Windows 7 uudelleen asennus + palautus Lenovoon

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by Pateq, Jan 28, 2012.

  1. Pateq

    Pateq Member

    Joined:
    Jun 9, 2010
    Messages:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Ostin vähänkäytetyn Lenovon läppärin joka oli tiltissä ilmeisesti viruksen takia, eikä Windows suostunut käynnistymään.
    Palautuspisteet eivät toimineet, eikä mikään muukaan jolle itse osasin jotain tehdä.
    Minkäänlaisia erillisiä varmuuskopioita ei mukana tullut.
    Vein koneen liikkeeseen ja sieltä hakiessani sitä kokeiltiin ja hyvin pelitti.
    Kotona se ei kysynyt langattoman nettini salasanaa lainkaan. Naapureiden kyllä, mutta mitäs hyötyä siitä minulle oli, ei mitään. Jätin koneen tunnistamaan verkkoa puoleksi tunniksi, vaikka sen piti kestää enimmillään 90 sekuntia.
    Tuona aikana oli ilmestynyt ilmoitus, että "Tämä Windows ei ole aito" ja pyydettiin korjaamaan asia verkossa, johon sillä ei sillä hetkellä edes päässyt.
    Palautin koneen muutaman tunnin takaiseen tilaan, eli aikaan ennen kuin siinä oli liikkeen nettitunnukset ja oma netti alkoi toimimaan.

    En tiedä mitä asentaja sille teki, mutta Windows oli ainakin alunperin aito.
    Haluaisin tietysti sen toimimaan laillisesti ja päivittämään kuten pitääkin, mutta mahtaako se enää olla mahdollista?
    Olisi kiva tietää ennen kuin menen kysymään tuosta liikkeestä, että mitä he oikein koneelleni tekivät.
    C-aseman kooksi se ilmoittaa 297gb ja vapaaksi tilaksi 278gb. Kone on muuten tyhjä, paitsi latasin Firefoxin, Pandan ja Openofficen. Mahtuuko tuohon käytössä olevaan tilaan Lenovon piilotiedostoissa oleva varmuuskopio, vai onko kaveri poistanut senkin?
     
  2. NUIJJA

    NUIJJA Active member

    Joined:
    Jan 12, 2005
    Messages:
    4,410
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    - Windows 7 > Ohjauspaneeli > Järjestelmä ja suojaus > Valvontatyökalut-kohdasta "Luo ja alusta kiintolevyosioita"
    Pääset katsomaan, onko recovery omalla osiolla (partition), jos ei C:asemalla näy.

    Windows 7 tarkistaneen internetin kautta aitouden, vai oletko jo päässyt koneella nettiin.
     
  3. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Paljon tapahtumia eikä niiden nykytilanteen kuvaus ole minulle ihan kirkas :)

    Päivityskyvyn voi selvittää menemällä Windows Updateen ja lataamalla sieltä jotakin. Jo se lataa ilman huomautuksia nyt, niin se tekee sen melko varmasti myöhemminkin.

    Sen onko kovalevyllä varmuuskopio saat selville tutkimalla Omassa tietokoneessa sisältöä. Jos siellä varmuuskopio on, on se omassa osiossaan ja todennäköisesti FAT32 muodossa.

    Onko koneessa jotakin muuta epäselvää tai toimimatonta?
     
  4. Pateq

    Pateq Member

    Joined:
    Jun 9, 2010
    Messages:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    En ole pahemmin ehtinyt tähän perehtymään, mutta nettiin pääsin järjestelmän palauttamisen jälkeen. Se mikä siinä oli hieman outoa, oli että kieli vaihtui aivan joksikin muuksi kuin suomeksi ja versio näyttäisi olevan Ultimate, kun pohjassa lukee Home.
    En löytänyt recoveryä, mutta se ei välttämättä tarkoita, että sitä ei olisi, kun luin noita käyttöohjeita, niin se on piilotettu minun taitojen ulottumattomiin.
    Joitain päivityksiä olen ladannut ja kyllä ne sieltä ovat tulleet, ainakin nuo muutamat. Kielipaketti mukaan lukien. Nyt kone puhuu suomea, paitsi tervehdystekstiteissä.
    Sulovileeni löysi halvan koneen ja korjaajan ;-D
    Eipä tässä korkealta putoa ja konekin tuntuu toimivan. Käsimerkeillä minä tuon korjaamisenkin jouduin tilaamaan.
    Sitä vain ihmettelin, kun tuo osoitti pohjassa olevaa lisenssiä, mutta tarkemmin ajatellen eihän minulla ollut aavistustakaan mitä hän tarkoitti. Oletin automaattisesti, että homma hoituu sillä. Minä näistä mitään tiedä, enkä oikeastaan haluakaan tietää, kun kone kerran nyt toimii.
    Sen verran vielä, että kone on tutultani ja ostokuittikin löytyy. Korjaajalta en edes kysynyt.
    Kiitoksia vaivannäöstä vastanneille. Noista oli apua, kun kieli oli vielä "hebreaa", niin auttoi selvittämisessä, kun tiesi oikeat valikot.
     
  5. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Piilotetut tiedostot saa näkyviin säätämällä Kansion asetuksista.

    Aina on hyvä ja halvempaa tietää jotakin koneesta ellei ole ihan omaa korjaajaa! ;-D
     
  6. Pateq

    Pateq Member

    Joined:
    Jun 9, 2010
    Messages:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Minä kuvittelin, että asia korjaantuu järjestelmän palauttamisella. Hätävarakorjaaja on matkoilla, joten vein tälle tunnetusti kätevälle miehelle.
    Tämähän on nyt parempi kuin uusi, kun on tuo Ultimate sisällä.
    Sitä vain ihmettelen, että miten hää on saanut Billitä luvan päivityksiin? ;-D
     
  7. Pateq

    Pateq Member

    Joined:
    Jun 9, 2010
    Messages:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
     
  8. Pateq

    Pateq Member

    Joined:
    Jun 9, 2010
    Messages:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Arvasin, että tämä ei ole ihan näin helppoa. Nyt kone pyytää aktivointia, eikä jossain vaiheessa säätöä ruudulle tullut kymmenen numeron ja kirjaimen yhdistelmä taida olla riittävän pitkä aktivointikoodiksi?
    Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä?

    "Aina on hyvä ja halvempaa tietää jotakin koneesta ellei ole ihan omaa korjaajaa! ;-D" Täällähän saa hyviä neuvoja ihan ilmaiseksi, miksi vaivautua itse, kun ei se tällä päällä edes onnistu? ;-D

    Vielä kerran kaunis kiitos kaikille, jotka teette upeaa työtä meille koneen sielunelämää tuntemattomille!
    Olen saanut avun tältä sivustolta muutaman kerran ennenkin ihan vain selaamalla vanhoja vastauksia.


    Ongelma on siinä, että koneessa oli aito Home Premium OA 64 bittisenä, mutta nyt siinä näkyy olevan Ultimate 32 bittisenä ja kone herjasi, että "Tämä Windows ei ole aito".
    Maahanmuuttaja oli siis ratkaissut ongelman tällä tavalla, eli ei ollut osannut palauttaa alkuperäistä käyttistä. En jaksa uskoa, että koneen pohjassa oleva product key kelpaa tälle ja tuo ruudulla vilahtanut yhdeksänmerkkinen ei liene sekään mikään oikea product key, koska on aivan liian lyhyt.

    Luin tuolta Windowsin sivuilta uudelleenasentamisesta, mutta kun en moista ennen tehnyt, niin epäilen, että jossain kohtaa tulisi stoppi, että kone kysyisi minulle liian hankalia kysymyksiä, koska tässä on nyt kopioversio.
    Ei oikein olisi aikaakaan ainakaan nyt, eikä taitoja omaksua kaikkea, vaikka käyttis olisi aitokin.

    Olin lukevinani jostain, että aktivoimiselle olisi aikaa lyhimmillään kolme päivää. Siitä on nyt viikko, kun tämä oli "huollossa" ja se kysyi aktivoimista tänään.

    onko mahdollista, että tuo mamu voisi saada tuon kopio ultimaten toimimaan, tai mahtaisiko joku osaavampi vielä saada palautettua tuon oman, aidon käyttiksen?
     
    Last edited: Feb 2, 2012
  9. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Kiva, että olet tyytyväinen, vaikka kaikki ei täälläkään aina mene ekalla yrittämällä koriin.

    Vinkki sinulle, ennen kuin modet huomauttavat: Jos kirjoitat lisää samaan ketjuun ja oma postauksesi on viimeisenä, niin älä lähjetä uutta postausta. Kirjoita sen sijaan Lisäys edelliseen ja siihen uusi asiasi. Tämä on ADn periaatteita, josta kyllä on joissakin tapauksissa joustoa, mutta tarkoitus on estää tarpettomia postauksia. Siis lisää edelliseen, jos oma viesti viimeisenä.

    Onko aktivoinnissa jokin ongelma? Saattaa olla, jos asentajasi ei ole merkinnyt ohjelman asennuksessa sen Product Keytä eli koodia, joka pitäisi olla tarralla kiinni koneessa. Ja jos se on eri ohjelmalle kuin mitä tarrassa sanotaan. Microsoftille voi soittaa aktivoinnista puhelimellakin ja yrittää selittää asioita. :)
     
  10. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Hi, nyt taisit lisätä kellonaikamerkintöjen mukaan juttua tuohon edelliseen, vaikka minä olin jo kerinnyt siihen vastata. Siis oma postauksesi ei ollutkaan vimeinen - tai sitten minun postaukseni ei jostakin syytä ollut tullut sivulle; ks kennonajat.

    Sitähän ei kukaan muu voi tietää kuin korjaajasi, saako Utimaten toimimaan. Olisi myös hyvä, jos vaikka kertoisi, miten on tuon asian nyt oikein ajatellut. Konehan kyllä toimii edelleenkin, mutta sen päivitykiset lakkaavat jos sitä ei aktivoida.

    Windowsin uusasentaminen ei sinänsä ole lainkaan mutkikasta ja hyviä ohjeita on. Ehkä hankalin puoli siinä on, että pitää asentaa kaikki ajurit uudelleen. Pääosan niistä asentaa Windows, mutta ei kaikkea. Ne pitäisi varmuuskopoida koneesta ennen Windowsin uusasennusta jollakin softalla esim DriverMax. Aikaavieviä ovat Windowsin päivitykset, jotka pitää ladata uudelleen. Itse (siis pelkkä) asennus ei kestä kuin puolisen tuntia.

    Onkos sillä asentallasi ns. takuuhuolto? :)
     
  11. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Hi, nyt taisit lisätä kellonaikamerkintöjen mukaan juttua tuohon edelliseen, vaikka minä olin jo kerinnyt siihen vastata. Siis oma postauksesi ei ollutkaan vimeinen - tai sitten minun postaukseni ei jostakin syytä ollut tullut sivulle; ks kennonajat.

    Sitähän ei kukaan muu voi tietää kuin korjaajasi, saako Utimaten toimimaan. Olisi myös hyvä, jos vaikka kertoisi, miten on tuon asian nyt oikein ajatellut. Konehan kyllä toimii edelleenkin, mutta sen päivitykiset lakkaavat jos sitä ei aktivoida.

    Windowsin uusasentaminen ei sinänsä ole lainkaan mutkikasta ja hyviä ohjeita on. Ehkä hankalin puoli siinä on, että pitää asentaa kaikki ajurit uudelleen. Pääosan niistä asentaa Windows, mutta ei kaikkea. Ne pitäisi varmuuskopoida koneesta ennen Windowsin uusasennusta jollakin softalla esim DriverMax. Aikaavieviä ovat Windowsin päivitykset, jotka pitää ladata uudelleen. Itse (siis pelkkä) asennus ei kestä kuin puolisen tuntia.

    Onkos sillä asentallasi ns. takuuhuolto? :)
     
  12. Pateq

    Pateq Member

    Joined:
    Jun 9, 2010
    Messages:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Olisiko tämä oikea paikka vastata? ;)
    Juuh... Koneessa on nyt kopio Ultimate, eikä sitä saa mennä päivittämään. Kävin kysymässä asentajalta, kun satuin ajamaan ohi. Tätä minä jo alunperin pelkäsin, kun huomasin, että käyttis on vaihtunut.
    Takuun perään lienee turha kysellä, kun piraatteja asentelee? On tuolla oikein toimipaikka näyteikkunalla varustettuna, mutta moraali taitaa olla hukassa.
    Taitaa olla varminta odotella luottoasentajaani lomalta, että löytäsikö hän ehkä vielä sittenkin jostain tiedostoista sen aidon käyttiksen varmuuskopion. Sellainen tässä pitäisi käsittääkseni olla, mutta onko se kadonnut tuon kopioversion asennuksen yhteydessä?
     
  13. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Jos maksun perii, niin kannattaa kysellä ihan vakavassa hengessä. Tuollaisista korjauksista ei ole mitään iloa, vain pelkkää harmia ja ylimääräistä selvittelyä. On mahdollista, että käyttiksen uusasennus on pyyhkinyt pois oikean käyttiksen varmuuskopion. Mutta alkuperäisen saat aina asenettua jos lainaat jostakin aennuslevyn ja sulla on siihen koneen koodi.

    Jos luottaa vääriin ihmisiin, on se niitä oppirahoja :)
     
  14. Pateq

    Pateq Member

    Joined:
    Jun 9, 2010
    Messages:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Luotan siihen, että luottoasentajallani on kaikki tarvittavat.
    Minä en ole rasisti, joten luotan, kunnes luottamus menetetään.
    Tämä ei varsinaisesti ole rahakysymys, vaan täällä ei myydä koneita joissa on ää:t ja öö:t näppiksessä, joten siksi tämä, kun muuta ei tähän hätään löytynyt. Kaveri varmaan on kipeämmin niiden menetettyjen kymppien tarpeessa kuin minä.
    Toisaalta toimiihan tämä nyt ihan kivasti. Kai se on maan tapa asennella kopioita?
    Ei siitä niin pitkä ole, kun niitä oli itselläkin. Minä kun varsinaisesti pidä rautojen valitsemisesta, niin ulkoistin tehtävän; "Tuo minulle kone" ja ainakin parissa oli kopio XP. Kun tarkemmin muistelen, niin aitoja on ollut yksi 3,1 95 jonka asentaja vaihtoi kysymättä aitoon. Se muuten ei ollut ihan halpa tuolloin, eikä vika korjaantunut. Koneessa oli silloin englanninkielinen 97 käyttis. Oletkos kuullut sellaisesta? Meni aitoon vaihdolla huonommaksi. Ysikaseja taisi olla pari aitoa, en muista varmasti, mutta XP:t olivat aitoja kopioita. Minä tästä tekniikasta mitään tiedä, kunhan naputtelen. Lipsahti vähän nostagian puolelle. Sorry.
    Kiitos vielä kerran vaivannäöstä ja koitahan pitää itsesi lämpimänä siellä pakkasessa ja koneet viileänä. ;-D
     
  15. Neptun

    Neptun Active member

    Joined:
    Jan 17, 2005
    Messages:
    3,954
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    68
    Täällä on kutakuinkin hirveä talvikeli ja tänään satojen autojen kolareita. Mutta asiaan. Hiukan selvennystä piraatti/aito asiaan. Aikoinaan, juuri esim Win95 aikaan ja sen jälkeen piraatit olivat "vakiinnuttaneet asemansa". Eihän sitä ollut harrastaja eikä mikään, jos ei osannut piraatteja asentaa ja käyttää.

    Mutta sittemmin on tilanne muuttunut nimenomaan käyttöjärjestemien kohdalla. Nykyisillä tekniikoilla Windowsin piraateista on enemmnän haittaa kuin hyötötyä. Niissä on virheitä, ne toimivat huonosti ja niiden päivitykset estyvät kokonaan ja softat kaatuilevat. Lisäksi on epäjohdonmukaista, että porukka prameilee hyvillä pelikelpoisilla laitteillaan - isän maksamilla? - ja sitten pitäsi käyttää piraattia käyttiksenä, joka on kuin vuotava laiva.

    Vielä vähän terminologiasta. Windowseja saa kopioida, ihan laillisesti. Syntyy esim. kopio XPstä. Kopion saa tehtyä sellaiseksi, että siinä on pääosa aivan uusimmista päivityksistäkin. Tällaisen kopion käyttö on ihan OK ja jopa joissakin tapauksissa suositeltavaakin. Esim käyttiksen uudelleenasennuksessa läppäreihin, joiden Recovery on tuhoutunut. :) Itse pidän suositeltavana tällaisen aidon kopion asentamista jopa aivan uusiin koneisiin. Silloin käyttäjällä on aina käytettävissä asennuslevy korjauksiin. Samalla poistuvat koneesta niissä piilevät mekkikoneen valmistan asentamat turhat ja hidastavat apuohjelmat. (Vistan ja Win7 kohdalla korjauksiin varauksella, pitäisi tehdä myös erillinen System Recovery-levy.)

    Windowsin aitous perustuu siihen, että koneeseen asennetaan se käyttis, jota varten koneessa on lisenssikoodi, Product Key. Jos siihen asennetaan muunlainen Windows, niin Mirosoftin systeemi ymmärtää sen uusasennukseksi ja haluaa koneen lisenssikoodin. Jos koodi on eri käyttikselle (versiolle), niin se ei mene läpi. Asennuksen kannalta on siis samantekevää onko asennusväline "alkuperäinen" vai "kopio". Ostettaessa aito asennuslevy tulee sen mukana sille järjetelmälle lisenssikoodi. Sitä käyttäen voidaan uusi käyttis asentaa myös koneeseen, jossa on ennestään jokin muu koodi.
     
  16. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,159
    Likes Received:
    1,221
    Trophy Points:
    243
    Voit tarkistaa, onko tuo palautusosio tallella:
    Käynnistä -> Ohjauspaneeli -> Järjestelmä ja ylläpito -> Valvontatyökalut -> Tietokoneen hallinta.
    Valitse Tallennus-kohdasta Levynhallinta.

    Jos avautuvassa näkymässä on C:-levyn lisäksi toinen osio, jonka tiedostojärjestelmä on FAT32, on se ilmeisesti tuo palautusosio. En tiedä, miten Lenovo on sen nimennyt, mutta IBM:n aikaan palautusosion nimi oli IBM_SERVICE.

    Jos sen sijaan näkyy vain yksi C-osio, on palautusosio ilmeisesti mennyttä.
     

Share This Page