittamista. En ole kokeillutkaan Extreme-asentoa, koska silloin kuulemma koko jäähy saattaa alkaa huutaa kuin kissa helvetissä. Tämä 920:n Windows-monitorointi ja säätäminen on muuten oikein toimiva systeemi.
tämä on hieman offtopic muuta kävi näin: olin laittanut prossun jo paikalleen ja tuulettimen myös sitten huomasin että en ollut avannut sitä kannan vipstaakia asentaessa prossua. otin tuulettimen pois ja kun aloin laittaa prossua takaisin paikalleen se ei tuntunut menevän koska pari pinniä oli vääntynyt. voiko näitä suoristaa luin jostain että suoristamisella saadaan se taas menemään kantaan, mutta kun en itse ole mikään vakaa kätinen niin tekevätkö tietokoneliikkeet näitä suoristuksia vai yritänkö itse jollain pinsetillä tms.
No voihan rähmä minkä teki! En tiedä olisiko tuosta apua, mutta ainahan voi yrittää: http://www.technogumbo.com/tutorials/fix-bent-cpu/
ei niitä pinnejä vääntynyt kuin pari taidan viedä aamupäivällä koneen paikalliseen liikkeeseen että laittavat kuntoon itseluottamus laski juurii olemattomiin ja en mielellään itse ala vääntelemään. tosinkuin lga 775 kannassa piikit olivat emolevyssä eikä prossussa kumpa amd olisi ollut niin viisas että olisi tehnyt saman am3 kantaan tai en olisi alkanut säätämään ja tuskin se ei maksa paljoa viedä sitä suoristettavaksi
vein koneen liikkeeseen jossa suoristivat pinnit, vaihtoivat uuden emolevyn kun vanha ei ollut yhteensopiva asensin seiskan samalla koodilla ja toimii kuin unelma eikä tarvinut soittaa mihinkään